انرژی

اوپک دنبال جلب رضایت ترامپ نیست

وزیر انرژی امارات متحده عربی بدنبال هشدار ترامپ به این گروه برای کاهش ندادن تولید نفت، گفت: اوپک به فشار آمریکا برای پایین بردن قیمت نفت پاسخ نخواهد بود اما درصدد حفظ تعادل بازار خواهد بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، سهیل المزروعی به پلاتس گفت: ما به نیازهای سیاسی پاسخ نمی‌دهیم. وی که امسال ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد در ادامه افزود: ما کاری که برای حفظ تعادل عرضه و تقاضا درست است را انجام خواهیم داد و مسائل دیگر وظیفه ما نیست. وظیفه ما پایین یا بالا نگه داشتن قیمتها نیست، کار ما حفظ تعادل بازار است نه اینکه بیش از حد یا کمتر از حد لازم به بازار نفت عرضه کنیم.

اوپک و متحدانش سرگرم بررسی کاهش تولید هستند و کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک یکشنبه هفته جاری اعلام کرد ممکن است شرایط بازار ایجاب کند که میزان تولید این گروه یک میلیون بشکه در روز در اوایل سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کند. عربستان سعودی که متحد کلیدی آمریکا در خاورمیانه است پیش از هر گونه تصمیم رسمی اوپک، اعلام کرد صادرات نفت خود را در دسامبر ۵۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر کاهش خواهد داد.

تغییر موضع اوپک ترامپ را واداشت بار دیگر پیامی در توییتر ارسال کند. وی روز دوشنبه در توییتی نوشت: ‌”امیدوارم عربستان و اوپک تولید نفت را کاهش ندهند. قیمتهای نفت بر مبنای عرضه باید بسیار پایین‌تر باشد”.

ترامپ طی یک سال گذشته چندین بار اوپک را هدف انتقادهای توییتری قرار داده و این گروه را با متهم کردن به دستکاری تولید برای بالا نگه داشتن قیمتها، برای کاهش تولید نفت تحت فشار قرار داده است. اما بسیاری از مقامات اوپک بازگشت تحریمهای آمریکا علیه ایران را عامل افزایش قیمتها خوانده‌اند.

مزروعی گفت: مسائل ژئوپلیتیکی مدتی است که مشکل ساز شده‌اند اما ما نمی‌توانیم به اظهارات سران دولتها درباره مسائلی که خارج از کنترل ما است، پاسخ دهیم.

طبق نظرسنجی اوپک که از سوی “اس اند پی گلوبال پلاتس” انجام شده، اوپک در اکتبر ۳۳.۰۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که معادل حدود یک سوم از عرضه جهانی است. این گروه در دو سال گذشته با روسیه و ۹ تولیدکننده غیرعضو اوپک متحد شد تا عرضه اضافی از بازار را حذف کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا