بانک و بیمهطلا و ارز

چه کسانی از حراجی شمش طلا می‌خرند؟

بانک کارگشایی از ابتدای امسال تاکنون در چند مرحله اقدام به حراج شمش طلا کرده که با استقبال خریداران حقوقی و حقیقی مواجه شده است به شکلی که همه شمش های عرضه شده به فروش رفته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، عصر امروز (شنبه) نیز قرار است یکی دیگر از این جلسه های حراجی در شعبه مرکزی بانک کارگشایی در تهران برگزار شود و آنطور که انتظار می رود، دست اندرکاران صنعت تولید طلا و جواهر و حتی برخی شرکت ها در صف خریداران هستند.
نکته قابل تامل اینکه شمش های عرضه شده در این جلسه ها، مربوط به شرکت های تولیدکننده طلا و معادن طلا بوده و اینگونه نیست که بانک مرکزی یا بانک ملی ذخایر خود را عرضه کرده باشد. با توجه به وزن یک کیلوگرمی هر شمش، قیمت پیش بینی شده آن بیش از ۶۰۰ میلیون تومان است.
در این پیوند «ایرج نیازی» معاون بانک کارگشایی اظهار داشت: این بانک از ابتدای امسال در ۱۸ جلسه حراج، شمش های تولیدی شرکت ها و معادن طلا را عرضه کرده است.
وی افزود: قیمت هر شمش طلا ساعت ۱۶ همان روز برگزاری جلسه حراجی تعیین می شود.
«قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار در بازار معیار محاسبه آن است که البته از رقم تعیین شده ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کسر می شود تا از خریدار گرفته شود.»
نیازی در عین حال تاکید کرد، با توافق شرکت های تولیدکننده طلا، نرخ نهایی هر شمش طلا – برابر یک کیلوگرم طلای خام ۲۴ عیار- اندکی کمتر از قیمت بازار است.
وی از تولیدکنندگان مصنوعات طلا و برخی صنایع همچون پتروشیمی ها به عنوان خریداران اصلی شمش طلا یاد کرد و گفت: برای نمونه، طلای آبشده برای برخی صنایع چون پتروشیمی ها کاربرد ندارد و آنها نیاز به خرید شمش طلا دارند.
به گفته وی، در ترکیب خریداران شمش طلا، اشخاص حقیقی و حقوقی دیده می شوند و هر به بالاترین قیمت پیشنهادی شمش ها به فروش می رود.
در این پیوند «آیت محمدولی» رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز گفت: عرضه شمش طلا، روش بهتری نسبت به حراج سکه برای تنظیم بازار است و انتظار می رود که تولیدکنندگان بتوانند از این طریق طلای مورد نیاز خود را تهیه کنند.
وی در عین حال نرخ ارز را مولفه اصلی در تعیین قیمت ها در بازار طلا دانست و ابراز امیدواری کرد با تثبیت سیاست های اقتصادی دولت، شاهد کاهش هرچه بیشتر نرخ ارز در بازار آزاد باشیم.
اکنون ۲ معدن بزرگ طلا در آذربایجان غربی و کردستان در دست بهره برداری است و سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اعلام کرده معادن خوبی را در سیستان بلوچستان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی کشف کرده و تخمین زده می شود نزدیک به ۴۰ تن به ذخایر طلای کشور اضافه شده است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا