بورسفرابورس

تنوع بخشی به ابزارهای مالی از شعارهای اصلی فرابورس

عضو هیات مدیره شرکت فرابورس ایران، تنوع بخشی به ابزارهای مالی را از شعارهای اصلی این شرکت طی ۱۰ سال فعالیت دانست و گفت: اگر به گذشته برگردیم و اهداف و ماموریت ها را بررسی کنیم، می بینیم که اهداف راه اندازی و تاسیس این شرکت غالبا محقق شده و گاه از حد انتظار نیز فراتر ظاهر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی نقوی اظهار داشت:  یکی از بحث های جدی فرابورس در ۱۰ سال گذشته تدوین برنامه ای بود که بر اساس آن حرکت رو به جلوی خود را تداوم بخشد؛ لذا تنوع بخشی به ابزارهای مالی نیز بر همین مبنا صورت گرفته است.

وی افزود: بر همین اساس، اولین های زیادی در بازار سرمایه توسط فرابورس اتفاق افتاد که البته صفر تا صد این اتفاقات الزاما توسط خود فرابورس انجام نشده است . بلکه این برنامه ها با همکاری مجموعه ای از همه ارکان بازار سرمایه شامل سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده گذاری مرکزی، شرکت مدیریت فناوری عملیاتی شده است.

نقوی با اشاره به اینکه نهادهای دیگری هم در خارج از این مجموعه فرابورس ایران را در طراحی ابزارهای مختلف همراهی کردند، اظهار داشت: برای مثال بانک مسکن در اوراق تسهیلات مسکن و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در بازار دانش بینان کمک های مهمی به فرابورس داشته اند.

عضو هیات مدیره شرکت فرابورس ایران تاکید کرد: بنابراین آنچه امروز مشاهده می شود، حاصل جمع تلاش های گروه های زیادی بوده است . برخی از این اقدامات از اهمیت بالایی برخوردار هستند، مثل اوراق تسهیلات مسکن که امکان خوبی را برای آحاد مردم فراهم و فرایند دریافت وام مسکن را تسهیل کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه اوراق تسهیلات مسکن با حذف دلالی کمک شایانی به خانه دار شدن تعداد زیادی از مردم کرد، افزود:  در همین اوراق تسه، در کنار ابزارسازی یک فرهنگ سازی هم صورت گرفت و با توجه به گستره شعب بانک مسکن در اقصی نقاط کشور، طبیعی است که نام فرابورس در این عرصه می درخشد.

نقوی در ادامه این گفت و گو به موضوع پذیرش شرکت ها در فرابورس ایران اشاره کرد و افزود: در چند سال اول، شرکت های زیادی در فرابورس ایران پذیرش شدند. شرکت هایی که شاید در آغاز همه شرایط لازم برای حضور در تابلوی بورس را نداشتند،  ولی امروز مجموعه های خوبی از بازار سرمایه را تشکیل داده اند.

نقوی، عملکرد شرکت های دانش بنیان و اوراق بدهی را از نقاط قوت فرابورس دانست و گفت: دانش بنیان ها محصول تلاشی چندین ساله است که البته هنوز نیاز به تکامل دارد. اوراق بدهی هم که رفته رفته دارد جای پای خود را باز می کند.

وی با بیان اینکه هنوز در ابزارهای بدهی جای کار زیادی وجود دارد، تاکید کرد: باید به طراحی ابزارهایی با طول انتشار بالاتر و مصون از تورم اندیشیده شود و چالش های آن مورد بررسی قرار بگیرد تا به تامین مالی دولت کمک کند.

عضو هیات مدیره شرکت فرابورس ایران در عین حال یادآور شد: مهم تر از تامین مالی دولت، تامین مالی بخش خصوصی است که باید چالش های آن با ذینفعانش بررسی شود و زنجیره ای طراحی شود تا بخش خصوصی بتواند از محل بازار سرمایه تامین مالی مناسبی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه دولت نیز این ابزار را شناخته است، ابراز امیدواری کرد که فرابورس با همکاری بیشتر دولت در این ابزار تنوع ایجاد کرده و به تامین مالی دولت نیز کمک شود.

نقوی در ادامه گفت وگو با سنا، با اشاره به بازار سوم فرابورس و عملکرد موفق آن گفت: در چند سال گذشته که واگذاری ها بر اساس اصل ۴۴ انجام شد، بازار سوم فرابورس نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا کرد و سازمان خصوصی سازی موفق شد بسیاری از شرکت هایش را از طریق این بازار و به صورت کاملا شفاف واگذار کند.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان عرضه های ذیل اصل ۴۴ کاهش یافته است، این بازار می تواند محل مناسبی برای عرضه های شرکت های عمومی مانند تامین اجتماعی یا بانک ها باشد که شرکت های زیر مجموعه خود را واگذار کنند.

عضو هیات مدیره شرکت فرابورس ایران یادآور شد: اگر بخواهیم به صورت کمی هم صحبت کنیم، شاخص فرابورس از زمان شروع و عدد ۱۰۰ هم اکنون به رقم دو هزار واحد رسیده است که رشد این بازار را در یک دهه گذشته نشان می دهد.

نقوی سپس از ضرورت طراحی نقشه راه برای دهه دوم فعالیت های فرابورس سخن گفت و افزود: به نظر من در کنار تنوع بخشی به ابزارهای مالی و ابزارهایی که در جهان استفاده می شوند، باید نقشه راه برای دهه دوم فرابورس طراحی شود. نکته دوم این است که در کنار تنوع بخشی، به عمق بخشی بازار های فرابورس نیز توجه شود.

عضو هیات مدیره شرکت فرابورس ایران ادامه داد: نکته بعدی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور در فرابورس باید مورد توجه قرار گیرد و در دهه اول کمتر مورد توجه قرار گرفته، بحث تامین مالی بازار اولیه است. البته پذیره نویسی بانک ها و شرکت ها در فرابورس صورت گرفته است اما باید برای تامین مالی بازار اولیه بخش خصوصی، برنامه ریزی های مناسبی صورت بگیرد.

وی همچنین عمق بخشی لازم برای بازارهای فرابورس را از مهم ترین برنامه های فرابورس برای دهه آینده فعالیت خود ذکر کرد و گفت:  به هرحال در دهه اول، فرابورس شرکت جوانی بوده و سرعت بالایی داشته است و توانسته تعدادی از ابزارها را معامله پذیر کند. حال این ابزارها باید با استفاده از مجموعه ای از استراتژی ها و برنامه ریزی های مشخص به ذینفعان خود شناسانده شوند و این رسالت مهمی که در بازار سرمایه به منظور تامین مالی وجود دارد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا