بین الملل

گاز با جلو زدن از زغال‌سنگ دومین بزرگ منبع انرژی جهان می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، با عزم جهانی برای کاهش آلودگی هوا و اوج گرفتن مصرف ال‌ان‌جی، گاز طبیعی، جای زغال‌سنگ را به عنوان دومین منبع بزرگ انرژی جهان بگیرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه، آژانس بین‌المللی انرژی گفت: انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، با عزم جهانی برای کاهش آلودگی هوا و اوج گرفتن مصرف ال‌ان‌جی، گاز طبیعی جای زغال‌سنگ را به عنوان دومین منبع بزرگ انرژی جهان بگیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی، که دفتر مرکزی آن در پاریس است، در چشم‌انداز جهانی ۲۰۱۸ خود اعلام کرد که تقاضای انرژی در بازه ۲۰۱۷ تا ۲۰۴۰، با فرض استفاده بهینه‌تر از انرژی، بیش از یک ربع افزایش می‌یابد ولی بدون استفاده بهینه، تا دو برابر این میزان افزایش خواهد داشت.

این تخمین‌ها بر اساس سناریوی سیاست‌گذاری‌های جدید آی‌ام‌اف محاسبه شده‌اند که فرض کرده است قوانین و سیاست‌هایی برای کاهش آلودگی هوا و مبارزه با تغییرات آب‌ و هوایی به کار گرفته خواهد شد. همچنین فرض می‌شود بهینه‌سازی بیشتری در استفاده از سوخت، انرژی ساختمان‌ها و سایر عوامل، صورت بگیرد.

در این گزارش آمده است که گاز طبیعی، تحت این سناریوی همراه با سیاست‌گذاری‌های جدید، سریع‌ترین رشد را در بین سوخت‌های فسیلی دارد و تا سال ۲۰۳۰ جایگاه زغال‌سنگ را به عنوان دومین منبع بزرگ انرژی جهان، خواهد گرفت.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: در حال‌ حاضر چین بزرگترین واردکننده نفت و زغال‌سنگ جهان است و به زودی به بزرگترین واردکننده گاز طبیعی جهان هم تبدیل می‌شود؛ ضمن اینکه تا سال ۲۰۴۰ واردات چین با واردات کل اروپا برابر خواهد شد.

اقتصادهای در حال ظهور آسیا، حدود نیمی از رشد تقاضای گاز جهان را به خود اختصاص خواهند داد و تا سال ۲۰۴۰ واردات ال‌ان‌جی خود را ۲ برابر کرده و به ۶۰ درصد خواهند رساند.

ایالات‌متحده ۴۰ درصد از کل رشد تولیدات گاز جهان تا ۲۰۲۵ را به خود اختصاص خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید تقاضای جهانی الکتریسیته سالی ۲.۱ درصد رشد خواهد کرد؛ ضمن اینکه تا سال ۲۰۴۰ یک چهارم انرژی مصرفی کاربران نهایی، مانند مصرف‌کنندگان و صنایع، الکتریسیته خواهد بود.

با احتساب این سناریو، آلودگی دی‌اکسید کربن مرتبط با انرژی، تا سال ۲۰۴۰ با رشدی کند اما پیوسته، افزایش می‌یابد. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید سطح آلایندگی‌های دی‌اکسید کربنی در سال ۲۰۱۴ تا ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش خواهد یافت و به ۳۶ گیگا تن خواهد رسید.

در این گزارش آمده است: این میزان با آن‌چه برای جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی لازم است، بسیار متفاوت است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا