امور زیربناییراه و ساختمان

رشد ۴۰۰ برابری قیمت قیر طی ۱۷ سال/ ۷۸۰۰ کیلومتر جاده در کشور در حال ساخت است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بابیان اینکه طبق بررسی‌ها از سال ۱۳۸۰ تاکنون قیمت قیر ۴۰۰ برابر شده است گفت: با توجه به رویکرد اجتماعی تمایل به حمل‌ونقل ریلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور کمتر است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه متأسفانه کشور ما یک کشور با محوریت مد حمل‌ونقل جاده‌ای است  گفت: با وجود اینکه توسعه ریلی در این چند سال با رشد چشمگیری همراه بوده است و در حال حاضر ۳۳۰۰ کیلومتر ریل در حال اجراست. بااین‌حال آمار نشان می‌دهد تمایل به استفاده از ریل در کشور پایین است.

وی بابیان اینکه حمل‌ونقل ریلی ۱۰ درصد و جاده‌ای ۹۰ درصد حمل‌ونقل کشور را در برمی‌گیرد تصریح کرد: در بخش ساخت‌وساز و  با وجود اینکه به ریل نیاز بیشتری است بااین‌حال با توجه تمایل حمل‌ونقلی مردم باید متناسب با آن راه‌های کشور نیز رشد داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: رشد خودرو محوری در کشور ما بالاتر از حد میانگین است و اگر نیاز به ارتقا مد حمل‌ونقل جاده‌ای باشد نیاز به دو برابر راه‌های موجود داریم.

خادمی بابیان اینکه ۷۸۰۰ کیلومتر جاده شامل از بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی در کشور در حال اجراست، اظهار کرد: چاره‌ای جز تأمین ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای نداشته و باید توسعه جاده‌ها را بیش از این مقدار انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تنها ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور ساخته‌شده اظهار کرد: برای رسیدن به میزان مطلوب از جاده باید حداقل طول جاده‌های بزرگراهی و آزادراهی کشور از این مقدار به دو برابر افزایش یابد یعنی معادل ۳۶ هزار کیلومتر برسد تا بتوان ۷۵ درصد باری که در جاده‌ها جابجا می‌شود را در مسیر به‌صورت ایمن حرکت داد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: رفتار جامعه نشان می‌دهد که حتی در برخی از مسیرهایی جدیدی که ریل‌گذاری صورت گرفته است بازهم استفاده ا آن کمتر است البته توسعه مسیرهای ریلی اشکالاتی مانند عدم اتصال به مراکز بار را داشته است بااین‌حال تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی همچنان بالاست و کمتر مایل به سفر با قطار هستند.

خادمی با اشاره به اینکه ۲۲۲۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که با هزینه گزافی احداث‌شده‌اند افزود:باید اولویت در نگهداری این آزادراه‌ها باشد زیرا درگذشته هرساله ۳۵ میلیون تن آسفالت‌ریزی برای احداث جاده‌های جدید صورت می‌گیرد بااین‌حال به دلیل گرانی قیر حجم آسفالت‌ریزی به ۱۵ میلیون تن در سال رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه طی ۱۷ سال گذشته قیمت قیر ۴۰۰ برابر شده است گفت:باوجودآنکه این افزایش قیمت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان اتفاق خوبی محسوب می‌شود ولی برای دستگاه‌های مرتبط با احداث مانند شرکت ساخت و یا سازمان راهداری یک چالش جدی محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و  شهرسازی بابیان اینکه برای اقتصادی شدن استفاده از قیر و آسفالت چاره‌ای جز کاهش استفاده و افزایش بهره‌وری از این محصول نداریم افزود: باوجوداینکه کشور به این کاهش نیاز دارد بااین‌حال نباید درراه توسعه کشور برای کاهش میزان استفاده از قیر و آسفالت تعداد پروژه‌های عمرانی را کاهش دهیم به همین خاطر تنها راه ممکن افزایش کیفی قیر و آسفالت و طوعمان با آن کاهش مصرف است که یک وظیفه ملی است.

خادمی با تأکید بر اینکه در حال قیمت قیر از سال گذشته تاکنون ۳.۵ برابر شده است گفت: در سال ۸۰ قریب به ۳ الی ۴ تولیدکننده قیر در کشور وجود دارد بااین‌حال امسال طبق آمار ۲۵ شرکت تولیدکننده قیر در کشور فعال هستند که جای بسی خرسندی است زیرا باعث رقابتی شدن بازار و افزایش کیفیت و صادرات در این صنعت خواهد شد.

وی گریزی بر روش‌های راه‌سازی زد و تأکید کرد: راه‌سازی در کشور ما دارای مشکلاتی است که ازجمله آن می‌توان به راه‌سازی سنتی با استفاده از چندلایه آسفالت‌ریزی صورت می‌گیرد و لازم است تا با زیرسازی‌های مناسب از حجم مصرف آسفالت کم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اگر پیمانکاران و راه‌سازان فکر می‌کنند دولت پول می‌دهد که هم راه بسازند و هم آن را نگهداری کنند در اشتباه است اظهار کرد: باید روش‌های طراحی و مهندسی راه تغییریافته و روش‌های دیگری همچون کاهش مصرف قیر و تغییر اختلاط‌ها بازمهندسی شده و  به کار گرفته شوند زیرا  با توجه به منابع مالی اندک این مسئله یکی از ضروریات امروزه است.

خادمی افزود: ما حرکت جایگزینی  آسفالت و قیر را با رویه‌های بتنی در پروژه‌های آزادراهی آغاز کرده‌ایم تا حجم مصرف آسفالت کاهش یابد زیرا اعتقاد راسخ داریم که استفاده از چندلایه آسفالت به ضرر منافع ملی است.

این مقام مسئول ادامه داد: در قانون موضوعی به نام قیر رایگان وجود دارد که در  اختیار شرکت ساخت قرار می‌گیرد اما به نظر من وجود این قانون باعث شده مجریان ساخت‌وساز راه‌ها برای استفاده از قیر و آسفالت بیشتر ترغیب شوند. درحالی‌که این منابع ملی ماست که در استفاده نادرست از قیر و آسفالت به هدر می‌رود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا