انرژی

آخرین آمار تولید نفت/ ادامه افزایش قیمت نفت سنگین ایران

طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک تولید نفت ایران در اکتبر سال میلادی جاری به ۳.۲۹۶ میلیون بشکه در روز رسید و همزمان قیمت نفت سنگین ایران حدود ۱.۷ دلار در هر بشکه گران شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، گزارش اوپک بر مبنای آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۳.۲۹۶ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۵۶ هزار بشکه در روز در مقایسه با تولید ۳.۴۵۲ میلیون بشکه در روز در سپتامبر، کاهش داشت.

میانگین تولید نفت خام ایران در سه ماهه سوم سال میلادی جاری ۳.۶۰۴ هزار میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۳.۸۱۸ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم، کاهش داشت.

طبق آمار منابع ثانویه، مجموع تولید اوپک که متشکل از ۱۵ کشور است در اکتبر ۳۲.۹۰ میلیون بشکه در روز بود که ۱۲۷ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش افزایش داشت. تولید نفت در امارات متحده عربی، عربستان سعودی، لیبی و آنگولا افزایش یافت، در حالی که تولید علاوه بر ایران، در ونزوئلا، کویت و نیجریه کاهش داشت.

در اکتبر ارزش سبد نفتی اوپک برای دومین ماه متوالی افزایش یافت و با ۲.۲۱ دلار یا ۲.۹ درصد افزایش ماه به ماه به ۷۹.۳۹ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین میانگین قیمت ماهانه از اکتبر سال ۲۰۱۴ بود.

قیمت‌ها در نیمه اول اکتبر تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه نفت جهانی تقویت شد اما شاخص قیمت نفت اوپک در نیمه دوم اکتبر افت چشمگیری پیدا کرد که منعکس‌کننده برطرف شدن نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه در بحبوحه نشانه‌های عرضه کافی به بازار، حاشیه‌ سود ضعیف‌تر پالایش و ذخائر بالاتر نفت به خصوص در آمریکا بود.

براساس گزارش ماهانه‌ اوپک، ارزش سبد مرجع اوپک در اکتبر ۷۹.۳۹ دلار در هر بشکه بود که ۲.۲۱ دلار یا ۲.۹ درصد نسبت به ۷۷.۱۸ دلار در سپتامبر افزایش داشت. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای امسال تاکنون ۷۱.۳۰ دلار در مقایسه با ۵۰.۶۸ دلار در مدت مشابه سال گذشته بوده است.

قیمت نفت سنگین ایران در اکتبر ۷۷.۰۴ دلار در هر بشکه بود که ۱.۷۶ دلار یا ۲.۳ درصد در مقایسه با ۷۵.۲۸ دلار در سپتامبر افزایش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای امسال تاکنون ۶۹.۵۹ دلار در مقایسه با ۵۰.۰۸ دلار در مدت مشابه سال میلادی گذشته بوده است.

هشدار اوپک نسبت به اشباع عرضه نفت در سال ۲۰۱۹

اوپک در گزارش ماهانه خود هشدار داد اشباع عرضه ممکن است در سال ۲۰۱۹ به بازار نفت بازگردد. تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲۹ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که ۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزان پیش‌بینی شده در گزارش اکتبر بود و چهارمین کاهش متوالی پیش‌بینی اوپک از رشد تقاضا است.

اوپک در این گزارش اعلام کرد اگرچه بازار نفت فعلا به تعادل رسیده اما پیش‌بینی‌ها برای رشد عرضه غیراوپک نشان می‌دهد حجم عرضه از رشد تقاضای جهانی برای نفت فراتر خواهد رفت و عرضه بیش از حد در بازار منجر می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا