بورسبورس اوراق

تصویب مقررات مرتبط با تاسیس و فعالیت صندوق های سرمایه گذاری خصوصی

معاون نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، طی توضیحاتی، ضمن اعلام خبر مربوط به تصویب دستورالعمل و اساسنامه نمونه صندوق­ های سرمایه­ گذاری خصوصی(Private Equity Funds)، مهمترین ضوابط مرتبط با تاسیس و فعالیت این نهاد مالی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادیسعید فلاح‌پور افزود: جهت نهایی سازی این ضوابط، نظرات متقاضیان فعالیت در این حوزه و صاحب­ نظران اخذ و پس از بحث و بررسی در کمیتۀ تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار این دستور العمل نهایی و در هیئت مدیرۀ سازمان، مطرح و تصویب شد.

معاون نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: موضوع فعالیت صندوق سرمایه­ گذاری خصوصی، جمع‌ آوری منابع مالی و تخصیص عمدۀ آن به سرمایه‌ گذاری در سهام و سهم الشرکه شرکت ها با موضوع فعالیت­ های از قبل تعیین شده است. سرمایه­ گذاری صندوق در شرکت­ های سرمایه ­پذیر با هدف کسب و حفظ کنترل شرکت­ و هدایت سیاست­ های مالی و عملیاتی آن به­ منظور تحقق اهداف مورد نظر و سپس خروج از شرکت سرمایه ­پذیر است.

فلاح‌پور توضیح داد: صندوق ­های سرمایه ­گذاری خصوصی از امکان سرمایه ­گذاری در شرکت های غیر سهامی عام نیز برخوردارند. همچنین بر اساس ضوابط تعیین شده، بستر حمایت از شرکت ­های سهامی عام پذیرفته نشده در بورس، شرکت های پذیرفته شده در بازار شرکت ­های کوچک و متوسط فرابورس ایران و شرکت ­هایی که شرایط پذیرش در بورس را از دست داده­ اند نیز از طریق صندوق­ های سرمایه­ گذاری خصوصی فراهم شد. مضافاً اینکه شرکت­ هایی که در دو سال گذشته مشمول موضوع مادۀ ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت گردیده اند نیز تحت شرایطی می­ توانند از حمایت صندوق­ های سرمایه­ گذاری خصوصی بهره ­مند شوند.

وی ادامه داد: حداقل سرمایه صندوق­ های سرمایه­ گذاری خصوصی مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شد. دوره فعالیت در نظر گرفته شده برای این صندوق­ ها حداکثر به مدت هفت سال است که ۴ سال ابتدایی آن به عنوان دوره سرمایه گذاری صندوق تعیین می شود.

فلاح پور ادامه داد: صندوق­ های سرمایه­ گذاری خصوصی از منظر ماهیت و کارکرد با صندوق­ های سرمایه ­گذاری در اوراق بهادار متعارف فعال در بازار سرمایه، تفاوت­ های بنیادین دارند و چارچوب و استراتژی­ های سرمایه­ گذاری صندوق­ های سرمایه­ گذاری خصوصی، منجر به ایجاد ریسک­ های بالاتر در این صندوق­ ها می­ شود، لذا متقاضیان سرمایه ­گذاری در این صندوق­ ها باید پس از مطالعه جزئیات اساسنامه و امیدنامۀ صندوق، فرم بیانیه پذیرش ریسک را جهت سرمایه­ گذاری در صندوق تکمیل نمایند. همچنین حداقل میزان سرمایه ­گذاری هر سرمایه­ گذار در صندوق ­های سرمایه­گذاری خصوصی، ۱.۰۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

معاون نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به این ترتیب می‌توان اذعان داشت که بستر مناسب و گسترده‌ای برای تأمین مالی شرکت ­های غیر سهامی عام و شرکت ­های سهامی عام با شرایط خاص فراهم شده است. در این دستورالعمل، تلاش شده با تعیین برخی الزامات و محدودیت ­ها، به مقولۀ مدیریت ریسک نیز توجه شود.

به گفته وی، درخواست متقاضیان اخذ موافقت اصولی تاسیس صندوق­ سرمایه­ گذاری خصوصی از طریق دبیرخانه کمیته بررسی مستقر در شرکت فرابورس بررسی و در صورت احراز وجود حداقل شرایط لازم، مجوز تاسیس و فعالیت صندوق توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر خواهد شد.

فلاح‌پور در پایان ابراز امیدواری کرد: با اقدامات صورت گرفته از جانب سازمان بورس در این زمینه شاهد ایجاد بستر مناسب جهت تأمین مالی بنگاه­ های نیازمند اصلاح ساختار مالی و عملیاتی در کنار ایجاد تنوع در ابزار­های سرمایه ­گذاری باشیم.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا