امور زیربناییراه و ساختمان

ظرفیت بالای ایران در جغرافیای حمل و نقلی منطقه

یک کارشناس امور حمل و نقل بین الملل وطراح کریدور ترانزیتی شمال –جنوب گفت: ایران از ظرفیت بسیار بالایی در جغرافیای حمل و نقلی منطقه برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عوض بهمن زاده در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: حمل و نقل در کشورها سهم مهمی از اقتصاد را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین اظهارداشت: کشورهای که از نظر جغرافیایی در مناطق ترانزیت بین المللی قرار دارند سهم بیشتری از درآمد حاصل از صنعت حمل و نقل را نصیب خود می کنند.

همچنین بخوانید

این کارشناس امور حمل و نقل بین الملل و طراح کریدور ترانزیتی شمال –جنوب گفت: ایران به دلیل دسترسی به آب های شمال و جنوب موقعیت مناسبی برای انتقال بار در بین کشورهای منطقه و کریدورهای بین المللی دارد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که حضرتعالی به عنوان کارشناس ارشد حمل و نقل بین المللی و طراح کریدور ترانزیتی شمال – جنوب بفرمائید تاریخچه شکل گیری کریدور مورد اشاره به چه زمانی منوط می شود، افزود: نگاه به نقشه جغرافیای حمل و نقلی ایران گویای ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه ترانزیتی ارزشمندی است.

بهمن زاده تصریح کرد: ایران در سال های قبل از دو هزار میلادی با مسئولان حمل و نقل کشورهای مختلف به خصوص هند و روسیه در مناسبات دوجانبه به این جمع بندی رسیدکه می توان دست به دست هم دادو از این ظرفیت ممکن برای توسعه همکاری های ترانزیتی از قلمروی جمهوری اسلامی در منطقه بهره برداری کرد.

وی گفت: بطورکلی با استفاده از ظرفیت های حوزه خلیج فارس جمهوری اسلامی ایران و سرمایه گذاری های مناسبی که طی دهه های قبل از سال دو هزار میلادی در این منطقه صورت گرفته بود می توانست ظرفیت خوبی جهت جذب بیشتر بار به مقصد کشورهای همسایه و پیرامونی برای ایران فراهم کند.

این کارشناس امور حمل و نقل بین الملل و طراح کریدور ترازیتی شمال –جنوب افزود: همین هماهنگی ها در نهایت منجر به انعقاد موافقت نامه ای بین کشورهای اصلی و موسس کریدور از قبیل ایران، روسیه و هند شد.

وی ادامه داد: موافقت نامه مورد بحث سال دو هزار میلادی به امضای سه دولت مزبور رسید و همینطورتلاش های بسیار زیادی برای فعالسازی و حرکت در مسیر توسعه جذب کالا در محور شمال – جنوب و بالعکس انجام گرفت.

بهمن زاده بیان داشت: مسیر کریدور شمال – جنوب از اهمیت وویژگی های زیادی برخوردار است که صرفه جویی قابل توجه در زمان و هزینه حمل کالا میان کشورها از جمله این موارد است.

وی همچنین در خصوص احیای ظرفیت مثال زدنی کریدور شمال – جنوب به رادیو اقتصاد یادآورشد: بدون شک با یک خرد جمعی و اهتمام ملی در چهار چوب منافع مردم و کشور به یقین اهداف کریدور دست یافتنی است.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حسن سعید کلاهی، مطهره محرابی و حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا