امور زیربناییراه و ساختمان

با بحران تعدیل نیرو در حوزه دریایی مواجه نمی‌شویم/ تحریم باعث اخراج دریانوردان ایرانی از خطوط کشتیرانی خارجی نمی‌شود

مدیرکل امور دریانوردان با بیان اینکه اعمال تحریم‌ها علیه صنعت دریایی ایران باعث تعدیل نیرو گسترده در حوزه دریایی نخواهد شد گفت:‌ هیچ عمدی در اتفاقات رخ داده در کشتی نازمهر نبوده است و گزارش کمیته بررسی سوانح به زودی به اطلاع مردم می‌رسد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، علی‌اکبر مرزبان در نشست خبری برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رویدادهای مهم دریایی دریک سال گذشته گفت:‌ روز جهانی دریانوردان نمایشگاه بین‌المللی دریایی و حضور دبیرکل سازمان بین‌المللی دریایی از جمله رویدادهای مهم دریایی محسوب می‌شود و بیست و ششم تا بیست و هشتم آذرماه نمایشگاه بین‌المللی دریایی در جزیره کیش با حضور شرکت‌های دولتی، بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: چند سالی است که دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی اقدام به برگزاری نمایشگاه‌ها می‌کند و هدف ما این است که همه نمایشگاه‌ها و همایش‌های دریایی توسط یک مرجع برگزار شود.

مرزبان با اشاره به شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه گفت: ۲۲۰ شرکت دولتی، خصوصی و خارجی در نمایشگاه دریایی جمهوری اسلامی ایران شرکت خواهند کرد که از بین آنها ۱۸ شرکت از کشورهای خارجی حضور دارند.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی با تاکید بر اینکه برگزاری این نمایشگاه در کیش مزیت‌های متعددی دارد گفت: یکی از این مزیت‌ها منطقه آزاد بودن کیش است که نیازی به اخذ ویزا ندارد و در شرایط تحریم مشکلی برای شرکت‌کنندگان ایجاد نخواهد شد.

رئیس ستاد برگزاری این نمایشگاه با بیان اینکه هدف ما از برگزاری رویدادهای متعدد دریایی در کشور اشاعه فرهنگ دریایی است اظهار داشت: شش کارگاه تخصصی همزمان با این نمایشگاه برگزار می‌شود و فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش دریایی معرفی خواهد شد.

مدیرکل امور دریانوردان با اشاره به اتفاقاتی که برای کشتی نازمهر در ماه گذشته رخ داد که باعث شد چند نفر از کارکنان این کشتی بر اثر مسمومیت غذایی فوت کنند که گفته می‌شود این موضوع عمدی است تاکید کرد: به خبرهایی که از منبع موثقی ارائه نمی‌شود نباید توجه کرد. درباره نحوه وقوع سانحه سانچی هم موضوعاتی گفته شد که هیچ‌یک صحت نداشت.

وی افزود: در صنعت کشتیرانی این اتفاقات رخ می‌دهد و در گزارش‌هایی که کمیته‌های بررسی سوانح به IMO ارائه می‌دهند شاهد وقوع طیف متنوعی از این حوادث در دنیا هستیم. اتفاقات کشتی نازمهر در کمیته بررسی سوانح در حال انجام است و گزارش محرمانه نخواهد بود و پس از پایان بررسی‌ها اعلام عمومی می‌شود.

مرزبان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه خطوط کشتیرانی آیا احتمال ریزش دریا نوردان و تعدیل نیروی گسترده در این حوزه وجود دارد و چه تمهیداتی برای آن پیش‌بینی کرده‌اید اظهار داشت: در تحریم‌های دوره گذشته که سازمان ملل و شورای امنیت هم تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده بودند شاهد تعدیل نیرویی که منجر به یک بحران شود نبودیم و در این دوره هم نخواهیم بود.

وی افزود: ۹۰ درصد دریانوردان ایران که در آب‌های بین‌ المللی فعال هستند در دو ناوگان شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی کار می‌کنند. خوشبختانه این دو شرکت مدیریت خوبی در این موضوع دارند و در دوره تحریم‌های قبل هم اجازه ندادند آسیبی به نیروهای انسانی وارد شود.

مدیرکل امور دریانوردان ادامه داد: در دوره قبل که شدت تحریم‌ها بیشتر بود سیاست‌ها ور اهبردها به گونه‌ای به اجرا رسید که دریانوردان با مشکل ناامنی شغلی مواجه نشوند و گزارش اخراج نیروی کار به دلیل فشار تحریم‌ها به ما ارائه نشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه آیا احتمال اخراج دریانوردان ایرانی که در خطوط کشتیرانی خارجی کار می‌کنند در شرایط تحریم وجود دارد اظهار داشت: در دوره قبل تحریم‌ها هیچ گزارشی مبنی بر اینکه دریانورد ایرانی که در کشتی تحت پرچم کشور دیگری کار می‌کند به دلیل تحریم‌ها اخراج شود نداشتیم. البته تعداد دریانوردان ایرانی که بر روی کشتی تحت پرچم و تحت مالکیت کشور خارجی کار می‌کنند قابل توجه نیست بنابراین پیش بینی می‌شود در این دوره از تحریم‌ها هم مشکلی برای دریانوردان ایرانی که در خطوط خارجی فعال هستند پیش نمی‌آید.

مرزبان تاکید کرد: البته بسیاری از دریانوردان تابعیت کشورهای خارجی را گرفتند که هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شدو برای دریانوردانی که در آب‌های آمریکا تردد ندارند هم هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

رئیس ستاد نمایشگاه بین‌المللی دریایی با اشاره به اینکه وجود تحریم‌ها نمی‌تواند مانع از حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی شود گفت: در سال ۹۵، ۱۱۶ شرکت خارجی از ۲۶ کشور در نمایشگاه دریایی حضور داشتند که در سال ۹۶ با ورود ترامپ ریزش ۵۰ درصدی در تعداد شرکت‌کنندگان داشتیم و امسال با وجود تحریم‌ها سعی کردیم شرکت‌هایی را جذب کنیم که منافعی در سیاست‌های آمریکا نداشته باشد و امیدواریم این دوره از نمایشگاه دریای با استقبال خوبی مواجه شود.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا