امور زیربناییراه و ساختمان

ارائه ۲۲۱ میلیون وام به خانوار زلزله زده کرمانشاه

تابش اظهار داشت: جمعا ۲۲۲۰ میلیارد تومان وام بلاعوض به زلزله زدگان منطقه کرمانشاه پرداخت شده است و تاکنون ۵۵ هزار واحد تعمیری به پایان رسیده است که از این رقم ۳۸ هزار واحد در شهرها و ۱۶ هزار واحد در روستاها بوده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، علیرضا تابش در نشست خبری به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه با اشاره به عملکرد یک ساله بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله ارزیابی‌های اولیه انجام شد و مشخص شد که در ۱۰ شهر و ۱۶۲۳ روستا صد هزار واحد مسکونی تخریب و آسیب دیده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۳۷ هزار واحد مسکونی تخریب شدند که از این رقم ۱۰ هزار واحد در شهر و ۲۷ هزار واحد روستایی بودند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه ۶۳ هزار واحد تعمیری بودند، گفت: ۶۳ هزار واحد مسکونی شهری و ۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی قابل مرمت و تعمیر بودند.

تابش ادامه داد:ا اسکان موقت و تامین کانکس اولین اقدام ما پس از وقوع سانحه بود که تا دو ماه مشغول تامین کانکس برای خانوار بودیم بنابراین در روستاها ۱۵ هزار و ۶۰۰ کانکس تامین شد و شهرها برای ۹۱۱۸ خانوار کانکس تهیه شد و برای مابقی خانوارها مبلغی به عنوان پرداخت اجاره برای اسکان موقت ارائه شد.

وی تاکید کرد: تامین کانکس با همکاری ارتش و سپاه برای خانوار متقاضی در طول دو ماه تهیه شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به وام‌های ارائه شده برای احداث و تعمیر مسکن گفت: به طور متوسط هر خانوار امکان دریافت ۲۲۰ میلیون تومان وام را داشتند.

وی با اشاره به جزئیات وام‌های پرداخت شده گفت: برای واحدهای احداثی ۵۰ میلیون وام ارزان‌قیمت و ۱۱ میلیون وام بلاعوض در شهرها و ۲۵ میلیون وام ارزان قیمت و ۱۰ میلیون وام بلاعوض در روستاها پرداخت شد.

تابش ادامه داد: حداکثر تسهیلات تعمیری در شهر و روستا برای واحدهای مسکونی و تجاری ۱۲ میلیون وام ارزان قیمت و ۲ میلیون تومان وام بلاعوض بوده است همچنین در شهر و روستا ۱۰ میلیون تومان وام ارزان‌قیمت و ۲ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌شود.

تابش حداکثر تسهیلات برای مقاوم‌سازی و بهسازی ۴۰ میلیون تومان وام ارزان‌قیمت بوده است نرخ سود وام ارزان‌ قیمت در شهر ۵ درصد و در روستاها ۴.۵ درصد در نظر گرفته شده است.

تابش تاکید کرد: خانوارهایی که پیش از این صاحب یک واحد مسکونی بودند پس از زلزله توانستند از شهرداری مجوز ساخت دو طبقه را دریافت کنند که می‌توانستند از تمام این وام‌ها استفاده کنند که مجموع این وام‌ها به ۲۱۰ میلیون تومان برای دو طبقه دریافت کنند.

تابش تاکید کرد: همچنین هزینه‌های غیرمستقیم هم به خانوارها ارائه د ادیم مانند پروانه رایگان، نظارت رایگان، پی‌کنی رایگان که میزان این هزینه‌ها به ۱۱ میلیون تومان می‌رسید بنابراین در نهایت هر خانوار امکان استفاده از ۲۲۱ میلیون تومان وام برای ساخت دو طبقه به همراه یک پایلوت را داشتند.

وی تاکید کرد: تاکنون ۱۰۵ هزار و ۷۷۷ پرونده به بانک‌ها از سوی بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شد که از این رقم ۹۹ هزار پرونده به مرحله ا نعقاد قرارداد رسیدند.

تابش تاکید کرد: جمعا ۲۲۲۰ میلیارد تومان وام بلاعوض به زلزله زدگان منطقه کرمانشاه پرداخت شده است و تاکنون ۵۵ هزار واحد تعمیری به پایان رسیده است که از این رقم ۳۸ هزار واحد در شهرها و ۱۶ هزار واحد در روستاها بوده است.

رئیس بنیاد مسکن گفت: از ۳۸ هزار واحد شهری احداثی پی‌کنی‌ها انجام شده است و از این رقم ساخت ۱۸ هزار واحد به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: در مجموع در کل مناطق آسیب دیده ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در احداث و بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی پیشرفت فیزیکی داریم.

تابش ادامه داد: در این مدت توانستیم ۵۴ هزار آهن‌آلات با قیمت مناسب برای زلزله زدگان تامین کنیم ۱۱ هزار و ۸۰۰ اسکلت پیچ و مهره در اختیار آنها قرار دهیم. همچنین ۱۷۴ هزار تن سیمان رایگان از سوی بنیاد مستضعفان در اختیار مناطق زلزله زده قرار گرفت که از این میزان ۱۷۴ هزار تن دادند ۱۲۴ هزار تن را توزیع کردیم البته در این مدت با اعتصاب کامیون‌داران با مشکل توزیع سیمان مواجه بودیم که ناچار بودیم کامیون‌ها را با اسکورت به مناطق زلزله زده بفرستیم.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا