بورسبورس اوراق

دور برگردان شاخص بورس با رشد ۱۵۰۰ واحدی/ لاک احتیاطی معامله‌گران ارزش معاملات خرد را کاهش داد

در جریان معاملات امروز تمام نماگرهای بورس تهران در پی افزایش اقبال فعالان به بازار، در محدوده‌های مثبت به کار خود پایان دادند. این در حالی است که تداوم افزایش تقاضا و رشد قیمت در نمادهای بانکی و خودرویی سبب جهش پُرشتاب تر شاخص هم وزن شد. اما نکته قابل توجه بازار امروز، افت ارزش معاملات خرد به زیر ۷۰۰ میلیارد تومان بود که حاکی از افت ۲۰ درصدی آن نسبت به دو روز گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در سومین روز معاملاتی هفته بورس تهران پس از ثبت دو افت متوالی در حدود ۴۴۳۲ واحدی ، امروز مجددا دو کانال از دست رفته را پس گرفت.  این در حالی بود که بیشتر توجه فعالان بازار به سمت گروه خودرو و بانک منعطف بوده و غالب حجم پول جدید واررد شده از سوی حقیقی ها در این دو گروه پارک شد. گفتنی است در روزهای اخیر پُررنگ‌تر شدن شایعه افزایش نرخ خودرو از سوی دو خودروساز، رشد قیمتی را از هفته گذشته آغاز کرده اند. از این رو شاهد ورود بیش از ۱۸ میلیارد تومان پول جدید توسط اشخاص حقیقی به گروه خودرویی بودیم. در مجموع امروز بیش از ۵۳۷ میلیون ورقه بهادر از این گروه به ارزش ۷۳ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی ۳.۷ درصدی را به همراه داشت.

در گروه بانکی نیز امرو معاملات پُرحجم و مثبت در نمادهای پیشروی گروه سبب سبزرنگ شدن سایر نمادها از جمه «وبملت» شد. در این گروه نیز ۶۹۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی ۲.۵ درصدی را برای سهامداران این گروه به همراه داشت.

همچنین بخوانید

در گروه محصولات شیمیایی نیز وضعیت معاملات نسبت به دو روز گذشته بهبود یافته و شاهد افزایش تقاضا در اغلب نمادها بودیم. این در حالی بود که نماد شاخص ساز «پارس» به دلیل انتشار خبر اورهال در آذر ماه نتوانست به مثبت های بالاتری صعود کند.

همچنین امروز شاهد افزایش تقاضای نسبتا مناسب در گروه فرآروده های نفتی بودیم که البته رشد قیمت نفت و رسیدن قیمت سهام این گروه به نقاط جذاب در پی اصلاح روزهای اخیر، از مهمترین دلایل این رشد تقاضا محسوب می شود.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز از بین ۳۸ صنعت حاضر در بازار ۳۱ صنعت بازدهی مثبت را تبت کردند. در نتیجه  شاخص کل با رشد ۱۵۴۳ واحدی (معادل ۰.۸۵ درصد) قله ۱۸۲ هزار واحد را پس گرفت. این درحالی است که شاخص هم وزن به دلیل شتاب رشد قیمتی اغلب نمادهای گروه های کوچک بازار صعود بیشتری نسبت به سایر نماگرها را تجربه کرد و با افزایش ۳۰۱ واحدی (معادل ۱.۰۷درصد) به ارتفاع ۲۸ هزار و ۴۸۲ واحد رسید.

در این بین بیش از دو میلیارد و ۴۶۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷۵۸ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان ۵۰۶ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین در ادامه روند ورود نقدینگی تازه نفس به بازار سهام که ، امروز نیز اشخاص حقیقی بیش از ۱۰ میلیارد تومان پول جدید به بازار آوردند. اما گفتنی است به عقیده کارشناسان با انتشار گزارش‌های مساعد ماهانه از سوی شرکت‌ها، موج جدیدی از تقاضاها در بازار شکل خواهد گرفت. همچنین گفتنی است امروز حجم و ارزش معاملات خرد افت قابل ملاحظه‌ای را نسبت به دو روز گذشته تجربه کرد که می‌تواند نشان از احاطه نوعی جو احتیاطی در بازار باشد. جوی که منتظر شنیدن اخبار مساعد از گروه های کوچک خودرویی و بانکی در خصوص افزایش نرخ محصولات و یا تسعیر دارایی های ارزی این دو گروه است.

ترین‌های بورسی

اما در بین صنایع بازار، گروه بانک، خودرو و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. این در حالی بود که معاملات مثبت و پُرحجم «تاپیکو»، «فولاد»، «فملی» و «کگل» هرکدام به ترتیب ۱۱۷، ۹۶، ۸۳ و ۶۷ شاخص کل را تقویت کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم ایفکس از رشد جانماند و با افزایش ۲۵ واحدی (معادل ۱.۵ درصد) خود را به ارتفاع یک هزار و ۹۸۶ واحد رساند. در این بازار نیز ۶۷۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۸۲ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «ذوب»، «مارون» و «هرمز» و «شراز» بیش از سایرین در رشد آیفکس نقش داشتند. همچنین گفتنی است امروز صبح در ابتدای معاملات نماد «ذوب» به دلیل نوسان بیش از ۲۰ درصد در پنج روز کاری متوقف شد.

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا