انرژی

واکاوی بسته حمایتی دولت

ارایه بسته حمایتی نقدی و غیرنقدی دولت از روز گذشته آغاز شده که امروز در سرویس اقتصاد کلان به بررسی این نوع رویکرد پرداختیم و آثار مثبت و منفی آن‌را مورد تحلیل قرار دادیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،‌ روز گذشته مرحله اول طرح حمایتی از اقشار کم درآمد جامعه آغاز شد. از سوی دیگر محمد شریعتمداری، وزیر رفاه که به تازگی جایگزین علی ربیعی شده، برای شرایط تحریم برنامه‌های ویژه‌هایی را اعلام کرده که عرضه کارت اعتبار طلایی با اولویت اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی، از این جمله است.

پرداخت کمک‌های نقدی و کالایی از دولت احمدی‌نژاد و همزمان با جهش قیمت ارز در سال ۱۳۹۱ در دستور کار قرار گرفت. آن زمان دولت در آستانه‌ عید نوروز برای این منظور ۲.۷ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت کرد و به خانواده‌ها ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کرد.

همچنین بخوانید

امسال نیز به دنبال نوسانات و افزایش شدید نرخ ارز، قرار است دولت تا پایان آبان‌ماه طرح حمایت از اقشار کم‌درآمد را به دلیل شرایط نه چندان مناسب اقتصادی موجود به مراحل اجرا برساند. به هر صورت نوسان بازار ارز و تورمی که در ماه‌های اخیر در اقتصاد ایران ایجاد شد و تا حدی معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داد، دولت را بر آن داشت تا به برنامه‌ریزی برای کمک به وضعیت اقتصادی بپردازد و در این راستا از طرح خود برای ارائه بسته حمایتی خبر داد که اگرچه جزئیات کامل آن هنوز مشخص نشده است، اما در مجموع بسته‌ای از حمایت‌های نقدی و کالایی را در برخواهد گرفت.

گزارش ایسنا با عنوان از “عیدانه” تا “جبرانی” را این‌جا بخوانید.

معیشت کارگران از هر موضوعی واجب‌تر است

در آستانه ارایه بسته حمایتی دولت، یک فعال کارگری، حیاتی‌ترین خواسته جامعه کارگری را معیشت آنها عنوان کرد. علی اکبر سیارمه با اشاره به تشکیل جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای عالی کار، اظهار کرد: این جلسه فرصت مغتنمی برای گروه‌های کارگری و حتی کارفرمایی است، چون حضور وزیر کار به عنوان نماینده عالی هیات دولت، نقطه عطفی است تا نمایندگان کارگران در شورای عالی کار خارج از بحث دستور جلسه به موضوع معیشت که یکی از حیاتی‌ترین مسایل کارگران است، بپردازند و از این فرصت مغتنم نهایت استفاده را ببرند.

پیشتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارائه برنامه خود برای افزایش مزد و ارتقای معیشت کارگران در اولین جلسه شورای عالی کار خبر داده و گفته بود امکان ترمیم دستمزد کارگران براساس شرایط کنونی وجود دارد. او عقب‌ماندگی مزد کارگران را تایید کرد اما گفت که فاصله ۸۰۰ هزار تومانی مزد کارگران با سبد هزینه معیشت باید بررسی شود.

در خبر دیگری مربوط به وزارت کار، امروز وزیر این حوزه دستور حذف دوشغله‌ها را صادر کرد

اوضاع مناسب مواد غذایی

روز گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت که “انبارها پر است” و در تامین مواد غذایی مشکلی وجود ندارد. امروز هم براساس تازه‌ترین آمار تجارت خارجی کشور طی هفت ماهه سال‌جاری ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تن کالای اساسی به ارزش پنج میلیارد و ۳۴۳ میلیون دلار وارد کشور شده است. بنابراین گزارش ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، دارو، روغن‌های خوراکی، گوشت قرمز، کنجاله سویا، جو، کود، قند و شکر و گندم از جمله کالاهای اساسی هستند که طی هفت ماهه سال‌جاری وارد کشور شده‌اند.

براساس این گزارش، واردات ذرت ۲۱ درصد، دانه‌های روغنی ۲۲ درصد، گوشت قرمز ۱۹ درصد و جو با ۹ درصد از نظر ارزش روند افزایشی داشته‌اند.

درآمد مالیاتی محقق نشد

بانک مرکزی به تازگی آمار از وضعیت اقتصادی کشور منتشر کرده که آمار بخش درآمدهای مالیاتی حاکی از این است که تنها بیش از ۵۰ درصد از آن چیزی که به عنوان درآمد مالیاتی در این مدت مصوب شده بود، محقق شده بود. دولت در بودجه سال جاری میزان درآمدهای کل کشور را ۲۱۶ هزار میلیارد تومان مصوب کرده بود که میزان درآمدهای مصوب برای شش ماهه نخست امسال ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بوده، اما تاکنون تنها ۶۳.۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده محقق شده است.

بانک‌ها دلار را چند می‌خرند؟

با وجود آغاز تحریم‌های آمریکا قیمت دلار در بازار آزاد روند کاهشی به خود گرفته است. البته بانک‌ها امروز هر دلار آمریکا را تا ۱۲ هزار و ۵۱۰ تومان خریدند. نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز نسبت به روزهای گذشته با افزایش همراه بوده و بانک‌ها امروز هر یورو را تا ۱۴ هزار و ۶۱۵ تومان خریداری می‌کنند. این در حالی است در هفته گذشته نرخ خرید دلار در بانک‌ها بین ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان و یورو بین ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است.

بازی دو سر باخت، نتیجه بلوف نفتی عربستان علیه ایران

سری هم به بازار نفت بزنیم. هنوز دو ماه از خط و نشان نفتی عربستان برای ایران و این‌که قصد دارد در ازای خروج هر بشکه نفت ایران دو بشکه صادر کند، نگذشته که وزیر انرژی این کشور اعلام کرده است میزان تولید نفت در عربستان ۵۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

حالا به نظر می‌رسد رابطه نفتی آمریکا و عربستان به چرخه باطلی تبدیل شده که مشخص نیست عربستان بازیچه آمریکا شده و تولیدش را برای خوش خدمتی به ترامپ افزایش داده، یا آمریکا متوجه شده عربستان پای وعده افزایش تولید خود نخواهد ایستاد و به همین دلیل به هشت مشتری نفت ایران معافیت داده است.

کارت سوخت خود را نفروشید!

خبر دیگر از حوزه انرژی این‌که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که به هر خودرو یک کارت سوخت تعلق می‌گیرد و مردم کارت سوخت خود را نفروشند.

بازار خرید و فروش کارت سوخت در چند ماه گذشته به قدری داغ شد که در نهایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آن را در اطلاعیه‌ای غیرقانونی اعلام کرد.

عذرخواهی از متقاضیان مسکن مهر

اما آخرین خبر  بسته‌ امروز اقتصادی به بررسی اوضاع مسکن مهر در شهر جدید پردیس مربوط می‌شود. کمبود منابع دولتی باعث شده تا روند احداث خدمات زیربنایی و روبنایی در شهر جدید پردیس دچار مشکل شود. با این‌که دولت ۵۰ میلیارد تومان یارانه به این پروژه اختصاص داده که البته تنها ۱۲ میلیارد تومان آن تاکنون اختصاص پیدا کرده، مدیرعامل عمران پردیس می‌گوید که با این پول‌ها نمی‌توان پروژه پردیس را جمع کرد و این طرح نیازمند ایجاد ساز و کار قانونی برای استفاده از منابع دولتی است. از سوی دیگر امروز، وزیر راه و شهرسازی در جمع برخی معترضان مسکن مهر پردیس حاضر شد و قول داد که در کنار متقاضیان، مشکلات را حل کند. اسلامی همچنین بابت مشکلات به وجود آمده از متقاضیان مسکن مهر عذرخواهی کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا