بورسبورس اوراق

مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته؛ رقابت منطقی خریداران «وکیوم باتوم» بعد از تاخیر در عرضه

هفته‌‌ای که گذشت، بالاخره «وکیوم باتوم» بعد از مدتی عدم‌عرضه، روی تابلوی معاملات تالار فرآورده‌های نفتی نشست و بدون رقابتی چشمگیر به فروش رفت. به اعتقاد کارشناسان، این موضوع نشان از مناسب نبودن اوضاع این کالا به دنبال کاهش قیمت نفت و فضای حاکم بر بازار کنونی دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی هفته گذشته (۱۹ تا ۲۴ آبان) مجموع تالارهای بورس‌کالا ارزشی حدود ۱.۵ هزار میلیارد تومان داشت که در یک هزار و ۸۷۵ قرارداد منعقد شد. از این میزان، حدود ۱.۲ هزار میلیارد تومان به رینگ داخلی اختصاص داشت. همچنین، تالار محصولات پتروشیمی با حدود ۵۹۰ میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.  

گفتنی است، در این هفته بالاخره «وکیوم باتوم» بعد از مدتی عدم‌عرضه، روی تابلوی معاملات تالار فرآورده‌های نفتی نشست و بدون رقابتی چشمگیر به فروش رفت. به اعتقاد کارشناسان، این موضوع نشان از مناسب نبودن اوضاع این کالا به دنبال کاهش قیمت نفت و فضای حاکم بر بازار کنونی دارد.

همچنین هفته گذشته، در کنار کاهش قیمت‌ها در محصولات پتروشیمی، شاهد استقبال خوب خریدارن از شمش آلومینیوم شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در تالار صنعتی بودیم.

در ادامه به بررسی معاملات انجام شده در هفته گذشته می‌پردازیم.

تداوم نزول قیمت محصولات شیمیایی در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته (۱۹ آبان) کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۱۰۸ میلیارد تومان داشت که در ۱۲۵ قرارداد انجام شد. در این میان، تالار صادراتی کیش، بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۶۸ میلیارد تومان به خود اختصاص داد. گفتنی است در این روز تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد عرضه و معامله‌ای نبود.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا به «تولوئن دی ایزو سیانات» پتروشیمی کارون به میزان حدودی دو میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول با ۱.۱۷ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه با قیمت میانگین کیلویی ۱۸۶۶۴ تومان به طور سلف معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در۱۲ آبان، ۱۳.۶ درصد کاهش قیمت داشت.

گفتنی است، در این روز اغلب معاملات تالار پتروشیمی (محصولات غیر بهین‌یابی) بدون رقابت و با قیمت‌های پایه انجام شدند. در این میان اما سه محصول «تولوئن دی ایزو سیانات» و «متیل دی فنیل ایزو سیانات خالص» پتروشیمی کارون و «تری اتانول آمین» پتروشیمی شازند به طور رقابتی فروخته شدند.

گفتنی است، در این تالار «متیل دی فنیل ایزو سیانات خالص» پتروشیمی کارون نیز با ۱۹.۶ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه به قیمت کیلویی ۱۹۶۸۳ تومان فروخته شد که نسبت به معامله قبلی خود در ۱۲ آبان، حدود ۰.۵ درصد کاهش قیمت داشت. همچنین، «تری اتانول آمین» پتروشیمی شازند هم امروز با قیمت کیلویی ۱۰۰۶۵ تومان و  ۲.۷درصد بیشتر از قیمت پایه معامله شد. این محصول هم نسبت به معامله قبلی خود در ۱۲آبان، شاهد ۵.۷ درصد افت قیمت بود.

استقبال خریدارن از شمش آلومینیوم (ایرالکو) در روز یکشنبه 

یکشنبه گذشته (۲۰ آبان) هم تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع حدود ۲۶۶ میلیارد تومان داشت که در ۸۶ قرارداد انجام شد و حدود ۲۲۹ میلیارد تومان از این معاملات به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار صنعتی بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۲۰۴ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

پرارزشترین محصول بورس کالا در این روز به مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به ارزش ۱۵۵ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول بدون رقابت و با قیمت پایه کیلویی ۵۱ هزار و ۷۳۳ تومان، طی یک معامله و در حجم ۳۰۰۰ تن فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در (۱۴ آبان) ۰.۲۳ درصد رشد قیمت داشت.

همچنین، در این روز سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۴ «مجتمع فولاد خراسان» با ۶.۱ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۳۸۵۱ تومان معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۱۷ مهر) ۰.۸۳ درصد رشد قیمت داشت که در حجم ۳۳۰۰ تن نقدی فروش رفت.

گفتنی است، همه معاملات تالار پتروشیمی در این روز در قیمت پایه و بدون رقابت فروخته شدند. در این میان، پرارزشترین محصول امروز این تالار به «پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641 MOD» پتروشیمی تندگویان به میزان حدودی چهار میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۱۲ هزار و ۴۴۰ تومان معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در۱۵ آبان، ۱۳.۶ تغییر قیمتی نداشت.

ادامه استقبال خریدارن از شمش آلومینیوم (ایرالکو) در روز دوشنبه

دو‌شنبه گذشته (۲۱ مهر‌ماه)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۲۷۴ میلیارد تومان داشت که در ۵۴۵ قرارداد انجام شد و حدود ۲۴۸ میلیارد تومان از این معاملات به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار پتروشیمی بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۷۷میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «پلی پروپیلن فیلم HP525J» شرکت «پلی پروپیلن جم» به میزان حدودی ۲۵ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول با قیمت کیلویی ۱۲ هزار و ۶۹۳ تومان و ۳۰.۵ درصد رقابت معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در۱۵ آبان، ۳.۶۰ درصد افت قیمت داشت.

همچنین طی این روز، «پلی پروپیلن نساجی C30S» شرکت پتروشیمی مارون با حدود ۱۸ میلیارد تومان ارزش جز پر معامله ترین محصولات بود. این محصول با قیمت کیلویی ۹۸۸۷ تومان و ۲.۵ درصد بیشتر از قیمت پایه در حجم ۱۸۷۰ تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در (۱۵ آبان) حدود ۶ درصد کاهش قیمت داشت.

شایان ذکر است، در این روز اغلب معاملات تالار صنعتی به قیمت پایه انجام شد. در این میان اما دو محصول (بیلت و شمش آلومینیوم شرکت ایرالکو) به طور رقابتی معامله شدند.

پرارزشترین محصول این تالار به شمش آلومینیوم ۹۹.۸-۱۰۰۰p شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به ارزش ۲۴ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با قیمت کیلویی ۲۴ هزار و ۲۶۳ تومان و ۳۰.۸ درصد بیشتر از قیمت پایه در حجم ۱۰۰۰ تن فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (یکم آبان) ۲.۱۴ درصد رشد قیمتی داشت.

افت ۱۴ درصدی قیمت وکیوم باتوم (شبندر) در روز سه شنبه 

سه‌شنبه هفته گذشته (۲۲ آبان ماه)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۵۰۸ میلیارد تومان داشت که در ۷۹۴ قرارداد انجام شد و حدود ۴۲۹ میلیارد تومان از این معاملات به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار پتروشیمی بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۲۴۷ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدود ۴۸ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با ۵.۲ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۳۲۱۷ تومان و حجم ۵۰۰۰ تن معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۲۴ مهر، ۱۴ درصد افت قیمت داشت.

همچنین طی این روز، وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت تهران (شتران) با ۵.۲ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه به قیمت کیلویی ۳۰۶۴ تومان در حجم ۱۵۰۰ تن معامله شد که حدود ۴۵ میلیارد تومان هم ارزش داشت. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در ۲۷ شهریور، ۶.۵ درصد رشد قیمت داشت.

پرارزشترین محصول امروز این تالار به سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۴-A3 شرکت مجتمع فولاد خراسان (فخاس) به ارزش ۱۶.۸ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با ۵.۴۵ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه به قیمت کیلویی ۳۸۲۷ تومان در حجم ۴۴۰۰ تن فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۲۰آبان، ۰.۶ درصد کاهش قیمت داشت.

کاهش قیمت ۱۵ درصدی «استایرن منومر» پارس در روز چهارشنبه

روز گذشته، چهار‌شنبه (۲۳ آبان)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۳۴۷ میلیارد تومان داشت که در ۳۲۰ قرارداد انجام شد و حدود ۲۸۵ میلیارد تومان از این معاملات به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار فرآورده های نفتی بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۴۵ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدود ۹۶.۵ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با قیمت پایه، کیلویی ۳۲۱۷ تومان (که روز گذشته کشف قیمت شده بود) و حجم ۳۰ هزار تن توسط مشتریان خاص خریداری شد.

گفتنی است، «استایرن منومر» پتروشیمی پارس (پارس) نیز جزو معاملات پرارزش (حدود ۳۸ میلیارد تومان) در این روز بود. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۸۱۷۰ تومان بدون رقابت در حجم ۴۷۰۴ تن معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۱۴ آبان، ۱۵ درصد کاهش قیمت داشت.

امروز تنها معاملات انجام شده در تالار صنعتی سبد میلگرد مخلوط «فولاد کاوه اروند» در دو سایز متفاوت بود. بیشترین معامله این سبد به سایزهای ۱۲۵۹-۰۰ به میزان حدود ۶ میلیارد تومان تعلق داشت که بدون رقابت و به قیمت پایه کیلویی ۳۶۲۹ تومان معامله شد. اما این محصول با سایزهای ۱۲۲۷-۰۰ آن با ۰.۲۲ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه و ارزش ۷۹۸ میلیون تومان فروخته شد.

گفتنی است، در این روز سیمان تیپ یک شرکت «سیمان اصفهان» هم به قیمت کیلویی ۱۵۴ تومان عرضه شد اما مورد معامله قرار نگرفت.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا