بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

وجود ۱۵ میلیارد کارت پرداخت در دنیا

یک کارشناس صنعت پرداخت گفت: ۱۵ میلیارد کارت پرداخت در دنیا وجود دارد که یک سوم آن به ویزا و مستر اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پنل پرداخت خرد در دومین روز همایش تراکنش با حضور و سخنرانی حمید بنائیان، علیرضا بزرگمهری، حسام مقصودلو، محمد جواد رجائیان، مهدی عبادی، ایمان محمدی، محمد محمد پور، کاظم امینایی و حسین اسلامی و دبیری صادق فرامرزی برگزار شد.

محمد محمدپور در این نشست گفت: هشت پارامتر در شهر هوشمند تاثیر گذار هستند که اقتصاد و امور مالی از مهمترین پارامترها است. وی افزود: تلفیق محیط و اجتماع قابلیت زندگی را در شهرها فراهم می کند از این رو تلفیق اقتصاد و فناوری ابقا در شهرها را امکانپذیر می کند.

محمدپور خاطرنشان کرد : بحث نوع زندگی بهینه در شهر هوشمند مطرح است که پنج مدل از ترکیب این موارد به وجود می آید که زندگی شهری، مردم هوشمند که از سطح بالای آموزش و پرورش برخوردارند، جابجایی هوشمند که به معنای جابجایی کالا، مردم و اطلاعات است که اکثرا حمل و نقل هوشمند تعبیر می شود، محیط هوشمند و در نهایت اقتصاد هوشمند که منجربه توسعه اقتصادی و اشتغال زایی می شود و یکسری اصول کلیدی در شهر هوشمند باید تعریف شود.

وی یادآور شد: در شهر هوشمند شهروندان باید از بسترها هوشمند در تصمیم گیری ها شرکت و از بهترین آموزش ها نیز برخوردار باشند. محمد پور افزود: فضاهای شهر هوشمند در هم تنیدگی اقتصاد هوشمند را به وجود می آورد و مفهوم اقتصاد صفر ما را به جایی می رساند که با کمترین هزینه خدمات و محصولات را عرضه و اقتصاد دانش محور نیز در این روند عملیاتی می شود.

وی اذعان داشت: فلسفه فناوری در شهر هوشمند این است که دینامیزم تمام فناوری ها صرفه اقتصادی است و مبنای آزادی در وجوه روزمره، شفاف سازی و روشنگری، با قرار دادن دانش در اختیار همگان شایسته سالاری به وجود می آید و این سامانه ها به شدت شبکه سازی می کنند که منجربه توسعه و آزادی در انتخاب های و منجربه ایجاد تکنولوژی خرد ارز می شود.

محمدپور گفت: سامانه پرداخت باید سیال، قابل اعتماد، سرعت و  دقت بالا و سهولت دسترسی برخوردار باشد که این ویژگی ها به دستگاه موبایل می رسد. وی یادآور شد: نکته اساسی این است که کار در حوزه موبایل بدون اقتصاد بدون فرهنگ هیچ محصولی در کشور با استقبال مواجه نخواهد شد از این رو ما مفهومی به عنوان شهر خردورز راه اندازی کرده ایم.

کاظم امینایی نیز در این نشست اظهار داشت: در دنیای زندگی می کنیم که پیش بینی اتفاق ها سخت و جواب به این پرسش که پرداخت به کدام مسیر می رود و با توجه به فناوری های نوین چه تغییراتی می یابد.

وی اظهار داشت: از سال ۲۰۰۰ به بعد تکنولوژی پرداخت با سرعت در حال تغییر است و در  حال حاضر موبایل یکی از فناوری های مورد استفاده است که پرداخت از این طریق با اقبال عمومی مواجه شده است. وی یادآور شد: ۱۵ میلیارد کارت پرداخت در دنیا وجود دارد که یک سوم آن به ویزا و مستر اختصاص دارد. امینایی اذعان داشت :در حالی که ۸ درصد فروش دنیا از طریق کارت بوده است و در آسیای شرقی هنوز کارت درحال رشد است و یک سوم رشد کارت به ایران اختصاص دارد.

وی یادآور شد: در پرداخت موبایلی دیجیتال افراد می توانند شماره کارت خود را به صورت امن مجازی در موبایل خود نگهداری کنند و همچنین به صورت توکن  از آن بهره گیری کنند. وی گفت: چهار تکنولوژی در حال حاضر وجود دارد اول این که پرداخت به صورت NFC است و دیگری تکنولوژی QRCODE است و سومین نوع پرداخت نوع کیف پول الکترونیک در پرداخت های خرد است و دیگری Se/HCE است که مهمترین مسئله استفاده از کدام روش در شرایط موجود است.

حسین اسلامی در این پنل گفت: عدم اجرای پرداخت خرد در کشور خود بازیگران صنعت پرداخت است زیرا منافع این بازیگران در خطر است. اسلامی اظهار داشت : فقدان سیاستگذاری نیز یکی دیگر از دلایل است در عدم اجرای پرداخت خرد در کشور است و عدم اصلاح نظام کارمزد منجر شده بازیگران با توجه به افزایش هزینه و ثابت بودن درآمدها از اجرای پروژه های مفید و مناسب بازمانده اند.

وی یادآور شد: باید بررسی کنیم در کشور مورد پذیرش قرار گرفته که به سمت کیف پول حرکت کرد یا خیر. بر اساس آمار شاپرک بخش بزرگی از زیر ساخت کشور برای تراکنش های زیر ۵۰ هزار تومان مورد بهره گیری قرار می گیرد که هزینه زیادی در کشور ایجاد کرده است.

وی گفت: برای هر ۸ نفر یه دستگاه کارت خوان در کشور وجود دارد. وی افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت رفع انحصار از پرداخت های خرد مورد تاکید قرار گرفته که به بخش پرداخت های ussd اشاره دارد. با توجه به سابقه پرداخت خرد در کشور ذینفعان مختلفی با انگیزه های متفاوت در حوزه پرداخت حمل و نقل شهری وجود دارد.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا