بورسبورس اوراق

اصلاح قیمت، ویژگی بازار سرمایه هوشمند

مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان، بازار سرمایه کشور را متاثر از تحولات کلان اقتصادی دانست و گفت: از آنجا که بازار ما به نوعی آینه تمام نمای اقتصاد است، لذا با توجه به اتفاقات اخیر در اقتصاد و به دلیل انتظاراتی که فعالان اقتصادی دارند، با کمی احتیاط وارد تصمیم گیری ها شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی تیموری شندی در گفت و گو با  پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) افزود: خوشبختانه اثر ریسک ها پیش خور شده است و از این منظر  اتفاق خاصی در کلیت بازار نمی افتد؛ اما در حوزه شرکت ها نتایج این ریسک ها هنوز قابل برآورد دقیق نیست و  نمی توان قضاوت نهایی کرد که تحریم ها چه اثری بر روند تولید و فروش شرکت ها دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال تصریح کرد:  وزن دهی زیاد به تحریم ها موجب می شود که قیمت ها در بازار تحت تاثیر قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه در خصوص چشم انداز بازار سرمایه وضعیت روشنی را متصور هستم، اظهار داشت: اکنون کلیت بازار با افت و خیزهایی مواجه شده است ؛ چرا که تخصیص منابع صحیح در دوره ای که سهم های مختلف رشد قابل توجهی داشتند، صورت نگرفت. از همین رو هم اکنون شاهد اصلاح انحراف در تخصیص منابع سرمایه گذاران در شرکت های مختلف و به عبارتی اصلاح پرتفوها  هستیم.

تیموری شندی توضیح داد: البته این ذات بازار است که گاهی پس از سرمایه گذاری هیجانی، حرکت خود را اصلاح کند و به نظر می رسد اگر روند را به خود بازار بسپاریم به اندازه ای هوشمند است که پس از مدتی مجددا خود را اصلاح می کند.

مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس در ادامه این گفت و گو با اشاره به لزوم تنوع سازی در ابزارها و نقش آن در تعمیق بازار سرمایه اظهار داشت: بورس ها محلی برای انجام معاملات با ابزارهای مختلف هستند و شاید نقش ابزارسازی که سازمان بورس در سال های پیش برعهده داشت، به دلیل خلا سایر نهادهای مالی بود که باید این وظیفه را برعهده می گرفتند .

وی ادامه داد: از همین رو نقش تنوع سازی در ابزارها در واقع نقشی است که نهادهای مالی و در راس آنها شرکت های تامین سرمایه و مشاور سرمایه گذاری باید به عهده بگیرند و در کنار آن سازمان بورس و اوراق بهادار هم زیرساخت های قانونی و تکنولوژیک لازم را فراهم کنند.

تیموری شندی خاطرنشان کرد: در حقیقت با وجود شکل گیری سایر نهادهای مالی، دیگر نیازی نیست که بورس ها نقش ابزارسازی را بر عهده بگیرند و انها باید زیرساخت های لازم را برای فعالیت ابزارها فراهم کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر هر کدام از نهادها بتوانند وظیفه ذاتی خود را ایفا کنند، نوع ابزارهایی که شکل می گیرد، عملیاتی تر خواهند بود و نیازسنجی بهتری را انجام خواهند داد.

وی در پایان افزود: به نظر می رسد بورس ها و فرابورس در حال ایجاد زیرساخت های لازم هستند و همچنین سازمان بورس در مسیر تکمیل زیرساخت های قانونی حرکت می کند، و بنابراین شاهد شکوفایی ابزارها خواهیم بود؛ زیرا تعامل بورس ها و نهادها روند توسعه ابزارها را افزایش می دهد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا