بورسبورس انرژی

فعال شدن بخش خصوصی با بورس انرژی

راه اندازی بورس انرژی، نگاه حمایتی است که اجازه داده بخش خصوصی در تجارت نفت وارد شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حمیدرضا صالحی در مصاحبه با صدا و سیما ضمن بیان مطلب فوق گفت: از آنجا که بخش خصوصی­ در­­مواردی از توانمندی های لازم برخوردار نیست باید تشکیل کنسرسیوم از فعالان و تشکل های صاحب نام را در اولویت قرار دهد تا بتواند در عرصه هایی مانند بورس انرژی موفق عمل کند.

وی اضافه کرد: تشکل های صاحب نام که ذیل اتاق های بازرگانی و دیگر نهادهای اقتصادی بخش خصوصی فعالیت می کنند باید اهلیت کنسرسیوم ها را برای فعالیت در بورس انرژی تایید و از این ظرفیت برای ارتقای سهم بخش خصوصی در حوزه انرژی استفاده کنند.

همچنین بخوانید

صالحی گفت: شاید نتوان همه منابع ارزی حاصل از فعالیت در بورس انرژی را به داخل کشور منتقل کرد از این رو بهترین کار سرمایه گذاری کردن این منابع ارزی برای ایجاد پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و نیروگاه ها در خارج از کشور و تحت مالکیت ایران است تا بتوان از این سرمایه ها به نحو شایسته استفاده کرد.

وی افزود: دولت باید موانع پیش روی تعیین تکلیف این منابع ارزی را هم مشخص کند به طور نمونه شاید صادرکننده نفت و فرآورده های نفتی که امکان انتقال مستقیم ارز را ندارد بخواهد این منابع ارزی را برای واردات خود استفاده کند آن وقت تکلیف تسویه حساب این منابع ارزی باید مشخص باشد که چه قیمتی برای آن در نظر گرفته می شود.

صالحی گفت: چند نرخی بودن ارز مشکل دیگر پیش روی فعالان اقتصادی به ویژه فعالان در عرصه بورس انرژی است که دولت برای این مشکل هم باید تمهیدات لازم را بیاندیشد.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا