اقتصاد کلان

پایان صدرنشینی ایران در رتبه‌بندی پولشویی!

برای سال‌ها ایران در فهرست پولشویی بازل (که ربطی به کمیته بال معروف ندارد) اول بود ولی به تازگی و با تغییر روند امتیاز‌دهی اوضاع تغییر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طیفی از رسانه‌های ایرانی با توجه به تصور غلط سیاسی، مبنی بر ارتباط بندهای باقی مانده اکشن پلن FATF با مبارزه با پولشویی (شبیه به اظهارات غیر فنی ظریف در هفته‌ای که گذشت)، با هیجان و آب و تاب این جدول را مقابل چشم مخاطب ایرانی می‌گذاشت و از صدر‌نشینی ایران در جدول پولشویی جهان سخن می‌گفت تا افکار عمومی را درباره لزوم تکمیل برنامه اقدام FATF و پولشو بودن مخالفان آن به جمع بندی برساند.

دران زمان دست کم دو مطلب طولانی منتشر شد که توضیح می‌داد علت این صدر نشینی نه لزوما بالا بودن شدت پولشویی در ایران بلکه کمبود اطلاعات و عدم همکاری ایران با نهادهای امتیازدهنده در روش شناسی بازل بود.

همچنین بخوانید

در نسخه ٢٠١٨ فهرست پولشویی بازل، اعلام شد که روش قبلی (حضور کشورها در رتبه بندی حتی اگر فقط ٨ از ١۴ شاخص انها عدد داشت و الباقی جای خالی بود) تورش دار و ناصحیح بوده است.

در روش جدید فقط اگر دو سوم شاخص‌ها معین باشد کشور در رتبه بندی لحاظ می‌شود. این حقیقت باعث حذف ١٧ کشور از فهرست شده که عملا فقط به علت کمبود اطلاعات (و نه شاخص‌های بد) در فهرست ممکن بود وضعیت بدی داشته باشند. یکی از آن ١٧ کشور ایران است. صدر نشین این چند سال اخیر!

اکنون کدام یک از این رسانه‌ها حاضر است برای مخاطبان توضیح دهد که صدرنشینی ایران در پولشویی تورش دار و غیر قابل استناد است؟

حتی یک ریال پولشویی هم قبیح است و استفاده سیاسی و امنیتی از مفهوم مبارزه با پولشویی متاسفانه امری است که در بالاترین سطوح- حتی سطح وزیر محترم امور خارجه- به آن عادت شده است.

منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا