انرژی

آژیر خطر IMF برای رشد اقتصادی صادرکنندگان نفت

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدیدی اعلام کرد کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه ممکن است از قیمت‌های بالاتر در سال ۲۰۱۹ سود ببرند اما ابهامات اقتصادی روی رشد آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به گزارش آرمان اقتصادی، در جدیدترین گزارش اقتصادی منطقه‌ای صندوق بین‌المللی پول برای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان (MENAP) که روز سه شنبه منتشر شد، نسبت به ریسکهای متعددی که دورنمای این منطقه را تیره کرده است، هشدار داده شد.

این ریسکها شامل محدودیت سریعتر از حد انتظار شرایط مالی جهانی و تشدید تنشهای تجاری است که ممکن است رشد جهانی را متاثر کرده و به شرکای تجاری این منطقه آسیب بزند.

ریسکهای مذکور ممکن است باعث وخامت فضای بازار مالی شده و نوسان بزرگتری در بازار مالی ایجاد کنند. در نتیجه چالشهای مالی برای کشورهایی که سطح بالایی بدهی یا نیاز برای فاینانس مجدد دارند تشدید می‌شود.

کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه برای درآمد دولت معمولا به صادرات نفت متکی هستند. نوسان بازار نفت در بحبوحه عدم تعادل عرضه و تقاضا موجب شد شماری از کشورها به خصوص در منطقه خلیج فارس درصدد برآیند تا اقتصاد خود را از وابستگی به نفت خارج کرده و مشاغل بیشتری را در سایر بخشهای اقتصاد ایجاد کنند. صندوق بین‌المللی پول در این گزارش کشورها را به انجام اصلاحات بیشتر تشویق کرد.

قیمت‌های نفت

با وجود هشدار صندوق بین‌المللی پول، چشم انداز رشد صادرکنندگان و واردکنندگان نفت این منطقه مطلوب مانده اما از وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران اندکی دستخوش تغییر شده است.

طبق پیش‌بینی صندوق، با وجود دورنمای ضعیف‌تر برای ایران با توجه به بازگشت تحریم‌های آمریکا، اقتصاد کشورهای صادرکننده نفت ۱.۴ درصد در سال ۲۰۱۸ و ۲ درصد در سال ۲۰۱۹ رشد خواهد کرد.

اگر قیمت نفت همچنان افزایش پیدا کند ممکن است عزم صادرکنندگان نفت برای اصلاحات اقتصادی را ضعیف کرده و فشار روی واردکنندگان نفت را تشدید کند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد اقتصاد کشورهای واردکننده نفت در منطقه شامل مصر، لندن، مراکش، پاکستان، سوریه و تونس ۴.۵ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد خواهند کرد اما نرخ رشد آنها به چهار درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا