بین الملل

رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منفی می‌شود

مدیر خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول در گفتگو با تلوزیون بلومبرگ گفت که این صندوق پیش‌بینی می‌کند تحت تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منفی شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تلوزیون بلومبرگ، مدیر خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول گفت که این صندوق پیش‌بینی می‌کند تحت تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منفی شود.

جهاد ازعور افزود: در واقع بازگشت تحریم‌های ضد ایران بر رشد اقتصادی این کشور و همچنین پایداری کلی اقتصاد کلان آن تاثیری منفی خواهد گذاشت. هرچند هنوز خیلی زود است که بگوییم تاثیر این تحریم‌ها چه خواهد بود، اما ما مشخصا انتظار داریم که رشد اقتصادی کاهش یابد و همچنین انتظار داریم که قیمت‌ها در ایران بالا بروند.

او ادامه داد: پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد که برای امسال و سال آینده ما شاهد رشد اقتصادی منفی در ایران خواهیم بود و قیمت‌ها بالا خواهند رفت و تورم می‌تواند بسته به سطح تحریم‌ها و تاثیر بر بخش‌های مختلف به ۳۵ تا ۴۵ درصد برسد.

مدیر خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، در پاسخ به این سوال که آیا رکود در اقتصاد ایران به سایر کشورهای خاورمیانه هم سرایت خواهد کرد یا خیر، گفت: همان‌طور که می‌دانید اقتصاد ایران با اقتصاد منطقه خاورمیانه یکپارچه نیست و به هم پیوستگی زیادی ندارد. حتی بعد از برجام هم جریان‌های کالا و جریان‌های مالی بین ایران و کشورهای خاورمیانه خیلی محدود باقی ماند و بنابراین ما انتظار تاثیر مستقیمی را نه از لحاظ تاثیرات تجاری و نه از لحاظ تاثیرات مالی، نخواهیم داشت.

این مقام مسئول گفت من معتقدم آن‌چه بیشترین تاثیر را در این زمینه خواهد داشت این است که ببینیم قیمت‌های نفت در ۶ ماه آینده با توجه به تحولات ژئوپولیتیکی منطقه، چگونه تغییر خواهند کرد.

وی همچنین با توجه به ارائه معافیت از تحریم‌های آمریکا به ۸ واردکننده بزرگ نفت ایران گفت: ما تنها چند روز از اجرای تحریم‌ها سپری کرده‌ایم و این معافیت‌ها هم برای شش ماه هستند. من معتقدم بخش بزرگی از آن‌چه که شاهد آن خواهیم بود، با سیاست‌گذاری‌های مقامات ایران تعیین خواهد شد. اگر آنها اقدامات مناسبی برای هماهنگ‌سازی نرخ ارز در بازرا آزاد با نرخ رسمی انجام دهند و اقداماتی را برای توجه به تورم و نقاط ضعف بخش مالی خود به کار بگیرند، این به آنها کمک خواهد کرد تا فشار تحریم‌ها را از روی اقتصاد خود بردارند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا