صنعت، معدن، تجارت

انتقال دانش فنی ساخت برخی قطعات خودرو به ایران

اگرچه خودروسازان خارجی حتی پیش از اعمال تحریم‌ها، صنعت خودروی ایران را ترک کردند، اما اکنون قطعه‌سازان داخلی می‌گویند در مدت حضور آنها، دانش فنی را دریافت کرده و تولید را ادامه می‌دهند.

به گزارش آرمان اقتصادی، اگرچه صنعت خودروی ایران بارها و بارها از محل ترک بدون مقدمه و به یکباره خودروسازان خارجی ضربه خورده است، باز هم قبل از فرا رسیدن موعد تحریم‌های آمریکا، این بار هم دو خودروساز و شریک خارجی، صنعت خودروی ایران را ترک کرده‌اند، اما قطعه سازان ایرانی می‌گویند که توانایی تولید همان قطعاتی را دارند که خودروسازان خارجی قرار بود در همکاری با آنها، تولید کنند. غلامرضا مرتضوی، عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: اگرچه اکنون موانع زیادی پیش روی تولید قطعه در ایران وجود دارد، اما تلاش شده تا در تولید قطعات خودرو، بومی‌سازی و انتقال دانش فنی مدنظر قرار گیرد. این درحالی است که در ماههای اخیر با ترک خودروسازان خارجی، تلاش شده تا همکاری‌ها با خودروسازان داخلی بیشتر شده و تامین بازار نیز به خوبی صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر که مقام معظم رهبری جنگ واقعی را جنگ اقتصادی اعلام کرده‌اند، بیش از هر زمان دیگری شاهد نقش‌آفرینی تولیدکنندگان هستیم؛ این در حالی است که در جنگ اقتصادی، علاوه بر تلاش تولیدکنندگان، دولت باید تمامی قوانین و مقررات را مطابق با قواعد جنگ اقتصادی تنظیم کند؛ به این معنا که قوانین باید تغییر کرده تا چرخه تولید به حرکت درآید و متوقف نشود.

به گفته مرتضوی، البته ما امکان خرید قطعات از تامین‌کنندگان اصلی را نداریم، اما تمام تلاشمان این است که تولید متوقف نشود؛ بنابراین از سایر تامین‌کنندگان خرید می‌کنیم، پس باید راهکارهای اجرایی متناسب با این شرایط را در نظر گرفته و مطابق با قواعد جنگی، جنگ اقتصادی را راهبری کنیم. البته باید این را در نظر گرفت که هم اکنون ما با ۵۰ درصد ظرفیت اصلی خود مشغول به کار هستیم و بنابراین اگر فضا مساعد باشد، حتما تلاش خواهیم کرد تا با ظرفیت حداکثری کار کنیم.

وی اظهار داشت: اگر راهکارهای مناسبی برای حمایت از قطعه سازان در نظر گرفته نشود، ممکن است که در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید دچار مشکل شوند، این درحالی است که ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خطوط تولید خود کار کرده‌ایم و در سال ۹۷ برخی از خطوطی در این صنعت به بهره برداری می‌رسد که می تواند ارزبری را کاهش دهد. این درحالی است که برخی از قطعات خودرو برای تولید صرفه اقتصادی ندارد.

این تولیدکننده قطعات خاطرنشان کرد: درخواست ما از دولتمردان این است که در جنگ اقتصادی کمک کرده و در کنار سایر بخش‌های حاکمیتی و نظارتی برای جلوگیری از عدم توقف تولید در صنعت قطعه سازی تلاش کنند. هم اکنون مشکلاتی را در چرخه تامین مواد اولیه داریم که امیدواریم حل شود.

وی اظهار داشت: بر روی کارخانه های قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری شده است؛ این درحالی است که ظرفیت اینکه به صورت سه شیفت کار کنیم وجود دارد.

همچنین محسن کرباسچی، عضو دیگر انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز گفت: هم اکنون هفده میلیون خودرو در کف خیابانها مشغول به تردد هستند که عمدتا آنها تولید ایران بوده و نیاز به تامین قطعه دارند. بنابراین نیاز به توزیع قطعات داریم که در شرایط کنونی این نیاز احساس می‌شود که بتوانیم کالای خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه کنیم.

وی افزود: ما برای دو بازار اصلی کشور که یکی بازار خودروسازان و دیگری تامین قطعات یدکی مورد نیاز مردم است، نیازمند تامین قطعه هستیم و بنابراین یکی دیگر از رسالت های ما حمایت و پشتیبانی از مصرف کننده نهایی است که استفاده کنندگان قطعات خودرو هستند، بنابراین باید به دور از دلالان و محتکران بتوانند قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند؛ پس شبکه نمایندگیهای فروش باید ایجاد می‌شد که این کار صورت گرفته است.

کرباسچی نیز گفت: در شرایط سختی که آن طرف آب خیلی تلاش می‌کنند تا چرخه تولید کشور را متوقف کنند، پس باید از صنعتگران و تولیدکنندگان حمایت کرد تا بتوان قطعات با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب به دست مصرف کنندگان برسد، این در حالی است که در این بازار تقلب هم وجود دارد و این دردآور است، چراکه به لحاظ ایمنی، مشکلات زیادی را ایجاد می کند. این در حالی است که با شروع تحریم عظام در بازار فعال شده تا احتکار صورت نگیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا