انرژی

برق‌آبی‌ها زنده می‌شوند؟

میزان بارندگی‌ها در ماه‌های ابتدایی سال آبی بیانگر بهبود وضعیت منابع آبی ایران است چراکه اکنون پس از مدت‌ها، آمار بارش‌ها در قیاس با سال گذشته مثبت شده و این موضوع می‌تواند نوید روزهای پرآب و جان گرفتن نیروگاه‌های برق‌آبی باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس آخرین آمار بارش‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۹ درصد افزایش داشته که این موضوع موجب افزایش ذخایر سدهای کشور شده، علاوه بر این، بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، پاییز و زمستان امسال پرباران خواهد بود که البته این مساله به معنای پایان خشکسالی در ایران نیست.

خشکسالی ایجاد شده ۱۵ سال است که در ایران ریشه کرده و اتمام آن بی‌شک زمان‌بر است اما این موضوع که افزایش بارش‌ها بتواند مشترکان را از خاموشی نجات دهد، موضوعی قابل بحث است که نظرات متفاوتی نیز درباره آن بیان می‌شود.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر، به‌دلیل این‌که وزارت نیرو در تامین برق امسال غافلگیر شد، سناریوهای سال آینده را در بدبینانه‌ترین چارچوب استوار کرده و از این‌رو پایه و اساس تامین برق سال آینده را بر نیروگاه‌های حرارتی گذاشته است تاجایی‌که بر اساس گفته‌های محمودرضا حقی‌فام – سخنگوی صنعت برق – نمی‌توانیم دید خوش بینانه‌ای نسبت به بهبود وضعیت خاموشی‌ها در پی توسعه نیروگاه‌های برق آبی داشته باشیم و به‌همین دلیل تمام برنامه‌های خود را بر پایه خشکسالی قرار داده‌ایم.

وی معتقد است که برای تاثیر بارندگی‌ها در میزان بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق‌آبی باید منتظر زمستان و پایان سال باشیم و اگر میزان ذخیره سدهای کشور افزایش یابد، قطعا می‌توانیم از این ظرفیت استفاده بیش‌تری داشته باشیم.

این در حالی است که اخیرا همایون حائری – معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی – صراحتا اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۵۰ مگاوات واحد آبی تا پایان سال آینده وارد مدار خواهد شد و به‌دنبال توسعه برق‌آبی‌ها هستیم.

به نظر می‌رسد که این افزایش بارندگی‌ها بتواند چتر نجات ایران از خاموشی باشد اما با توجه به‌این‌که طبق برآوردهای صورت گرفته در سال آینده با ۸۰۰۰ مگاوات کمبود تولید مواجه هستیم، لازم است که برنامه‌های وزارت نیرو برای دور زدن خاموشی و حل تاریکی کشور مدبرانه‌تر باشد که دیگر در سال آتی شاهد خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده نباشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا