صنعت، معدن، تجارت

لزوم برقراری پرواز منطقه آزاد اروند به کشورهای خارجی/ تیک آفِ تلخ

آبادان- وضعیت اقتصادی کشور در شرایطی قرار دارد که باید از طریق برقراری پروازهای خارجی در منطقه آزاد اروند ارزآوری مناسبی شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمود نواصر: عدم برقراری پرواز آبادان – دبی باعث شده است تا ارزآوری از مراکز تجارت جهان به منطقه آزاد اروند به شدت کاهش یابد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، همه باید تلاش کنند تا ارز وارد کشور شود.

منطقه آزاد اروند در حالی پرواز آبادان – دبی را ندارد که اهواز با اینکه فقط ۱۱۵ کیلومتر با این شهر فاصله دارد و منطقه آزاد نیست به شهر دبی پرواز دارد که اقدام مسئولان مرکز استان برای برقراری این پرواز قابل تحسین بوده است.

یکی از شرکت‌های هواپیمایی اخیرا در حالی پرواز خود را از آبادان به شارجه لغو کرد که انتظار می‌رفت سازمان منطقه آزاد اروند حمایت‌های بیشتری از پروازهای خارجی داشته باشد؛ وضعیت افرادی که در این منطقه به واسطه این ایرلاین مشغول به کار شده بودند، به کجا ختم می‌شود و زندگی چه تعداد خانوار در اثر بیکاری با یک تهدید جدی مواجه شده است؟

شرکت‌های هواپیمایی زیادی در دنیا فعالیت می‌کنند که به دنبال بازارهای جدید هستند و قطعا چنانچه مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند در این خصوص تلاش و رایزنی کنند می‌توان اقدامات شایسته‌ای را در این زمینه انجام داد و پروازهای بسیاری از کشورها وارد منطقه آزاد اروند شود.

ضرورت حضور ایرلاین‌های خارجی

سید حکمت الله موسوی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یکی از راحت‌ترین و ایمن‌ترین سفرها، سفرهای هوایی است، اظهار کرد: قطعا گردشگر را زمانی می‌توان وارد و خارج کرد که امکانات مناسبی از جمله ایاب و ذهاب فراهم شود.

وی، برنامه‌ریزی برای حضور ایرلاین‌های کشورهای همسایه‌ را مهم قلمداد کرد و گفت: این امر نقش مهمی در برنامه‌ریزی تورهای گردشگری دارد و می‌توان با یک سازماندهی مناسب به صورت شایسته‌ای از آنها استفاده کرد.

نیاز به حضور گردشگر خارجی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، حضور ایرلاین‌های خارجی را موجب تقویت ظرفیت‌های گردشگری خوزستان و همچنین تقویت حوزه سیاسی و امنیتی کشور عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی کشور نیاز به حضور گردشگر خارجی داریم زیرا از این طریق ارزآوری نیز صورت می‌گیرد.

موسوی تاکید کرد: ضرورت دارد که با کشورهای همسایه و به خصوص مسلمان که اشتراکات فرهنگی و معنوی با ما دارند ارتباط موثری در حوزه گردشگری داشته باشیم.

ضرورت عدم عقب‌ نشینی از پارامترهای مناطق آزاد

مسعود خیاط زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز یکی از ویژگی‌های تجارت موفق را ارتباط دو سویه بین شرکای تجاری دانست و اظهار کرد: اتاق بازرگانی آبادان در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارد؛ بنابراین طبیعی است که تجار و بازرگانان ما برای سرعت بخشیدن به فعالیت‌های تجاری خود از فرودگاهی بهره‌مند باشند که پروازهای بین‌المللی در آن صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه آبادان سابقه پروازهای بین‌المللی را همچون ایرلاین‌های قطری و اماراتی داشته است، توضیح داد: متاسفانه این ایرلاین‌ها بنا به دلایلی از ادامه فعالیت در این مسیر منصرف شدند اما در کل ارتباط داشتن با دنیا آن هم در مناطق آزاد امری ضروری و لازم است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی آبادان در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه عدم حمایت از ایرلاین‌های خارجی در فرودگاه آبادان چه تبعاتی دارد، تصریح کرد: امیدوارم اینگونه نباشد که بگوئیم فرودگاه آبادان عامدانه مانع از لغو پروازهای خارجی شده باشد و مطمئنم اینگونه نیست اما همین که فرودگاهی در محدوده منطقه آزاد صرفا پروازهای داخلی داشته باشد نوعی عقب نشینی از مولفه‌ها و پارامترهای مناطق آزاد است.

خیاط زاده، فلسفه وجودی مناطق آزاد را بر اصل مراودات بین‌المللی برشمرد و گفت: انتظار داریم که این مهم در اسرع وقت به جایگاه واقعی خود بازگردد.

وی با اشاره به نقش ایرلاین‌های خارجی در ارزآوری ادامه داد: مسافر خارجی با خود پول خارجی می‌آورد اما این همه ماجرا نیست؛ معتقدم برای رونق بخشی به اقتصاد منطقه نیازمند تقویت آمد و شدهای بین‌المللی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در ادامه به موضوع گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: آبادان و خرمشهر می‌توانند در زمینه گردشگری سلامت؛ ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشند و یکی از راه‌های ورود گردشگر خارجی، ایرلاین‌های بین المللی است.

تبدیل آبادان و خرمشهر به مقصد گردشگران خارجی

خیاط زاده، موضوع گردشگری را در مناسبات اقتصادی دارای اهمیت بالا عنوان کرد و ادامه داد: همه ساله تعداد زیادی از هموطنان ما با هدف گردش به نقاط مختلف دنیا می‌روند که غالبا از طریق پرواز این امر ممکن است. حالا ما از زاویه‌ای دیگر به این موضوع نگاه کنیم و آن آبادان و خرمشهر را مقصد گردشگران خارجی قرار دهیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطع به یقین حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت که در بلندمدت منجر به توسعه مراکز درمانی و پزشکی و به تبع آن رونق صنعت هتلداری و بسیاری امور دیگر از جمله گردشگری روستایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پاشنه در دنیای کنونی بر اقتصاد آزاد می چرخد، اظهار کرد: ترکیه، امارات متحده عربی، قطر و اکثر کشورهای شرق آسیا تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا ایرلاین‌های زیادی را به مقصد کشور خود میزبانی کنند چرا که نگاه آن‌ها مبتنی بر اقتصاد پویا و آزاد است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در همین خصوص افزود: کشور ما نیز باید به این سمت و سو برود؛ خوشبختانه ایران چهار فصل است و بدون تعطیلی می‌توانیم صنعت گردشگری خود را از طریق جذب و هدایت ایرلاین‌های خارجی توسعه دهیم.

آمادگی فرودگاه آبادان

عبدالله کعبی، رئیس شورای اسلامی شهر آبادان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فرودگاه آبادان یک فرودگاه بین المللی است، اظهار کرد: این فرودگاه تمام زیر ساخت‌های لازم برای حضور ایرلاین‌های خارجی را دارد ضمن اینکه در حال  توسعه آن نیز هستند.

وی، حضور ایرلاین‌های خارجی را با توجه به استقرار شهرهای آبادان و خرمشهر در منطقه آزاد اروند، ضروری دانست و گفت: به هر میزان بتوانیم زمینه‌های توسعه گردشگری و همچنین خدمات بهتر و بیشتری به گردشگران ارائه دهیم به طور حتم آثار مثبتی را در پی خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان، تبلیغات قوی را از مولفه‌های فراهم سازی زمینه حضور ایرلاین‌های خارجی قلمداد کرد و افزود: برای جذب ایرلاین‌های خارجی و جذب گردشگران باید تبلیغات رسانه‌ای بسیار قوی در منطقه فراهم باشد تا ظرفیت‌های منطقه را در سطح دنیا هوشمندانه و هنرمندانه به عرصه نمایش گذاشته شود.

اشتغالزایی ایرلاین‌های خارجی

همچنین خلیل جنامی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر آبادان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در اغلب مناطق توسعه یافته گردشگری دنیا شبکه حمل و نقل با کیفیت و مطلوب و مناسب وجود دارد، اظهار کرد: تردیدی نیست که رشد صنعت گردشگری مدیون توسعه سیستم حمل و نقل است؛ امروزه یکی از معیارهای سنجش سطح توسعه یافتگی هر سرزمینی، نظام حمل و نقل آن سرزمین است.

وی در ادامه به سهم اشتغالزایی ایرلاین‌های خارجی در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: اخیرا پروازهای یکی از ایرلاین‌های خارجی در آبادان لغو شد که به طور حتم برخی افراد شاغل به واسطه این شرکت، شغل خود را از دست می‌دهند که جای نگرانی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر آبادان در ادامه به لزوم رایزنی برای حضور ایرلاین‌های خارجی در فرودگاه بین‌المللی آبادان اشاره کرد و گفت: ایام عید نوروز در پیش است و باید از هم اکنون شرایطی فراهم شود تا با پرواز ایرلاین‌های خارجی به این منطقه شاهد حضور گردشگران از اقصی نقاط دنیا باشیم.

جنامی با بیان اینکه حضور ایرلاین‌های خارجی آثار مثبت در پی خواهد داشت، تاکید کرد: وقتی یک ایرلاین پرواز خود را در یک کشور برقرار می‌کند، برای سودآوری بیشتر ناچار به تبلیغ برای فرودگاه آن منطقه است و خود این موضوع یک تبلیغ برای شهرهای در محدوده منطقه آزاد اروند است.

تیک آف نباید همیشگی باشد

امید می‌رود مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند هر چه سریعتر با افزایش رایزنی با ایرلاین‌های خارجی ترتیبی اتخاذ کنند که تیک آف ایرلاین‌های خارجی همیشگی و تلخ نباشد زیرا وضعیت معیشتی و اشتغال این منطقه به گونه‌ای است که باید همه اقدامات لازم در راستای توسعه و بهبود اجرا شود.

مردم آبادان و خرمشهر سال‌ها است که با مشکلات بسیاری مانند آبگرفتگی معابر، پدیده ریزگردها و نبود برخی امکانات رفاهی رو به رو هستند و حداقل خواسته‌های آنها برقراری پروازهای خارجی است تا مزایای فرهنگی و اقتصادی شامل حال آنها شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا