ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

پیش‌بینی و پیشگیری از سقوط سالمندان با حسگر پوشیدنی جدید

محققان موسسه فناوری کارلسروهه آلمان یک دستبند هوشمند توسعه داده‌اند که می‌تواند از افتادن سالمندان در مواقع مختلف جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از گیزمگ، حتی یک بار زمین خوردن هم می‌تواند هم از لحاظ جسمی و هم از نظر روحی به طور جدی بر روی یک سالمند تاثیر بگذارد. بنابراین بهترین کار ممکن این است که از وقوع این اتفاق از همان ابتدا جلوگیری شود.

یک حسگر پوشیدنی جدید که بر روی مچ دست بسته می‌شود و با یک اپلیکیشن قابل نظارت است، توسط محققان موسسه فناوری کارلسروهه آلمان(KIT) ساخته شده است که به همین منظور طراحی شده است.

همچنین بخوانید

خطر سقوط یک سالمند به طور معمول توسط آزمایش‌های انجام شده در بیمارستان‌های سالمندان و یا از طریق سابقه زمین خوردن‌های قبلی ارزیابی می‌شود.

تیم سازنده این حسگر به رهبری یک مهندس برق به نام “تیمیسلاو پوزائیک” به دنبال ایجاد یک فناوری بود که اجازه می‌داد تا ریسک سقوط، ارزیابی شود و بتواند این ارزیابی را قبل از وقوع آن انجام دهد.

نمونه اولیه این دستگاه با استفاده از حسگرهای حرکتی، تعداد و نوع قدم برداشتن‌های در حین راه رفتن فرد سالمند، ثبات وی در حال ایستادن و هماهنگی بازوها و پاهای وی را ارزیابی می‌کند.

این دستگاه با استفاده از جی‌پی‌اس، موقعیت مکانی سالمند را محاسبه می‌کند و بدین ترتیب، محیط‌های مختلفی را که فرد سالمند در آن است، ارزیابی می‌کند تا وی را از خطرات احتمالی آگاه کند.

الگوریتم سفارشی تعبیه شده در اپلیکیشن این دستگاه، به طور متناوب داده‌های آن را تجزیه و تحلیل می‌کند و تعیین می‌کند که آیا کاربر در معرض خطر قرار دارد یا خیر.

در صورت وجود خطر، روش‌هایی مانند تمرین تعادل، تغییر در داروهای مصرفی یا به حداقل رساندن خطرات سقوط پیشنهاد می‌شود.

این سیستم از طریق یک آزمایش بالینی شامل بیماران بیمارستان “رابرت بوش” در شهر اشتوتگارت آلمان توسعه داده شد و اکنون از طریق همکاری بین موسسه فناوری کارلسروهه و سیستم مراقبت از سلامت بوش در حال تجاری‌سازی است.

امید است که این دستگاه در چند سال آتی در دسترس عموم قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا