صنعت، معدن، تجارت

گزارش میدانی از خواب کسبه در بازار لوازم خانگی: زمستان می‌آید!

در محدوده خیابان هاتف و کوچه‌ای که زمانی به مرکز فروش لوازم‌خانگی اصفهان معروف بود و در هیاهوی خرید، گاری‌های بزرگ، جهیزیه دختران را تا پای ماشین‌ها می‌برند، اما پس از تغییر شرایط اقتصادی، گرمای کسب و کار “کوچه یخچال” به سرما تبدیل شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بعد از تحریم دوباره ایران از سوی آمریکا و به دنبال افزایش نرخ ارز، بازار لوازم‌خانگی به‌یک‌باره دچار شوک قیمتی عجیبی شد، به‌نحوی‌که طی چند ماه گذشته قیمت‌ها حتی بیش از چهار برابر گران شد و به گفته خریداران، بازار لحظه‌ای تغییر می‌کند.

قیمت لوازم‌خانگی در سال‌های گذشته با تغییر فصل و در ابتدای هر سال حدود ۱۰ درصد افزایش می‌یافت، در این شرایط برخی فروشندگان در پایان سال برای کسب سود ۱۰ درصدی، مقداری جنس را احتکار می‌کردند، اما اکنون باوجود افزایش ناگهانی لوازم‌خانگی مدام احتکار و تغییر و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها رخ می‌دهد تا جایی که قیمت لوازم‌خانگی از دو برابر هم گذشته و چند برابر نرخ سال ۹۶ در بازار فروخته می‌شود، این در حالی است که فروشندگان معتقدند خریداران دیگر توان خرید ندارند.

طبق مشاهدات میدانی  از بازار لوازم‌خانگی اصفهان در محدوده خیابان هاتف و کوچه یخچال که مرکز فروش لوازم‌خانگی است؛ فروشندگان و خریداران از آشفتگی این بازار و تغییرات لحظه‌ای آن گلایه دارند و از آینده و بلاتکلیفی این بازار نگران هستند و خواهان ساماندهی بازار هستند. البته به گفته خریداران، برخی فروشندگان برای سوءاستفاده از شرایط موجود و کسب سود بیشتر در تغییر مداوم قیمت‌ها، نقش دارند.

یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی کوچه یخچال در خصوص افزایش قیمت‌ها به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: تمام اجناس حدود ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است. محصولات تولید داخل مانند پارس خزر ۵۰ درصد گران شده است، همچنین ماشین لباسشویی هشت کیلویی مونتاژ داخل که شب عید در محدوده قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، اکنون با نرخ ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نظارت از بازار لوازم خانگی رنگ باخت

وی با تأکید بر اینکه وضعیت فروش خوب نیست، ادامه می‌دهد: در حال حاضر تنها به مشتریان آشنا به‌صورت قسطی لوازم‌خانگی می‌فروشیم‌ و تنها به صورت نقد معامله می‌کنیم در این شرایط  تنها افرادی که مجبور به تهیه جهیزیه هستند برای خرید به بازار می‌آیند، از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌ها تنها به دنبال تعمیر وسایل خرید برقی خود هستند و به دلیل گرانی به‌ندرت تعویض دارند.

فروشنده دیگری می‌گوید: قیمت لوازم‌خانگی به نسبت نوسانات نرخ ارز بیش از ۲.۵ برابر گران شده است‌. اکنون نقد می‌خریم و نقد می‌فروشیم، البته در ماه محرم و صفر میزان فروش به شدت کاهش یافت، اما به نظر می‌رسد شرایط بعد از این ماه‌ها بهتر شود.

فروشنده دیگری که تنها برندهای خارجی لوازم‌خانگی دارد، با بیان اینکه قیمت لوازم‌خانگی قاچاق با تغییر نرخ دلار افزایش یافته است، افزود: شرکت که فروشگاه ما نمایندگی این برند است قیمت‌های خود را ۲۰ درصد افزایش داده است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام اجناس بسته به نوع برند از ۳۰ تا ۴۰ درصد و حتی تا ۱۵۰ درصد بالا رفته است، ادامه داد: شرکت‌ها و فروشندگان با احتکار اجناس، قیمت‌ها را بالا می‌برند و موجب بازار سیاه می‌شوند.

فروشنده دیگر لوازم‌خانگی با تأکید بر اینکه قیمت‌ها در هر ثانیه  تغییر می‌کند و هیچ نظارتی بر بازار نیست و برخی شرکت‌های سودجو از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند، می‌گوید: عدم نظارت مهم‌تر از نوسان قیمت دلار بر بازار لوازم‌خانگی اثر گذاشته است و مشتریان را دچار تردید کرده است، شرکت‌ها بدون نظارت بازرسان، عامل گرانی در بازار لوازم‌خانگی شده‌اند از سوی دیگر برخی فروشندگان از وضعیت موجود سوءاستفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه طی ۶ ماه  گذشته هیچ بازرسی به بازار لوازم‌خانگی مراجعه نکرده است، تأکید می‌کند: البته بازرسان با نوسان قیمت‌ها، اجازه ورود به بازار را ندارند، اما می‌توانند برای تثبیت قیمت به شرکت‌ها بروند و قیمت تمام‌شده محصول را مشخص کنند.

هر ساعت قیمت‌ها ۲۰۰ هزار تومان بالا می‌رود

از سوی دیگر برای خریداران بازار، شرایط سختی ایجاد شده است. خانمی که برای خرید جهیزیه دخترش ویترین مغازه‌ها را نگاه می‌کند به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: در حال حاضر به دلیل نوسانات نرخ دلارهرهفته قیمت لوازم‌خانگی تغییر می‌کند و در این شرایط برای تهیه جهیزیه دختر و از ترس گرانی مجبور به خرید هستم.

دختر جوانی که در دوران عقد به سر می‌برد از شرایط بد بازار لوازم‌خانگی گلایه می‌کند و می‌گوید: خانواده‌ام پیش‌ازاین مقدار پول برای خرید جهیزیه‌ام کنار گذاشته بودند، اما در این شرایط امروز ارزش این پول به کمتر از نصف رسیده و تنها توان خرید چند برند معمولی لوازم‌خانگی را دارم. به عنوان مثال پیش از عید قیمت یخچال فریزر ساید با برند معمولی حدود ۱۰ میلیون تومان بود که امروز به حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است در این شرایط از خرید برخی اجناس صرفه نظر کرده‌ام.

پسر جوانی که به همراه نامزدش برای خرید تلویزیون و چند قلم لوازم‌خانگی دیگر به بازار آمده به خبرنگار ما، می‌گوید: متأسفانه اجناس هر ساعت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر می‌شود، مثلاً از سه روز گذشته تا امروز قیمت یخچال ۱۹ میلیونی به ۲۱ میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: از ترس گرانی ناچارم زودتر لوازم‌خانگی موردنیاز خود را خرید کنیم، چراکه فروشندگان هم می‌گویند قیمت لوازم‌خانگی دوباره ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، متأسفانه درآمدها به یک‌سوم کاهش یافته، اما قیمت لوازم‌خانگی بیش از چهار برابر گران شده است.

خانمی که برای تکمیل جهیزیه دخترش نظاره‌گر ویترین مغازه‌ها است، می‌گوید: همسرم بازنشسته است و اندوخته اندکی برای جهیزیه دخترم کنار گذاشته بودیم، اما طی سه ماه گذشته هر بار برای خرید لوازم‌خانگی اقدام می‌کنیم قیمت‌ها بین ۲ تا ۳ میلیون تومان بالاتر رفته است.

وی ادامه می‌دهد: پیش از این با وام ازدواج و چند وام دیگر بخشی از وسایل موردنیاز دخترم را تهیه کردم، اما اکنون برای خرید یخچال با مشکل مواجه هستیم و متأسفانه در شرایطی که قیمت‌ها بالا است فروشندگان حاضر به فروش اقساطی نیستند.

تجدید افزایش قیمت لوازم‌خانگی توسط تولیدکنندگان و فروشندگان

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی اصفهان در خصوص نوسانات بازار به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: شرکت‌ها بر اساس نرخ ۹ تا ۱۳۵۰۰ تومانی ارز، لوازم‌خانگی خود را تولید و پیش‌فروش کرده‌اند، بنابراین نوسانات نرخ ارز با توجه قیمت نهایی لوازم‌خانگی، بر قیمت‌ها اثرگذار نبوده است.

حسین عبدلی با بیان اینکه تولیدکنندگان کوچک تحت تأثیر شرکت‌های بالادست خود، قیمت‌ها را تغییر می‌دهند، تأکید می‌کند: رشد فزاینده قیمت ارز موجب افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت لوازم‌خانگی شده است، اما تولیدکنندگان و فروشندگان افزایش قیمت را تجدید و روزانه نرخ‌های جدیدی اعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا برای خرید لوازم‌خانگی کاهش یافته است، می‌گوید: قیمت لوازم‌خانگی تولید داخل بعد از افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها، ثابت مانده است، البته تولید داخل متناسب با میزان تقاضا نیست و در این شرایط لوازم‌خانگی دچار بازار سیاه و افزایش قیمت شده است که در این شرایط بیشترین آسیب، متوجه قشر متوسط است.

عبدلی با اشاره به مصوبه دولت برای ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی، تصریح می‌کند: برای تأمین نیاز متقاضیان این کالاها، باید تمهیداتی جهت واردات در کنار تولید داخل در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از واردکنندگان کالا از دی‌ماه سال گذشته از ترس افزایش نرخ ارز کار خود را تعطیل کردند، می‌گوید: البته برخی تولیدکنندگان کلان با همکاری دولت، اقدام به خرید ارز دولتی از سامانه نیما برای تهیه مواد اولیه کردند و اکنون تولیدات خود را بر اساس قیمت روز ارز، روانه بازار می‌کنند.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی اصفهان با بیان اینکه دیگر تولیدکنندگان خرد موفق به گرفتن ارز سامانه نیما نشدند، می‌گوید: در چنین شرایطی تعدیل نیرو، کاهش شیفت کاری و حتی تعطیلی کارخانه‌ها، گریبان گیر برخی تولیدکنندگان شده است.

وی با بیان اینکه عدم واردات لوازم‌خانگی در کنار تولید داخل کالا، موجب به هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا می‌شود، تأکید می‌کند: تولیدکنندگان برای سود بیشتر در چنین موقعیتی، محصولات خود را احتکار یا به صورت قطره‌چکانی روانه بازار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نظارت، پیگیری احتکار و بررسی تخلف تولیدکنندگان تنها با داشتن شاکی شخصی امکان دارد، می‌گوید: در حال حاضر سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده فعال نیستند و در چند ماه اخیر حضور این بخش در بازار کمرنگ شده است.

عبدلی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین مصرف‌کننده با پرداخت یک‌سوم هزینه لوازم‌خانگی به صورت قسطی، بقیه را به صورت اقساطی پرداخت می‌کرد، تصریح می‌کند: در حال حاضر فروش قسطی لوازم‌خانگی منتفی شده و مصرف‌کننده باید به‌صورت نقد خرید کنند، بنابراین نظارت بر قیمت اجناس امروز بیش از گذشته احساس می‌شود.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا