انرژی

افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شرق توسط معاون اول رییس جمهور

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: میانگین EC آبی که مردم در اهواز مصرف می‌کنند حدود ۱۶۰۰ میکروموس بر سانتیمتر است.

به گزارش آرمان اقتصادی، فردوس کریمی با حضور در تحریریه ایسنا از افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز با حضور معاون اول رییس جمهور خبر داد و اظهار کرد: فعالیت اجرایی این تصفیه‌خانه از سال ۱۳۸۸ در شهرستان اهواز آغاز شد اما با توجه به مشکلاتی که در بحث مدیریتی شرکت وجود داشت، در زمان مقرر به بهره‌برداری نرسید.

وی افزود: از سال ۹۶ مجددا کار برای افتتاح این تصفیه‌خانه از سر گرفته شد و در این زمینه انرژی و توان زیادی به خرج داده شد تا با حمایت هایی که از سوی دولت و استاندار خوزستان انجام می گیرد، شاهد افتتاح آن باشیم.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز تصریح کرد: مشکلاتی از جمله معارضان، تورم، بحث افزایش نرخ ارز و… مانع انجام فعالیت ها برای اجرای این پروژه عظیم بودند اما خوشبختانه با همکاری و تلاشی که در مجموعه شرکت آب و فاضلاب اهواز انجام گرفت، شاهد افتتاح این طرح عظیم خواهیم بود.

یکی از معضلات بزرگ خوزستان و اهواز بحث فاضلاب است

کریمی با بیان اینکه یکی از معضلات عظیم استان خوزستان و شهرستان اهواز بحث فاضلاب است، ادامه داد: بحث فاضلاب به لحاظ بهداشت، زیست محیطی و مسایل بهداشت روانی برای مردم خوزستان و شهرستان اهواز مشکل ساز است. در این زمینه دولت به دنبال آن بود تا این مشکلات اجتماعی را به نوعی برطرف کند و در این زمینه تلاش کرد تا پروژه تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز می تواند همه فاضلاب تولید شده در شرق اهواز را تصفیه کند، گفت: ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز تصفیه ۱۱۲ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه روز است اما برای اینکه این تصفیه خانه با حداکثر ظرفیت خود فعالیت کند لازم است تا خوراک مورد نیاز آن فراهم شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز ادامه داد: در حال حاضر میزان خوراکی که باید به تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز داده شود کافی نیست و در این زمینه لازم است تا خطوط جمع کننده (کلکتور) فاضلاب را در اهواز اجرایی کنیم تا فاضلاب ها را پس از جمع آوری به به این تصفیه خانه انتقال دهند.

توسعه تصفیه خانه فاضلاب غرب در برنامه است

کریمی با بیان اینکه کل فاضلاب تولیدی در اهواز در طول شبانه روز حدود ۳۲۰ هزار متر مکعب است، عنوان کرد: یک تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت حدود ۳۵ هزار متر مکعب در غرب اهواز وجود دارد که جوابگوی نیاز این منطقه نیست و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است و به همین منظور توسعه تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز را نیز در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه آماده کلنگ زنی تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز هستیم، ادامه داد: در این زمینه مناقصه ای برگزار شده و پیمانکار نیز انتخاب شده است تا شاهد روند اجرایی آن نیز باشیم. برای تامین اعتبار مورد نیاز طرح نیز بحث فاینانس مطرح و مجوزهای لازم از شورای اقتصاد دریافت شده است.

کارون از فاضلاب نجات می یابد؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به بحث کلکتورهای مورد نیاز برای تصفیه خانه های فاضلاب غرب و شرق اهواز، اظهار کرد: با توجه به میزان باقی مانده اعتبارات شرکت در بحث موافقت نامه ها، توانسته ایم تا کلکتورهای شرق اهواز را به مناقصه ببریم و انشاالله ظرف ۱۲ روز آینده پیمانکار کلکتورهای شرق اهواز مشخص می‌شود.

کریمی با اشاره به بحث اثربخشی اجرای تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز تصریح کرد: این تصفیه خانه به لحاظ تکنولوژی یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های دنیا از نظر فرآیند تصفیه است و در خاورمیانه نیز به لحاظ ابعاد و تکنولوژی یک تصفیه خانه منحصر به فرد است. اثر این تصفیه خانه به لحاظ اشتغالزایی و همچنین استفاده از پساب آن در صنعت، کشاورزی، توسعه فضای سبز شهری و… بسیار مطلوب و قابل توجه است.

وی با اشاره به اجرای کلکتورها در اهواز گفت: زمانی که کلکتورها در سطح شهر اهواز اجرایی شوند، فاضلاب ها به درون کلکتورها هدایت می‌شوند و دیگر به صورت خام وارد رودخانه کارون نخواهند شد و این مساله اثر بخشی زیادی در بحث زیست محیطی و همچنین نجات کارون از آلودگی دارد.

ورود فاضلاب در ۲۵ نقطه به کارون در مقطع اهواز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با بیان اینکه در مقطع اهواز در ۲۵ نقطه شاهد ورود فاضلاب خام به رودخانه کارون هستیم، عنوان کرد: برای مهار ورود فاضلاب به رودخانه کارون در این ۲۵ نقطه، در سال گذشته ۵ نقطه را مورد مطالعه قرار داده‌ایم اما به دلیل عدم تامین اعتبار این کار اجرایی نشد اما در صورت تامین اعتبار به سرعت کار را برای جلوگیری از ورود فاضلاب خام به کارون آغاز خواهیم کرد.

کریمی با بیان اینکه در اجرای خطوط جمع کننده فاضلاب با اولویت عمل خواهیم کرد، ادامه داد: برای اجرای کلکتورهای شرق اهواز، ابتدا کار را با کلکتورهایی آغاز خواهیم کرد که به تصفیه خانه نزدیک تر هستند و اولویت اجرا با آنها است و سپس به سراغ اجرای دیگر کلکتورها می رویم تا متناسب با ظرفیت تصفیه خانه، خوراک مورد نیاز آن را تامین کنیم.

کیفیت آب اهواز در یک سال و نیم گذشته مطلوب بوده است

وی با اشاره به بحث تامین آب شرب شهرستان اهواز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد از سهم آب شهر اهواز از آب حیات شوشتر، ۵۰ تا ۶۵ درصد از طرح غدیر و باقی نیاز اهواز نیز از رودخانه کارون تامین می شود. اگر نمودار کیفیت آب اهواز را در یک سال و نیم گذشته مشاهده کنیم، در می یابیم که آب از نظر کیفی مطلوب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به احداث یک ایستگاه پمپاژ آب در منطقه ملی راه اهواز گفت: خطی به طول ۷.۴ کیلومتر از ایستگاه ملی راه تا مخازن منطقه حصیرآباد اهواز احداث کردیم و این مخازن را که سالیان طولانی بدون استفاده رها بودند را آب دار کردیم. با این استراتژی که توسط شرکت آبفا اهواز اجرایی شد همه نقاط شرق اهواز آبدار شدند مگر یکسری از نقاط کور در منطقه که اندکی در بحث آب دچار مشکل باشند.

کریمی با بیان اینکه امسال در اهواز مشکلی در بحث تامین آب وجود نداشت، تصریح کرد: با وجود مشکلاتی که در بحث آب در کشور وجود داشت خوشبختانه امسال در اهواز مساله ای در بحث آب وجود نداشت شاید در مواردی به صورت جزیی شاهد مشکلاتی بوده باشیم که آن ها نیز به سرعت حل شده اند.

حل مشکلات آب غرب اهواز با فعال سازی تصفیه خانه گروه ملی

وی با اشاره به حل مشکلات آبی مناطق جنوب غرب اهواز تصریح کرد: در مناطقی مانند عین دو، ملاشیه و پردیس همیشه مشکلاتی در بحث تامین آب مورد نیاز شهروندان وجود داشت اما در این زمینه با موافقتی که گروه ملی فولاد ایران انجام داد، تغییراتی را در سیستم تصفیه خانه آب این شرکت اعمال کردیم تا بتوانیم از این طریق آب مورد نیاز مناطق جنوب غرب اهواز را نیز با ظرفیت بسیار خوبی تامین کنیم.

بخش اعظمی از شبکه آب اهواز بالای ۴۰ سال قدمت دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: در اهواز از نظر کمی و کیفی در بحث آب مشکل نداریم اما شبکه های آب در سراسر اهواز فرسوده است و بخش اعظمی از شبکه قدمتی بالای ۴۰ سال دارد. همچنین استفاده نادرست از شبکه مانند انشعاب های غیر مجاز مشکلات بسیاری را برای شبکه توزیع به وجود می آورد.

وجود بیش از ۴۰ هزار انشعاب غیر مجاز در اهواز

کریمی با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار انشعاب غیر مجاز در اهواز وجود دارد، عنوان کرد: وقتی که آب به صورت غیرمجاز از شبکه برداشت شود، همه نقاط تحت تاثیر این برداشت قرار می گیرند و مشکلاتی را در بحث کیفی و کمی آب برای دیگر مناطق شاهد خواهیم بود. این انشعابات علاوه بر خسارات مالی در بحث آلودگی آب و شبکه نیز اثرگذار است و مشکلاتی را به وجود می آورد.

نیاز به وجود مخازن اضطراری آب در اهواز

وی ادامه داد: آب اهواز باید برای شرایط پدافندی پایدار شود تا در هر شرایطی مشکلی برای تامین آب مورد نیاز مناطق وجود نداشته باشد. در اهواز به مخازنی نیاز داریم که در صورت قطعی آب یا شرایط حساس بتوانیم آن مخازن را وارد مدار کنیم تا مشکل مردم در بحث تامین آب مورد نیاز آن ها حل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به اینکه تصفیه خانه های آب در اهواز قدیمی و فرسوده هستند، اظهار کرد: تصفیه خانه های آب اهواز بسیار قدیمی و فرسوده هستند و در طول این سالها نیز آنقدر به شکل نادرست از آنها کار کشیده شده است که دارای مشکلات فراوان شده‌اند. به دنبال بازسازی تصفیه خانه های آب اهواز هستیم و در این زمینه اقدامات خوبی را نیز انجام داده‌ایم.

میانگین  EC آب مصرفی اهواز حدود ۱۶۰۰ میکروموس است

کریمی با بیان اینکه میانگین EC آبی که مردم در اهواز مصرف می‌کنند حدود ۱۶۰۰ میکروموس بر سانتیمتر است، گفت: در مناطقی که به صورت کامل آب را از طرح غدیر دریافت می کنند EC  آب حدود  1400 میکروموس است اما در مناطقی که آب کارون یا آب حیات با طرح غدیر مخلوط می شود EC حدود ۱۶۰۰ میکروموس بر سانتیمتر است.

وی با اشاره به بحث آبگرفتگی معابر اهواز پس از بارندگی ها عنوان کرد: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها متولی آب های سطحی شهرداری ها هستند و در این زمینه موضوع را شهردار اهواز نیز پذیرفته است. گاهی بارندگی در اهواز به شدتی است که مقاطع هیدرولیکی فاضلاب های اهواز پاسخگوی دفع آب های سطحی نیست زیرا طراحی شبکه فاضلاب بر اساس سرانه مصرف خانگی است.

بهتر است در روزهای بارانی شهر اهواز تعطیل شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با بیان اینکه آبگرفتگی شهر مشکلات فراوانی را برای مردم اهواز ایجاد می کند، تصریح کرد: خیابان‌های اهواز شیب طولی و عرضی برای هدایت روان آب‌ها ندارند و این مساله موضوعی است که باعث آبگرفتگی معابر می شود. شبکه‌های آب سطحی باید جزو مطالعات طرح جامع شهرداری اهواز باشد اما در این زمینه شهرداری برنامه‌ای برای دفع آب های سطحی ندارد.

کریمی با بیان اینکه کارون بهترین زهکش دفع آب های سطحی است، ادامه داد: اهواز شیب ملایمی از دو طرف به سمت رودخانه کارون دارد اما جاده ساحلی مانند سدی عمل می کند تا آبی که می‌تواند به سمت کارون جاری شود، در محیط زندگی مردم مشکل ساز می‌شود. این آب به جای ورود به کارون وارد فاضلاب‌ها می شود و با توجه به اینکه مقاطع فاضلاب نیز محدود هستند، فاضلاب وارد خیابان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بهتر است در روزهای بارانی شهر اهواز تعطیل شود، خاطرنشان کرد: زمانی که شاهد بارش باران در اهواز هستیم، آنقدر خسارت های بهداشتی، مالی و… به مردم وارد می شود که به صرفه است تا در زمان بارش باران شهر اهواز را تعطیل کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا