انرژی

ظرفیت شبکه برق کشور افزایش یافت

مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی کشور از افزایش ظرفیت شبکه برق کشور خبر داد و گفت: فردا واحد بخار نیروگاه بهبهان به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و هفته آینده، دو واحد گازی نیروگاه ماکو وارد مدار خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهدی خبازپیشه امروز در نشستی خبری اظهار کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان در بخش بخار با شبکه سنکرون شده و تست‌های لازم نیز در این بخش انجام شده، به گونه‌ای که بخش بخار در اختیار شبکه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است تا فردا ۱۶۰ مگاوات واحد بخار به ظرفیت این نیروگاه اضافه شود که با انجام این کار نیز راندمان نیروگاه از ۳۴ درصد به ۴۹.۵ درصد افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید

مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی کشور ظرفیت توان تولیدی کل نیروگاه را ۴۹۲ مگاوات اعلام و اظهار کرد: طبق برآوردها، هزینه احداث این نیروگاه ۲۹۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده که ۲۳۰ میلیون یورو از طریق صندوق ذخیره ارزی و مابقی توسط سرمایه‌گذار تامین مالی شده است.

در ادامه مهرداد امیرزاده – مدیر طرح نیروگاه ماکو – با بیان این‌که نحوه‌ی سرمایه‌گذاری این نیروگاه BOO بوده که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی به نسبت ۳۰ به ۷۰ احداث شده است.

وی با بیان این‌که قرار است هفته آینده دو واحد گازی به ظرفیت هر کدام ۴۰ مگاوات به مجموعه پتانسیل صنعت برق کشور اضافه خواهد، گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته انجام این پروژه به ۴۰ میلیون یورود سرمایه نیاز داشت.

مدیر طرح نیروگاه ماکو سرمایه‌گذار داخلی در این بخش را مربوط به عملیات ساختمان، احداث مخزن سوخت مایع، احداث خطوط انتقال تا پست نیروگاهی، احداث پست نیروگاه دانست و افزود: بخش خصوصی خارجی تامین هزینه توربین، ژنراتور و نصب و اجرای این بخش را برعهده داشته است.

امیرزاده با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه، اظهار کرد: با توجه به کمبود موجود در شبکه برق و هم‌چنین قرار گرفتن ماکو در یک منطقه صنعتی و آزاد تامین برق این منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به‌گونه‌ای که می‌توان نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو را یک مدل از سرمایه‌گذاری خارجی موفق در ایران دانست.

به گفته مدیر طرح نیروگاه ماکو بخش بخار نیروگاه نیز در آینده نزدیک همراه با یک نیروگاه جدید اجرا خواهد شد، به این صورت که فاز دو برای نیروگاه تعریف خواهیم کرد و یک توربین ۱۱۰ مگاواتی اجرا می‌کنیم. علاوه بر این یک واحد بخار به ظرفیت ۹۰ مگاوات به این مجموعه اضافه خواهد شد که انجام این کار موجب افزایش راندمان نیروگاه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا