امور زیربناییبورس کالاراه و ساختمان

افزایش کیفیت گندم در سایه انجام معامله در بورس کالا

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران کشور، یکی از نکات مثبت عرضه گندم در بورس را مبرا کردن کشاورزان از اتهام ناخالص بودن گندم عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه قبل از عرضه گندم در بورس، کیفیت محصول توسط کارشناسان بررسی می‌شود؛ می‌توان ثابت کرد که گندمکاران از ادغام گندم با خاک مبرا هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از ایلنا، علیقلی ایمانی موفقیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس را در گرو مهیا بودن زیرساخت‌ها دانست و گفت:‌ دولت برای تغییر در نحوه فروش گندم، باید زیرساخت‌ها را فراهم کرده و تمام جوانب را بسنجد. به طور مثال عرضه گندم در بورس، نیازمند بررسی شرایط کشاورز و امکانات استان است.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران کشور ادامه داد: عرضه گندم در بورس نیازمند وجود انبارهای مکانیزه در سطح کشور است تا گندمکاران به راحتی محصولات خود را در انبارها ذخیره کنند. برای حل این مشکل دولت می‌تواند با مباشر قرار دادن برخی از سازمان‌ها مانند سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید گندم کرده و در انبارهای آنها دپو کند. سپس کارشناسان بورس کالا پس از بررسی، آن را در بورس عرضه کنند.

همچنین بخوانید

ایمانی با بیان اینکه کشاورزان ما خرده مالک هستند، گفت: کشاورزی در ایران پراکنش بالایی دارد و ممکن است کشاورزی در سال ۲ تن و یا ۱۰۰ تن تولید گندم داشته باشد. این امر مانع از حضور تک تک کشاورزان در بورس می‌شود؛ بنابراین باید دولت برای عرضه گندم در بورس حتما مباشر تعیین کند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران کشور، یکی از الزامات موفقیت عرضه گندم در بورس را توجیه خریداران عنوان کرد و گفت: باید خریداران گندم را که عمدتا کارخانه‌های آرد هستند، برای خرید از طریق بورس کالا مجاب کرد. زیرا یکی از موانع حضور گندم در بورس کارخانجات آرد هستند. دولت گندم‌های خریداری شده را در انبارهای کارخانه‌های آرد ذخیره کرده و به آنها حق انبارداری می‌دهد و ماهانه سهمیه آنها را از همان گندم تامین می‌کند. کارخانه‌های آرد سال های متمادی است که به این شیوه عادت کردند.

وی یکی از نکات مثبت عرضه گندم در بورس را مبرا کردن کشاورزان از اتهام ناخالص بودن گندم عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه قبل از عرضه گندم در بورس، کیفیت محصول توسط کارشناسان بررسی می‌شود؛ می‌توان ثابت کرد که گندمکاران از ادغام گندم با خاک مبرا هستند.

ایمانی معتقد است که ادغام خاک با گندم در فرایند تبدیل گندم با آرد توسط افراد سودجو صورت می‌گیرد.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران کشور، عرضه گندم در بورس را به شرط مهیا بودن پیش‌نیازهای لازم، به نفع کشاورزان دانست و گفت: با فروش گندم از طریق بورس، بخش اعظمی از پول گندم توسط بخش خصوصی پرداخت می‌شود و کشاورز ظرف ۷۲ ساعت به پول خود خواهد رسید و دولت نیز راحت‌تر مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر مبلغ تضمینی گندم را ۱۳۰۰ تومان در نظر بگیریم، اگر خریدار آن را به مبلغ ۱۰۰۰ تومان هم خریداری کند، دولت مابه‌التفاوت آن یعنی ۳۰۰ تومان را به راحتی پرداخت خواهد کرد.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا