امور زیربناییتعاون و اشتغال

شرایط جامعه کارگری بسیار بحرانی است

 

معاون دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: در حال حاضر شرایط برای جامعه کارگری بسیار بحرانی است از اینرو می طلبد دولت فکری عاجل برای این قشر پویا و سختکوش جامعه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامرضا عباسی در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد افزود: افزون بر ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مربوط به جامعه کارگری و بازنشستگان است و به عبارتی بیش از نیمی از جمعیت ایران را جامعه کارگری تشکیل می دهد.

همچنین بخوانید

وی اظهارداشت: متاسفانه شرایط فعلی اقتصاد کشور عرصه را به لحاظ معیشتی برای جامعه کارگری بسیار سخت کرده است بنابراین ضرورت ایجاب می کند مسئولان نسبت به رفع مشکلات و چالش های جامعه کارگری گام های بلندتری بردارند.

معاون دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: این جامعه به لحاظ معیشتی در شرایط بسیار سختی بسر می برند و خیلی از خانواده ها حتی در تامین حداقل های زندگی خود در مضیقه هستند.

وی افزود: نقش کارگران در شکوفایی اقتصاد کشور یک نقش بسیار مهم وکلیدی است بنابراین دولتمردان باید به این قشر از جامعه بیش از گذشته توجه داشته باشند.

عباسی بیان داشت: هیچ جای قانون گفته نشده برای مثال شورای عالی کار نمی تواند سالی دوبار در خصوص حقوق و دستمزد کاران تصمیم گیری کند منتها یک بار را تکلیف کرده است بنابراین منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: بر اساس قانون شورای عالی کار باید هر ماه یک بار تشکیل جلسه دهد بنابراین یکی از دستورکارهای این جلسات می توان بررسی وضعیت دستمزدی کارگران باشد.

معاون دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: چند سال پیش با تلاش های صورت گرفته کف سبد هزینه زندگی یک خانواده کارگری در کشور طبق استانداردها سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای یک ماه مشخص شد که این اعداد و ارقام امروز به بیش از پنج تا شش میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: شرکای اجتماعی یعنی جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت سال گذشته حداقل سبد هزینه یک خانوار کارگری را دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام ولی در شورای عالی کار عدد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مصوب شد.

عباسی تصریح کرد: حداقل های سبد هزینه یک خانوار کارگری امروز بیش از چهار میلیون تومان است حال سئوالی که در ذهن خطور می کند اینکه آیا با دریافت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان چرخ زندگی یک خانواده کارگری در ماه با توجه به افزایش سرسام آور قیمت کالا ها و نرخ تورم خواهد چرخید؟

برنامه «چالش» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۵ به مدت ۷۵ دقیقه به تهیه کنندگی « سید وحید موسوی، الهام مصطفوی و حمیده سلطانی» با هدف تضارب آرا و نظرهای متفاوت و گاهی اوقات متضاد میان کارشناسان و مسئولان نهادها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف با موضوعات مختلف کسب و کار، کشاورزی، صنعت، بازرگانی، اقتصادی و جامعه بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا