بورسبورس اوراق

شاخص بورس هزار واحد دیگر هم بالا رفت؛ افزایش فشار عرضه در پایان بازار

در جریان معاملات امروز بورس تهران تمام نماگرها در محدوده مثبت قرار گرفته و البته رشد شاخص هم‌وزن به سبب اقبال نسبی به گروه‌های خودرویی، بانکی و قندی بیش از سایرین بود. در این میان اما روند حجم و ارزش معاملات خرد رشد چندانی را نسبت به روز گذشته تجربه نکرد و در همان محدوده ۸۰۰ میلیارد تومان برای بورس و فرابورس باقی ماند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در تالار معاملاتی سومین روز هفته شاهد نوسانات نسبتا قابل توجهی در قیمت نمادهای گروه های بانکی و خودرویی بودیم تا جایی که نشانی از صفوف خرید در نمادهای «خساپا»، «خودرو» و «وبملت» در ساعات پایانی نبود.  البته نکته قابل توجه بازار امروز افزایش عرضه ها در گروه های مختلف در لحضات پایانی بود که به نظر می رسد سهامداران سعی در تامین نقدینگی برای خرید سهام عرضه اولیه «کگهر» در روز شنبه را داشتند.

در گروه خودرویی همچنین در ابتدای معاملات شاهد شکل گیری جو مثبت و صف خرید در دو نماد لیدر گروه بودیم که البته با گذشت زمان و افزایش عرضه ا از افزایش قیمت نمادهای خودرویی کاسته شد و قیمت ها به صفر تابلو نزدیک شد. در مجموع امروز بیش از ۵۸۵ میلیون سهم به ارزش ۸۶ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی یک درصدی را به همراه داشت.

همچنین بخوانید

در گروه بانکی نیز وضعیت به صورت مشابه گروه خودرویی ادامه یافت و نوسان قابل توجهی در نمادهای «وبملت»، «وبصادر» و «وتجارت» رخ داد. گفتنی است شایعاتی در خصوص افزایش سرمایه بانک تجارت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها منتشر شده که شاید مهمترین دلیل افزایش قیمت روزهای اخیر این نماد باشد. در این گروه نیز امروز مجموعا بیش از یک میلیارد سهم به ارزش ۱۶۹ میلیارد تومان معامله شد که بازدهی ۰.۶۹ درصدی را نصیب سهامدارانش کرد. همچنین این گروه امروز نیز شبیه روز گذشته بیشترین ارزش معاملات را در بین ۳۸ صنعت از آن خود نمود.

گروه قندی نیز یکی از گروه های پُرطرفدار امروز بود که تمام نمادهای این گروه در محدوده های مثبت و بعضا صف خرید به معاملات خود ادامه دادند. در این گروه «قشیر»، «قثابت»، «قنیشا» و «قشیرین» در محدوده صف خرید قرار گرفته و با افزایش تقاضا مواجه شدند. از این رو این گروه امروز بازدهی دو درصدی را به ثبت رساند.

اما امروز در گروه محصولات شیمیایی نیز شاهد تغییر رنگ نمادها از ابتدای صبح تا پایان بازار بودیم که البته این افت قیمت بیشتر در نمادهای شیمیایی اتفاق افتاد. ضمنا در این گروه امروز پتروشیمی پارس درباره اثر فروش صادرات استایرن منومر در سود و زیان سال مالی شفاف سازی کرد. «پارس» اعلام کرد:  با توجه به نیاز بازار داخلی و همچنین به تولید رسیدن واحدهای پارک پلی استایرن،از نیمه دوم مرداد سال جاری تاکنون محصول استایرن منومر مازاد برای صادرات نداشته است و با توجه به محاسبه نرخ ارز سامانه نیما در محاسبه قیمت فروش استایرن منومر پتروشیمی پارس در بورس کالا و همچنین استایرن منومر تحویلی به شرکت های مستقر در پارک پلی استایرن، عرضه این محصول در بازارهای داخلی با فروش صادراتی آن به لحاظ حاشیه سود تفاوتی ندارد.

در گروه فلزی نیز معاملات به دور از هیجان خاصی پیگیری شد و نمادها نوسانات قابل توجهی را تجربه نکردند. در این گروه «ذوب» پس از شفاف سازی در خصوص نوسان بیش از ۲۰ درصد امروز بازگشایی شد و با اقبال سهامدارن مواجه شد. فلزی ها امروز مجموعا شاهد دادوستد بیش از ۲۸۰ میلیون سهم به ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان بودند که بازدهی اندک ۰.۴ درصدی را به ثبت رساندند. درگروه هم خانواده فلزی ها اما روز سبزی را شاهد بودیم که تمام نمادها در محدوده مثبت به معاملات خود ادامه دادند. در این گروه همچنین انتشار آگهی عرضه اولیه «کگهر» خبرساز شد. گفتنی است شنبه آینده ۲۶ آبان ، ۶۱۵ میلیون سهم “کگهر” در محدوده قیمتی ۶۵۰ تا ۶۸۰ تومانی هر سهم و سهمیه ۶۰۰۰ سهمی هر کد حقیقی و حقوقی در فرابورس از طریق کارگزاری بانک سپه روانه میز فروش می شود.

در این بین شرکت در شش ماهه نخست امسال برای هر سهم ۳۳۷ ریال سود شناسایی کرده است که با جهش ۱۷۹ درصدی به نسبت دوره مشابه سال قبل همراه شده است. در خصوص سهامداران عمده این شرکت نیز باید گفت در ترکیب سهامداری سنگ آهن گهر زمین هم شرکت های گل گهر با ۳۰ درصد، سرمایه گذاری امید با ۲۷.۵ درصد، سرمایه گذاری غدیر با ۲۲.۵ درصد و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با ۲۰ درصد حضور دارند.

امروز همچنین اطلاعیه تکمیلی از این شرکت منتشر شد و سهامداران عمده این شرکت ، متعهد به عرضه اولیه ۵ درصد سهام شدند وبنابر این اطلاعیه ۵ درصد دیگر هم نیز حداکثر طی ۶ ماه پس از عرضه به عموم واگذار می شود. طبق اعلام قبلی ۵ درصد سهام این شرکت ۱.۲۳ هزار میلیارد تومانی با محدوده قیمتی ۶۵۰ تا ۶۸۰ تومانی هر سهم و سهمیه ۶۰۰۰ سهمی هر کد حقیقی و حقوقی در بازار دوم معاملات فرابورس و از طریق کارگزاری بانک سپه روانه میز فروش می شود.

آمار و ارقام بازار امروز

روز جاری از میان ۳۸ صنعت حاضر در بازار، بازدهی ۲۸ گروه در محدوده مثبت قرار گرفت. از این رو شاخص کل نیز با رشد هزار واحدی  (معادل ۰.۵۵ درصد) خود را به پله ۱۸۳ هزار و ۲۱۲ واحد رساند. شاخص هم وزن نیز با افزایش ۱۹۲ واحی (معادل ۰.۶۸ درصد) به رقم ۲۸ هزار و ۶۷۴ واحد رسید. در این بین بیش از سه میلیارد و ۳۰۷ میلیون سهم به ارزش ۸۷۴ میلیارد تومان در ۱۸۰ هزار نوبت دادوستد شد که از این رقم بالغ بر ۶۲۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. از سویی دیگر اما امروز برخلاف رشد یک هزار واحدی شاخص، حقیقی ها بیش از ۱۸ میلیارد تومان سهم به حقوقی ها فروختند. گفتنی است بیشترین خروج پول از گروه محصولات شیمیایی و استخراج کانه های فلزی و از سویی دیگر بیشترین پول حقیقی ها به گروه خودرویی به میزان ۱۰ میلیارد تومان سرازیر شده است.

در جدول گروه ها با ارزش معاملاتی بالا، بانک، خودرو و فلزات اساسی در صدر این جدول قرار گرفتند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذاربر شاخص کل، معاملات نسبتا مثبت «فولاد»، «فارس»، «وامید» و «تاپیکو» بیشترین نقش را در رشد نماگر بازار داشتند.

کوتاه از فرابورس

در این بازار نیز ایفکس همچون سایر شاخص ها امروز را در محدوده های مثبت به کار خود پایان داد و بر خلاف تلاش فراروان برای بازگشتت به کانال دو هزار واحد اما توانست تنها هفت واحد صعود کند. در این بازار نیز بیش از ۸۱۴ میلیون سهم به ارزش ۴۱۱ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی هم «ذوب»، «شاوان» و «شراز» مجموعا هشت واحد در رشد شاخص نقش داشتند. اما معاملات منفی «مارون» و «هرمز» تا حدی از رشد بیشتر آیفکس جلوگیری کرد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا