بانک و بیمهطلا و ارز

قیمت سکه و ارز تا کجا می‌ریزد؟

آخرین روز کاری هفته در حالی به پایان رسید که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نسبت به اولین روز هفته کاهشی در حدود ۷۰۰ هزار تومان را پذیرا شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در اولین روز هفته با قیمتی در حدود ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله می شد اما روند تحولات تخلیه حباب سکه را در این هفته رقم زد به طوری که قیمت یک سکه تمام بهار ازادی امروز حتی روی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را نیز دید.  بسیاری در این فضا می پرسند چرا قیمت ها در حال ریزش است و چه اتفاقاتی رخ داده است.

 ریزش قیمت سکه در حالی اتفاق افتاد که با پایان ماه صفر، جشن ها از سر گرفته شد و به شکل سنتی قیمت ها در این دوره زمانی، به دلیل افزایش تقاضا بالا می رفت.

در عین حال تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران دلیل روانی دیگری بود که می توانست بازار را تحت فشار قرار دهد اما هیچ کدام از این عوامل نتوانستند مانع کاهش قیمت شوند.

به این ترتیب قیمت سکه در عجیب ترین دوره زمانی ریزشی قابل توجه را تجربه کرد.

 این اما تنها ر یزش قابل توجه بازار نبود، دلار نیز امروز به کانال ۱۱ هزار تومان سقوط کرد تا تجربه سقوطی تاریخی تکمیل شود. هر چند صرافان خود پاسخ دقیقی برای این سئوال ندارند اما بسیاری از آنها به اعدام سلطان سکهو همکارش در روز چهارشنبه و تاثیر آن بر  بازار نیز اشاره می کنند و می گویند با اعدام این دو نفر خیلی ها از معامله های کلان ترسیده اند چون معلوم نیست حدود اعلام جرم در بازار چیست.

بررسی ها نشان می دهد خریداران سکه عمدتا کسانی هستند که نسبت به خریدهای کلان اقدام می کردند و سهم خریداران معمولی در بازار سکه اندک است از این روز وقتی خریداران عمده سکه پاپس می کشند، خرید وفروش به حداقل رسیده و تقاضای کمی در بازار باقی می ماند. این توقف معاملات کلان، به حوزه ارز نیز بازمی گردد.

محمد کشتی آرای نیز در هفته اخیر بارها از خرید و فروش اندک سکه خبر داده و رکود بازار را تایید کرده است.در عین حال برخی فعالان بازار نیز معتقدند کاهش قیمت سکه تنها به توقف معاملات کلان باز نمی گردد بلکه ریزش قیمت ارز نیز در این مساله دخیل است. بر این اساس برخی رسانه‌ها خبر از سقوط قیمت دلار به کانال یازده هزار تومان داده اند.

 به نظر می رسد سخنان مقامات ارشد نظام در خصوص فروگکش التهابات اقتصادی تا دو ماه آینده ریشه در اقداماتی دارد که بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز چراغ خاموش در دستور کار قرار داده است.

اختیاراتی که هر چند به صورت علنی اعلام نشد اما در ماه های اخیر در کاهش قیمت دلار در بازار موثر افتاده است.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا