بورسبورس اوراق

شاخص‌ها عقب کشیدند/ بازهم هیجان منفی به بهانه عرضه اولیه

در دوساعت ابتدایی امروز شاهد شکل گیری جو هیجانی منفی ناشی از فشار فروش حقیقی ها بودیم که سبب عقب نشینی در تمام نماگرهای بازار شد. البته گفتنی است دو دلیل اصلی ریزشی شدن شاخص ها به سقوط آزاد قیمت نفت و همچنین تامین نقدینگی برای عرضه اولیه روز شنبه بر می گردد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادیدر آخرین روز معاملاتی هفته جاری دادوستدها رنگ قرمز به خود گرفته  و اغلب حقیقی ها در نقش فروشنده ظاهر شده اند. در این بین دو عامل اصلی برای ریزش های امروز متصوریم. سقوط بهای جهانی نفت به زیر ۶۶ دلار و هراس سهامداران گروه پتروپالایشی سبب شده که دست به ماشه شده و سهام با ارزش خود را فروختند. همچنین خبر عرضه اولیه «کگهر» در روز شنبه، بسیاری از سهامداران را تشویق به فروش سهام و تامین نقدینگی برای شرکت در این عرضه کرده است.

از این رو در گروه پالایشی شاهد دادوستدهای منفی در تمام نمادهای بزرگ و کوچک هستیم که البته کوچکترهایی از قبیل «شراز»، «شاوان» و «شسپا» صف فروش را تجربه می کنند. در این بین تا کنون بیش از ۶۴ میلیون سهم پالایشی به ارزش ۴۶ میلیارد تومان دست به دست شده که بازدهی منفی ۲.۲ درصدی را به همراه داشته است.

در گروه شیمیایی ها اما وضعیت به سختی گروه پالایشی نیست و اغلب نمادها در منفی های سبکتری در حال معامله هستند. گفتنی است معاملات نمادهای شوینده و بهداشتی در محدوه های مثبت بوده و سبزرنگ پیگیری می شود. در این گروه نیز تا کنون بیش از ۱۱۹ میلیون سهم به ارزش ۶۶ میلیارد تومان دادوستد شده است که بازدهی منفی ۰.۶ درصدی را به ثبت رسانده است.

در گروه خودرویی نیز اغلب نمادها در محدوده منفی اما کم رنگ به دادوستدهای خود ادامه می دهند. در این گرروه «خساپا» و «خودرو» برای لحظاتی از منفی سه درصد تابلو تا یک درصد مثبت نیز پیش روی کردند که اما افزایش عرضه و فشار فروش سب بازگشت قیمت آن ها شد.

در مجموع تا این لحظه شاخص کل پس از یک رفت و برگشت به مرز ۱۸۱ هزار واحد، هم اکنون با افت ۱۰۱۲واحدی ارتفاع ۱۸۲ هزار و ۱۹۹ واحد رسیده است. شاخص هم وزن نیز با عقب نشینی ۱۰۷ واحد ی به پله ۲۸ هزار و ۵۶۶ واحد بازگشته است. در فرابورس هم آیفکس با افت ۳۶ واحدی به به ارتفاع یک هزار و ۹۵۷ واحد رسیده است.

در این بین تاکنون بیش از دو میلیارد سهم به ارزش ۶۵۰ میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این نیزان تقزیبا ۴۲۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق قتدم در این دو بازار اختصاص یافته است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «شپنا»، «پارس»، «شتران» و «وبملت» بیشترین نقش را در ریزش شاخص کل داشتند. در فرابورس هم معاملات منفی «زاگرس»، «ذوب»، «میدکو» و «شاوان» هم تا حد زیادی موجب افت آیفکس شده است.

 

منبع
،اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا