امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۵۳ پروژه آبخیزداری و مدیریت سیلاب در ۲۰ استان کشور اجرا می‌شود

مهدی‌شهر – مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها از اجرای ۵۳ پروژه آبخیزداری و پخش سیلاب‌ها در ۲۰ استان کشور ازجمله سمنان خبر داد.

همچنین بخوانید

ابوالقاسم حسین پور در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه ۵۳پروژه آبخیزداری و مدیریت سیلاب در ۲۰ استان کشور اجرا می‌شود، تأکید کرد: این طرح‌ها از محل صندوق توسعه ملی اجرا می‌شوند و سمنان نیز یکی از استان‌های ۲۰ گانه در این زمینه خواهد بود که شاهد اجرای پروژه‌های این حوزه در آن هستیم.

وی افزود: شرایط اقلیمی و محیطی کشور به‌گونه‌ای است که فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌توانند نقش مؤثری را در تعادل بخشی و پایداری منابع آب، خاک و زیستی حوزه‌های آبخیز داشته باشند لذا سمنان نیز استانی است که به‌واسطه اکوسیستم‌های طبیعی هم جنگل را در خود دارد و هم بیابان را در نقطه منتهی علیه کویر در خود می‌بیند درنتیجه اکوسیستم چندجانبه‌ای دارد که متکثر محسوب می‌شود لذا از حیث شرایط خشک‌سالی و بیابان‌زایی اکوسیستم شکننده و در معرض خطری دارد.

ضرورت مدیریت بارش‌های جوی

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها بیان کرد: این اکوسیستم می‌طلبد که ریزش‌های جوی و بارش‌های آسمانی را در این منطقه با حساسیت بیشتری دنبال کرد لذا ظرفیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری بهترین امر در این حوزه هستند و در این زمینه اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و پیشگیری و استفاده از سیلاب‌ها در سرشاخه‌های بالادست یکی از اقدامات سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی محسوب می‌شود.

حسین پور با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد سیل در شمال کشور بودیم که اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌تواند زمینه را برای استفاده بهینه از این پدیده ایجاد کند، تأکید داشت: آنچه در کشور وجود دارد نشان می‌دهد فعالیت‌های حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌تواند خسارات سیل‌ها را کاهش دهد و حوزه‌های تحت پوشش خود را با کمترین خسارت ناشی از سیل روبرو کند که این امر، یکی از مزیت‌های طرح‌هایی از این است.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اقداماتی که سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی آن را دنبال می‌کند تغذیه منابع آبی از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است، گفت: روان آب‌هایی که از دامنه جنوبی البرز جاری می‌شوند در صورت عدم مدیریت از استان سمنان عبور کرده و به کویر جاری می‌شود پس عملاً فایده‌ای ندارد و درنتیجه برای جلوگیری از این هدر رفت منابع خدادادی جا دارد تا با اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری از سیلاب‌ها و روان آب‌ها بهره‌مند شویم.

اجرای پروژه‌های آبخیزداری

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها گفت: در سال جاری و در بحث صندوق توسعه ملی در ۲۰ استان کشور ۵۳ پروژه پخش سیلاب بر پهنه حوزه آبخیزداری را در دست اجرا داریم که سمنان نیز به‌واسطه ظرفیت‌های پخش سیلاب در زمره استان‌های مجری این طرح محسوب می‌شود و امیدواریم این پروژه‌ها با همراهی دستگاه‌های اجرایی و ذی‌ربط به‌زودی به بهره‌برداری برسند تا بتوانیم زمینه استفاده بهینه از بارش‌های بعدی را در طول سال فراهم کنیم.

حسین پور درباره ارتباط و تعامل دستگاه‌های ذی‌ربط با منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها و مراتع در سطح استان سمنان، گفت: اعتقاد ما بر این است که یک زمین و یک منابع محدود برای تمام انسان‌ها توسط خدای متعال خلق‌شده است و تحت این شرایط باید همه در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری با رویکرد جامع همکاری کنند آن چیزی که امروز در حوزه مدیریت طرح‌های آبخیز به دنبال آن هستیم انسجام سازمانی دستگاه‌های دخیل و مؤثر در حوزه طبیعت و منابع طبیعی است که در قالب واحد سرزمینی حوزه آبخیز می‌توانند باهم کار کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه دستگاه‌های مختلفی مانند جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، محیط‌زیست، میراث فرهنگی و گردشگری، دهیاران و منابع طبیعی و … همه اجزاء کارگروه‌های استانی محسوب می‌شوند که در امر اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری دخیل هستند.

ضرورت جامع‌نگری و دوری از نگاه بخشی

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها گفت: در بحث مدیریت جامع حوزه آبخیز به دنبال نگاه دستگاهی هستیم به‌عبارت‌دیگر ما به دنبال رویکردهای جامع‌نگری هستیم تا ظرفیت‌های سرزمینی که ظرفیت‌هایی واحد محسوب می‌شوند، با یک انسجام دستگاه‌های مسئول و با مشارکت مردم به یک مدیریت بهینه در کشور تبدیل شود.

حسین پور افزود: سه رکن اساسی مردم به‌عنوان محور و اصل و اساس منابع سرزمینی و انفال، ظرفیت و استعداد طبیعی سرزمین و انسجام، همسویی و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و اجرایی تأثیرگذار، در طرح مدیریت حوزه‌های آبخیز اهمیتی بسزا دارند تا خوشبختانه بتوانیم روزی را شاهد باشیم که طبیعت و اکوسیستم‌های ما به پایداری خوبی برسند.

وی با بیان اینکه آنچه سابقاً در کشور رخ می‌داد، بخشی‌نگری بوده و این نگاه بخشی در خیلی مناطق به منابع طبیعی و انفال آسیب رسانده است، بیان کرد: همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا در قبال طبیعت و بهره بردای از منابع طبیعی و سرزمینمان مسئول باشیم تا ان شالله بتوانیم با مشارکت خود مردم که صاحبان اصلی منابع طبیعی و انفال هستند، از طبیعت حفاظت کنیم و هم به بهره برداری درست، اصولی و پایداری دست یابیم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها در خاتمه تاکید کرد: منافع بهره برداری اصولی و صحیح از منابع طبیعی هم برای نسل فعلی و هم برای آیندگان و نسل آتی ایران اسلامی که آینده سازان کشور محسوب می شوند، است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا