انرژی

هزینه میلیاردی در قلب اوپک برای افزایش ظرفیت تولید نفت

اگرچه اعضای اوپک به تازگی در حال سبک و سنگین کردن کاهش دوباره تولید نفت هستند اما تولیدکنندگان خاورمیانه که در قلب این گروه هستند، میلیاردها دلار برای افزودن به ظرفیت تولید خود در بلندمدت هزینه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با احیای صنعت نفت جهانی از یکی از بدترین دوره‌های افول تاریخ خود، بزرگترین شرکت‌های انرژی بین‌المللی همچنان هزینه خود را کنترل کرده و سرمایه‌گذاری خود را محدود نگه داشته‌اند تا سوددهی به سهامداران را بیشتر کنند. اما شرکت‌های نفت ملی در خاورمیانه که ۴۸ درصد از ذخایر جهان را در اختیار دارد، خلاف این روند حرکت می‌کنند.

عراق، عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی در میان تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای هستند که برای حفظ تولید یا افزایش آن چاه‌هایی را حفاری می‌کنند و این حرکت با گسترش نفت شیل آمریکا از سال ۲۰۱۰ قابل مقایسه است. ابوظبی که عمده ذخایر نفت امارات را دارد ماه جاری هزینه برنامه ریزی شده را به میزان ۲۲ درصد افزایش داد تا از اکتشافات اخیر بهره برداری کرده و ظرفیت تولیدش را افزایش دهد.

همچنین بخوانید

ریچارد مالینسون، تحلیلگر شرکت “انرژی اسپکتس” در این باره به بلومبرگ گفت: در سطح جهانی تصویر کاملا یکنواختی مشاهده می‌شود اما پشت این تصویر اخباری از رشد در برخی از بخش‌های سرمایه‌گذاری بالادستی ملاحظه می‌شود. ما شاهد اوج‌گیری فعالیت برخی از تولیدکنندگان دولتی در خاورمیانه هستیم.

وزیران تولیدکنندگان اوپک و متحدانشان یکشنبه هفته جاری در ابوظبی دیدار کردند تا درباره سناریوهایی از جمله احتمال کاهش تولید گفت و گو کنند. بهای معاملات نفت در مواجهه با رونق شیل، عقب‌گرد کرده‌اند و باعث شده‌اند صادرکنندگان درباره کاهش دوباره تولید گفت و گو کنند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: ممکن است لازم باشد تولیدکنندگان حدود یک میلیون بشکه در روز از تولیدشان در مقایسه با سطح تولید اکتبر کم کنند.

افزایش برنامه ریزی شده ظرفیت تولید نشان می‌دهد تولیدکنندگان خلیج فارس می‌خواهند برای تامین تقاضای آینده آماده باشند. طبق محاسبات بلومبرگ، حدود دو سوم از ۷.۸ میلیون بشکه نفت اضافی که اوپک انتظار دارد دنیا در سال ۲۰۲۵ نیاز داشته باشد ممکن است از توسعه ظرفیت برنامه ریزی شده در عراق، کویت و ابوظبی تامین شود.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در این خصوص گفته است: کشورهای زیادی هستند که با کاهش تولید مواجه شده‌اند بنابراین لازم است ما به سرمایه‌گذاری ادامه دهیم.

اهداف تولید کشورهای منطقه خلیج فارس

اعضای اوپک گاهی از اهداف بلندپروازانه مشابه دور افتاده‌اند. عراق در ژوئن سال ۲۰۱۴  اعلام کرد تولید خود را تا سال ۲۰۱۸ بیش از دو برابر کرده و به ۸.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رساند. اما این درست پیش از ریزش قیمت نفت و تصرف بخش‌هایی از عراق توسط داعش بود که مانع تحقق این هدف شد. این کشور اکنون حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

سلطان الجبار، مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی در مجمع اقتصاد جدید بلومبرگ اظهار کرده که در ابوظبی ما نسبت به وضعیت بازار بسیار خوش‌بین هستیم و از نظر ما، بازار از نظر فیزیکی بسیار باثبات بوده و تنها احساسات است که گاهی تا حدودی بی‌ثبات است.

محاسبات کشورهای تولیدکننده نفت در خلیج فارس متفاوت است. شرکت‌های دولتی این منطقه یکی از پایین‌ترین هزینه‌های تولید جهان را دارند.

شرکت ملی نفت ابوظبی می‌خواهد ظرفیت تولیدش را به ۴ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ و ۵ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد و اخیرا نیز یک بودجه ۱۳۲ میلیارد دلاری برای این شرکت تصویب شده است. شرکت آرامکوی عربستان برای حفظ ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت و افزایش تولید گاز، قصد دارد بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار ظرف یک دهه آینده هزینه کند.

عراق ظرفیت تولید ۷.۵ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۵ را هدف گرفته در حالی که کویت تولید ۴ میلیون بشکه در روز را هدف گذاری کرده است. طبق برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت شیل آمریکا نیز رو به رشد است و کمک خواهد کرد تولید آمریکا حداقل ۱.۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۵ افزایش پیدا کند.

شرکت “وود مک‌کنزی” اعلام کرده با این حال همه این هزینه‌ها ممکن است کافی نباشد. اگرچه سرمایه‌گذاری جهانی روی پروژه‌های نفت و گاز جدید، امسال ۵ درصد رشد خواهد کرد و به ۴۸۰ میلیارد دلار می‌رسد – که حدود ۴۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۴ است – اما سرمایه‌گذاری به ۶۰۰ میلیارد دلاری که صنعت نفت سالانه تا دهه آینده برای تامین تقاضای آتی نیاز دارد، نخواهد رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا