بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

حمایت کریستین لاگارد از صدور ارزهای رمزنگاری‌شده توسط بانک‌های مرکزی

کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول طی سخنرانی در سومین جشنواره فین‌تک سنگاپور درباره اهمیت صدور ارزهای رمزنگاری‌شده توسط دولت‌ها گفت.

او با اشاره بر مزایای داخلی استفاده از این ارزها گفت: «ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDCs) می‌توانند به جبران شکافی که بر اثر کاهش پول نقد به وجود آمده‌اند و همینطور افزایش مشارکت‌های مالی، امنیت، حفاظت از مشتری و حفظ حریم خصوصی در پرداخت، کمک کنند.»

لاگارد به این موضوع هم اشاره کرد که چنین اقدامی از تبدیل شدن تراکنش‌های مبتنی بر ارزهای رمزنگاری‌شده به پناهگاهی برای فعالیت‌های مجرمانه نیز جلوگیری خواهد کرد.

ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی تاثیرات بسیار زیادی بر سیستم‌های مالی جهانی خواهد داشت. این ارزها می‌توانند سرعت انجام تراکنش‌ها را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهند و همچنین اثربخشی و کارایی بازارهای مالی را نیز بهبود بخشند. از طرف دیگر این ارزها، تهدید جدی برای سیستم بانکی موجود هم محسوب می‌شوند.

باید گفت که در حال حاضر پول‌های بانک مرکزی فقط به‌صورت نقدی در دسترس مشتریان است و پول‌های الکترونیکی که در حساب‌های بانکی مشتریان وجود دارد، توسط موسسات مالی تجاری ارائه می‌شود.

رئیس صندوق بین‌المللی پول همچنین به این نکته هم اشاره کرد که ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی هم خودشان چندان بی‌عیب و نقص نیستند، به ویژه در موضوعاتی مانند امنیت و ثبات مالی. علاوه بر این، مزایای مادی این ابزارها هنوز معلوم نیست.

با این حال نقطه نظرات لاگارد مبنی بر این است که ایده و تفکر ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی در حال حرکت است. ظهور ارزهای رمزنگاری‌شده چالش بالقوه‌ای برای بانک‌های مرکزی به شمار می‌آید که وضعیت انحصار آنها در خصوص صادرکنندگان رسمی مناقصات زیر سوال می‌برد.

از طرف مقابل برخی بانک‌های مرکزی، ازجمله بانک‌های مرکزی چین، کانادا و سوئد، راه و روش خودشان را برای صدور مستقیم ارزهای دیجیتالی به مردم در نظر گرفته‌اند. از سوی دیگر، بانک انگلیس هم تعرفه‌ای درخصوص استفاده از ارزهای دیجیتالی برای ترازنامه‌های بانک مرکزی و بانک تجاری منتشر کرده است اما هرگونه برنامه‌‌ای در خصوص صدور ارز دیجیتالی خودش را رد کرده است

منبع: Business Insider

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا