بین الملل

سرقت ۱۸۰ میلیارد دلاری شرکت‌های آمریکایی از مردم جهان

مطالعه جدیدی که توسط اقتصاددانان برجسته انجام شده است نشان می‌دهد فرار مالیاتی شرکت‌های آمریکایی سالانه بالغ بر صدها میلیارد دلار می‌شود و این پول به جیب ثروتمندترین افراد جهان سرازیر می‌شود

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، مطالعه جدیدی که توسط اقتصاددانان برجسته انجام شده است نشان می‌دهد فرار مالیاتی شرکت‌های آمریکایی سالانه بالغ بر صدها میلیارد دلار می‌شود و این پول به جیب ثروتمندترین افراد جهان سرازیر می‌شود.

در مقاله «امتیاز مالیاتی گزاف»، که با همکاری توماس رایت و اقتصاددان دانشگاه کالیفرنیا،   گابریل زوکمن، یکی از مسئولین جهان در زمینه بهشت‌های مالیاتی (مناطقی در جهان که قوانین ساده‌ای دارند و شرکت‌ها درآمدهای خود را برای این که شامل مالیات نشود پنهان می‌کنند)، تهیه شده است، به این موضوع پرداخته شده است.

این تحقیق نشان می‌دهد که تقریبا ۵۰ درصد از سود شرکت‌های چندملیتی آمریکا، درحال حاضر در بهشت‌های مالیاتی ایجاد می‌شود، درحالی که قبلا و در دهه ۱۹۷۰، این میزان تنها ۱۰ درصد بود.

شرکت‌های آمریکایی برای سودی که در مناطقی غیر از بهشت‌های مالیاتی به دست می‌آورند ۲۷ درصد مالیات پرداخت می‌کنند، درحالی که در بهشت‌های مالیاتی تنها ۷ درصد مالیات پرداخت می‌کنند.

طبق گفته جیمز هنری، محقق و اقتصاددان و مشاور ارشد شبکه عدالت مالیاتی، متخلفان ثروتمند آمریکا، دزدان مالیاتی و به ویژه شرکت‌های چندملیتی، مقادیر عظیمی از پول خود را در خارج از آمریکا کنار می‌گذارند. او به راشاتودی گفت: تا سال ۲۰۱۷، شرکت‌های چندملیتی آمریکا حدود ۲.۶ تریلیون دلار را در خارج از این کشور روی هم انباشته کردند، درحالی که مجبور هم نیستند ۳۵ درصد مالیات شرکتی آمریکا را هم پرداخت کنند.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ نرخ مالیاتی که توسط شرکت‌های غیرنفتی آمریکایی از سود خارجی خود پرداخت می‌کردند، از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت. به طور مشابه، نرخ مالیاتی که شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکایی به دولت‌های خارجی پرداخت می کنند از متوسط ۷۰ درصد، قبل از جنگ ۱۹۹۱ خلیج فارس، به ۴۵ درصد کاهش یافته است. این طبق گفته زوکمن و رایت،   نشان‌دهنده بازگشت هزینه‌ها تحت فراهم کردن حمایت نظامی آمریکا برای تولیدکنندگان بزرگ نفت است.

بدهی خارجی تجمعی آمریکا از هر کشور دیگری بیشتر است و در سطح ۸ تریلیون دلار یا ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی آمریکا، قرار دارد. این ۸ تریلیون دلار از اختلاف بین ۳۵ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دارایی‌های آمریکا (نظیر اوراق قرضه) با ۲۷ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری آمریکا در دارایی‌های خارجی، به دست می‌آید.

مولفان این مقاله تخمین می‌زنند، تقریبا نیمی از این  ۸ تریلیون دلار، با نرخ مالیات شرکت‌های چندملیتی آمریکا در ارتباط است که به شکلی غیرمعمولی برای این شرکت‌ها پایین است. این به لطف قدرت آمریکا و وجود بهشت‌های مالی، اتفاق می‌افتد.

در پایان این تحقیق، نتیجه‌گیری شده است که این مزیت‌های مالیاتی سالانه معادل ۱۸۰ میلیارد دلار، یا حدود ۱ درصد تولید ناخالص ملی آمریکا، می‌باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا