امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۳۸۰ دشت کشاورزی ایران مواجه با بحران آب

 

رئیس اداره توسعه فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: در حال حاضر ۳۸۰ دشت کشاورزی کشور با بحران آب مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پرویز گرشاسبی در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه بحران کم آبی در دشت های کشور ناشی از اجرای سیاست های غلط و اقدامات نادرست بوده است.

وی اظهارداشت: عدد و ارقام می گوید از ۵۰۰ میلیارد متر مکعب ذخیره استاتیک آب این دشت ها ۱۰۰ میلیارد متر مکعب برداشت ولی تاکنون این کسری جبران نشده است.

رئیس اداره توسعه فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: جدا از این سالانه ۱۰ تا ۱۳ میلیارد متر مکعب آب از منابع زیر زمینی مکش اما در برابر تزریقی صورت نمی گیرد.

وی افزود: اجرای طرح های آبخیزداری در بالا دست این دشت ها یکی از سیاست های جدی اقتصاد مقاومتی و همینطور طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی می باشد چرا که منابع آبی دشت های مزبور در حال ناپایداری است.

گرشاسبی در ادامه اظهارداشت: نقش بارزآبخیزداری در مقوله آب می توان به کنترل سیلاب ها، کاهش تبخیر و افزایش نفوذپذیری اشاره کرد.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: چنانچه مقوله آبخیزداری از سر حوضه ها اتفاق بیفتد می توان درصد تبخیر آب را ۱۳ به یک نسبت به دشت کمتر کرد.

رئیس اداره توسعه فناوری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: هم اکنون میزان تبخیر آب در دشت ها نسبت به سر حوضه ها ۱۳ برابر است.

وی ضمن تاکید بر اینکه بهترین سد زمین و خاک است، افزود: بطورکلی به دنبال سد روزی زمین به خصوص در اقلیم های گرم و خشک تا جائیکه امکان دارد نباید چرخید بلکه در این مناطق باید منابع آبی را به زیر زمین هدایت کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا