بورسبورس اوراق

بهره گیری از اسناد خزانه توجیه ندارد

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بهره گیری از اسناد خزانه و اوراق مشارکت در شرایط کنونی برای اتمام پروژه های عمرانی توجیه ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جعفر قادری در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با بیان اینکه نظام توزیع بودجه در کشور یک نظام مبتنی بر شاخص نیست، افزود: توزیع بودجه بر اساس چانه زنی ها، نگاه های سیاسی و مصلحت سنجی ها است.

وی با اشاره به اینکه اجرای برخی از پروژه ها زمانی آغاز می شود که گاهی برای آنان منابع مالی مورد نیاز وجود ندارد، اظهارداشت: برخی دیگر از پروژه ها نیز دارای توجیه اقتصادی نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت در مواقع خاصی رویکرد خود را اتمام پروژه های نیمه تمام قرار می دهد، ادامه داد: شوربختانه در این شرایط استان هایی که پروژه نیمه تمام ندارند در جذب منابع آسیب می بینند بنابراین گاهی مسئولان چنین مناطقی با زخمی کردن پروژه ها به دنبال دریافت اعتبارات پروژه های نیمه تمام هستند.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته سهم اعتبارات عمرانی از کل اعتبارات کشور کاهش یافته است، گفت: اعتبارات این بخش در برخی مواقع صرف هزینه های جاری می شود.

قادری با اشاره به اینکه از طرفی دیگر اجرای پروژه های جدید به بهانه های مختلف در دستور کار مسئولان قرار می گیرد، افزود: بهره گیری از اسناد خزانه و اوراق مشارکت در شرایط کنونی برای اتمام پروژه های عمرانی توجیه ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: پروژه ها در بهترین شرایط باید به بخش خصوصی به روش های مختلف واگذار شود تا بتوان شاهد اتمام هر چه سریعتر آنها بود.

وی با اعلام این مطلب که پروژه تهران – شمال نیازمند صرف بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است به رادیو اقتصاد یادآور شد: این در حالیست که در خوشبینانه ترین وضعیت بودجه عمرانی کشور در طول سال ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا