آموزش کسب و کارصنعت، معدن، تجارت

جادوی تسخیر برند در ذهن مشتری

جادوی تسخیر برند شما در ذهن مشتری در بیست و چهار ساعت شبانه روز؛ توهم یا واقعیت؟

قطعا این سوال را بارها از خود پرسیده اید که چرا مشتریان به برند ما اهمیت لازم را نمی دهند؟ چرا فضای کسب و کار همچنان در رکود باقی مانده است؟ مطمئنا هر کسب و کاری خواهان آن است که مشتریانش بیست و چهار ساعت شبانه روز به برند او فکر کنند. اما باید این موضوع را از زاویه روانشناسی ذهن مشتری مورد بررسی قرار داد. در دنیای امروزی دغدغه های ذهنی افراد زیاد است. هر شخصی به نوع خود مشکلات زندگی و کاری متفاوتی دارد.

مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)
مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

گاهی شنیده می شود که حتی صاحب نظران عرصه برندینگ و تبلیغات، این توهم را ایجاد می کنند که شما می توانید با تکنیکهای خاصی ذهن مشتریان را مرتب به برند خود معطوف کنید.
به صراحت باید بگوییم که در دنیای واقعی اتفاق دیگری می افتد. این تفکر که شما توقع داشته باشید در تمام طول روز و اکثر اوقات افراد به برند شما فکر کنند و یا به طور مرتب محصولات شما را خریداری کنند یک توهم است. اجازه بدهید با یک مثال بسیار ساده و کمک گرفتن از یک مدل روانشناسی بحث را کمی بازتر کنیم.

همچنین بخوانید

براساس هرم نیازهای مازلو که تصویر آن در زیر قرار داده شده است ، تا زمانی که افراد درگیر سطوح یک و دو یعنی فیزیولوژیک و امنیت باشند، کار بسیار مشکلی پیش روی کسب و کارها خواهد بود تا بتوانند برند خودشان را در ذهن مخاطب ماندگار کنند و جایگاه سازی مناسبی را انجام بدهند.

 

 

خیلی خلاصه باید اشاره کنیم که سطوح پایینی یعنی فیزیولوژیک و امنیت، جز نیازهای اولیه هر انسان هستند. تا زمانی که مخاطب درگیر این سطوح باشد و نتواند انها را برآورده کند، قطع به یقین ذهن او به سختی  به سمت و سوی دیگری خواهد رفت. در این حالت بسیار کار مشکل می شود که برندی بخواهد در ذهن افراد جایگاه خود را پیدا کند و ماندگار شود. در کشور ما به جرات می توان گفت که بیشار افراد در این دو سطح درگیر هستند. حال سوال اینجاست که چگونه یک برند میتواند وارد این ذهن درگیر شود؟
لازم به ذکر است در این جا به دنبال تئوری ها و مدل ها نیستیم، بلکه  بر اساس تجارب عملی که تا به حال در بطن بازار و کسب و کار داشتیم به دنبال راه حل و ایجاد نگرش صحیح هستیم. یکی از کلیدی ترین تکنیکی که می تواند در این راه کارگشای ما باشد، مساله نظرسنجی از خود مشتریان است. دغدغه های ذهنی مشتریان را فقط از زبان خودشان بشنوید و به آنها خوب گوش دهید. شما تنها زمانی می توانید برند خود را در ذهن مشتری ماندگار کنید که در ابتدا مشغولیات ذهنی او و نیازهای اولیه او را در حد توان برطرف کنید و بدین گونه توجه او را به سمت خود جلب کنید.
به عنوان نمونه می توان به این مثال اشاره کرد که به دلیل مشغولیات زندگی افراد، بسیاری از کسب و کارها فرآیند تحویل محصول در منزل را وارد کسب و کار خود کرده و با این شیوه ساده یکی از نیازهای مشتری را برطرف کرده اند. نیازی که شاید به ظاهر ارتباطی به نوع محصول ارائه شده از سمت کسب و کار شما نداشته باشد اما در واقع با این کار شما برای مشتریان خود ارزش ایجاد کرده اید. ارزشی که به طور غیر مستقیم برند شما را در ذهن آنها حک خواهد کرد.
البته نکته ای که در ابتدای مبحث متذکر شدیم را فراموش نکنید. شما هیچ گاه نخواهید توانست کاری کنید که مشتریان در طول شبانه روز به برند شما فکر کنند. شما تنها می توانید بخشی از نیازهای اولیه مشتری را برطرف نموده و احتمال اینکه به مرور زمان مخاطب به شما توجه بیشتری نسبت را به سایر رقبا داشته باشد، بالا برده و آنها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کرده اید. کاریکاتوری که در ابتدای متن قرار داده شده دقیقا به همین مساله اشاره دارد. این هنر شماست که بتوانید با شیوه های خلاقانه و عین حال ساده، برند خود را وارد ذهن آنها کنید. شیوه هایی که احتمال ماندگاری برند شما در ذهن انها را نسبت به رقبا افزایش دهد.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا