بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

چرا «انقلاب بلاک‌چین» تم اصلی هشتمین همایش بانکداری الکترونیک شد؟

هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به دنبال تبیین هر چه بهتر ابعاد و اهمیت فناوری نوظهور بلاک‌چین در صنایع مختلف بالاخص صنعت بانکی ، فرصت‌های موجود برای بهره‌گیری و پیاده‌سازی آن است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از ستاد خبری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، توجه به سرعت ایجاد تحولات در عرصه بانکداری و استقبال روزافزون صنعت مالی دنیا از فناوری‌های نوینی همچون بلاک‌چین، کم‌توجهی در همراهی با این جریان تحولات و یا بهتر بگوییم انقلاب بلاک‌چین می‌تواند در آینده نه چندان دور، صنعت بانکی کشور را از فرصت‌های سودآور و ورود به مدل‌های کسب و کار نوین محروم نماید. در حال حاضر، از بلاک‌چین به عنوان یک انقلاب در حوزه فناوری یاد می­شود که قادر است تغییرات گسترده‌ای را در عرصه‌های مختلف ایجاد نماید. مزایا و تاثیرات غیرقابل انکار زنجیره بلوک در حوزه‌های مختلف باعث خواهد شد تا سهم قابل توجهی از تولید ناخالص جهانی در دهه‌های آتی بر بستر این فناوری قرار گیرد.

 بلاک‌چین می­تواند در بسیاری از حوزه‌­های مالی، بانکداری، کسب‌­وکار، حوزه‌­های امنیتی و قراردادهای هوشمند انقلابی شگرف ایجاد کند. انقلاب بلاک‌چین و تحول معماری سامانه‌های پرداخت و تسویه بانکی فرصت‌های ویژه‌ای را به لحاظ کاهش هزینه‌های پرداخت و تسویه، افزایش امنیت، شفافیت و سرعت انتقالات و تراکنش‌های مالی و … پیش‌روی بانک‌ها قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، در سایه تکنولوژی بلاک‌چین، انتقالات مالی و تراکنش­ها در کمترین زمان ممکن و در بستری امن و شفاف صورت خواهد پذیرفت. کاربردهای فراوان فناوری بلاک‌چین، ضرورت تحلیل دقیق کلان روندهای بین‌المللی در این عرصه و آماده‌سازی ذهنیت مدیران ارشد بانکی در جهت پذیرش و همراهی با جریانات اصلی در صنعت بانکداری و نظام پرداخت را دوچندان می‌کند.

بدون تردید، زنجیره بلوک و دفاتر توزیع‌شده یکی از مهمترین فناوری‌های عصرحاضر است که می‌تواند معماری سامانه‌های پرداخت و تسویه بانکی و نقل و انتقالات بین‌المللی را دچار تحول اساسی نماید. هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت به دنبال آن است تا با تبیین هر چه بهتر ابعاد و اهمیت فناوری نوظهور بلاک‌چین در صنایع مختلف بالاخص صنعت بانکی کشور، فرصت‌های موجود برای بهره‌گیری و پیاده‌سازی این فناوری را در اقتصاد کشور شناسایی و معرفی نماید.

یکی از کاربردهای این فناوری نوین، ارزهای مبتنی بر بلاک‌چین است که تحت عنوان رمز ارزها شناخته می‌شوند. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع از ارزها (همانند غیرمتمرکز بودن، پایین بودن هزینه‌های انتقال، سرعت بالا در انتقالات بین‌المللی و فرامرزی)، در همایش امسال، محورهای مهمی همچون انواع رمز ارزها، چارچوب‌ها و محیط‌های قانونی و مقرراتی، مسائل فقهی رمز ارزها و کاربری رمز ارزهای ملی، منطقه‌ای و جهانی مورد بررسی و تبادل نظر کارشناسان و متخصصان این حوزه قرار خواهد گرفت.

همچنین، ضرورت توجه به موضوع سامانه‌های پرداخت جایگزین و معرفی روش‌های نوین تسویه و پرداخت‌های تجاری در شرایط تحریم باعث گردید تا در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت یکی از محورهای کلیدی به موضوع بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سامانه‌های پرداخت منطقه‌ای و پیام‌رسان‌های جایگزین اختصاص داده شود.

هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع انقلاب بلاک‌چین در روزهای ۹ و ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا