بورسبورس اوراق

شاخص بازهم عقب نشست/ تداوم حال و هوای سرد پتروپالایشی‌ها

در دوساعت ابتدایی معاملات امروز شاخص کل با افت سه هزار واحدی تا این لحظه به میانه‌های کانال ۱۸۰ هزار واحد بازگشته و این در حالیست که خبر تاثیرگذار منفی و یا ریسک جدیدی به بازار مخابره نشده است. اما همچنان تمام نماگرهای بازار در مسیر اصلاحی خود قرار گرفته و به نظر می‌رسد این روند با شیبی کند در روزهای آتی به پایان رسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در دومین روز هفته شاهد تداوم روند عقب نشینی قیمتی در اغلب گروه های بازار هستیم. اما نکته قابل توجه در خصوص افت قیمتی نمادهای بزرگ و شاخص ساز اینکه هیچ خبر و یا ریسک سیستماتیک خاصی بوجود نیامده که این رزش ها را نگران کننده جلوه دهد. از این رو به نظر می رسد این افت شاخص بیشتر به سبب تکمیل فاز اصلاحی باشد.

تا این لحظه بیشترین افت بازدهی در گروه های بزرگ به پالایشی ها اختصاص داشته است. در این گروه از ابتدای بازار شاهد افت قیمت در اغلب نمادها بودیم که با تداوم عرضه در نمادهای مطرح این گروه، ریزش به سایر نمادها نیز سرایت کرده و هم اکنون تمام نمادهای گروه در محدوده منفی چهار درصد قیمت معامله می شوند.

در گروه بانکی‌ها نیز شاهد وضعیتی مشابه با پالایشی ها هستیم. در این گروه نیز صف فروش «وبملت» سبب افزایش عرضه در سایر نمادها شده و بازدهی این گروه را به منفی دو درصد رسانده است. به نظر می رسد کلیت فعالان بازار منتظر شنیدن خبر تسعیر ارزی این گروه بوده و در اصلاح قیمتی این روزها فرصت را برای خرید مغتنم دادند.

منفی در گروه خودرویی اما کم رنگ تر بوده و صف فروش پایداری در این گروه دیده نمی شود. «خساپا» و «خودرو» در محدوده منفی دودرصد تابلو در حال معامله بوده و سایر قطعاتی ها نیز عرضه کننده قوی ندارند. از این رو گروه خودرو تا کنون بازدهی منفی یک درصدی را تجربه کرده است.

در مجموع تا این لحظه شاخص کل با عقب نشینی ۳۴۰۰ واحدی به کانال ۱۸۰ هزار واحد بازگشت. شاخص هم وزن نیز با افت ۳۰۲ واحدی به کانال ۲۸ هزار واحد بازگشت. در فرابورس هم آیفکس ۳۰ واحد عقب نشست و به پله یک هزار و ۹۶۳ واحد بازگشت.

در این بین تاکنون بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میان تنها ۵۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق قتدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار، «فولاد»، «فارس»، «فملی»و «شبندر» بیشترین افت را بر شاخص تحمیل کرده اند. در فرابورس هم «زاگرس»، «میدکو» و «مارون» تا این لحظه مجموعا ۲۴ واحد آیفکس را عقب کشیده اند. اما تدوام روند افزایش تقاضا در نماد «ذوب» سبب شده تا بیش از هشت واحد شاخص فرابورس تقویت شود.

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا