بین الملل

رشد جهانی در حال کند شدن است/ بازارها باید هوشیار باشند

رشد اقتصادی در برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان در حال کاهش است و صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که حال‌وهوای سرمایه‌گذاران می‌تواند به شکلی ناگهانی معکوس شده و بدتر شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، رشد اقتصادی در برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان در حال کاهش است و صندوق بین‌المللی پول هشدار می‌دهد که حال‌وهوای سرمایه‌گذاران می‌تواند به شکلی ناگهانی معکوس شده و بدتر شود.

این صندوق در آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصادی خاورمیانه و آسیای مرکزی خود، که روز سه‌شنبه منتشر شد گفت: البته هنوز شرایط مالی جهان شروه به محدودتر و رقابتی‌تر شدن کرده‌اند (بالا رفتن نرخ‌های بهره) که این از رشد اقتصادی حمایت می‌کند.

این گزارش به صورت سالیانه منتشر می‌شود و بازنگری گسترده‌ای از تحولات اقتصادی اخیر و چشم‌انداز و سیاست‌های میان‌مدت را ارائه می‌کند.

جهاد ازعور رییس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، به برنامه «کپیتال کانکشن» سی‌ان‌بی‌سی گفت: شرایط جهانی از لحاظ میزان ریسک در حال تغییر است. هرچند ما هنوز از سطح بالایی از رشد اقتصادی بهره می‌بریم، اما این رشد در حال افت است.

نرخ بهره بالا در آمریکا، قدرت گرفتن دلار و نوسانات بازارهای مالی، می‌توانند فشارهایی را بر برخی از بازارهای درحال ظهور و کشورهای در حال توسعه وارد کنند.

در این گزارش آمده است: بدتر شدن هر کدام از این شرایط و یا افزایش سریع‌تر از انتظار نرخ بهره در اقتصادهای توسعه یافته، ریسک معکوس شدن  ناگهانی ریسک‌پذیری جهانی را افزایش دهد.

در گزارش آی‌ام‌اف رشد اقتصادی جهانی در ۲۰۱۸-۲۰۱۹ در سطح سال ۲۰۱۷ باقی ماند و برابر با ۳.۷ درصد پیش‌بینی شد. اما پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۹ به ۲.۵ درصد کاهش داده شد که نسبت به رشد ۲.۹ درصدی ۲۰۱۸، کند خواهد شد.

رشد اقتصادی اتحادیه اروپا از ۲.۹ درصد در ۲۰۱۸ به ۱.۹ درصد در ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت.

اما برای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان (منطقه مناپ)، نتایج امیدوارانه‌تر است. رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت مناپ که در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱.۲ درصد بود، ۱.۴ درصد برای ۲۰۱۸ و ۲ درصد برای ۲۰۱۹ پیش‌بینی شده است. کشورهای واردکننده نفت منطقه مناپ هم که در سال ۲۰۱۷ به رشدی ۴.۱ درصدی دست یافته بودند، در سال ۲۰۱۸ به رشد ۴.۵ درصد خواهند رسید ولی در ۲۰۱۹ دوباره رشد آنها تا ۴ درصد افت خواهد کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا