بورسبورس اوراق

گام بعدی بورس به سمت جذب نقدینگی

گزارش های ماهانه شرکت ها در تصمیم گیری سهامداران اثر قابل توجهی دارد. پیش بینی می شود با انتشار گزارش های جدید شاهد چینش جدید در پرتفوی سهامداران باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیر تقی خان تجریشی، مدیرعامل سرمایه گذاری صنعت و معدن  ضمن بیان مطلب فوق گفت: طی چندماه اخیر دلار بین ارقام ۴هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ بازار آزاد به تعادل رسید و به اصطلاح نرخ شبکه نیمایی برای شرکت ها تعریف شد. در این شرایط سرمایه گذاران به این جمع بندی رسیدند که با نرخ های کنونی، شرکت ها می توانند سودآوری مطلوبی داشته باشند. از سوی دیگر ارزش جایگزینی شرکت ها نیز در این مدت تغییر کرد و این موضوع بر تقاضای شرکت ها اثرگذاری قابل توجهی داشت.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری در ادامه بیان کرد: این موضوع در ادوار گذشته نیز اتفاق افتاده بود. در اوایل دهه ۹۰ با جهش نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت ها در بورس نیز رشد پرشتابی را آغاز کردند که این موضوع عمدتا مربوط به شرکت های صادرات محور بود. با این وجود در این دوره بورس تهران با ریسک تحریم های هسته ای نیز مواجه شد که معامله گران به سمت احتیاط بیشتر هدایت کرد.

تجریشی در ادامه گفت: علاوه بر وجود این ریسک، دو مولفه دیگر طی این دو هفته معاملات بورس را تحت تاثیر قرار داد. موضوع اول افت قیمت جهانی نفت بود که به کانال ۵۰ دلار وارد شد و دیگری افت قیمت کامودیتی ها بود. با توجه به اینکه نیمی از ارزش بازار سهام ما مربوط به صنایع کالا محور است، طبیعتا این موارد نیز در محافظه کاری سهامداران بی تاثیر نبوده است.

مدیرعامل سرمایه گذاری صنعت و معدن در ادامه با اشاره به اصلاح روند قیمتی در بازار بیان کرد: بورس تهران با وجود اینکه از دوران اوج فاصله گرفته است، اما اصلاح قیمتی مطلوبی را پشت سر گذاشته است.

وی افزود: با این وجود به نظر می رسد با رسیدن زمان انتشار گزارش های ماهانه و فصلی می توانیم شاهد تغییراتی در روند معاملات باشیم. در جریان انتشار گزارش عملکرد مالی، اگر سهامداران مطمئن شوند که شرکت ها کماکان می توانند روند فروش خود را مثل قبل داشته باشند مطمئنا سطح تقاضا با افزایش قابل توجهی همراه می شود.

این کارشناس بازار سرمایه ثبات نسبی در بازار ارز و سکه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در چند ماه اخیر ریسک زیاد در بازار ارز و سکه باعث شد تا بسیاری از سرمایه گذاران به سمت سهام کوچ کنند. با این وجود همواره قدرت جذب نقدینگی در آن بازارها بیشتر از بازار سهام بوده که در این خصوص نیز راهکارهایی وجود دارد.

وی در این خصوص گفت: در روزهایی که بازار روند صعودی دارد و نقدینگی زیادی به بورس روانه شده است، باید بتوانیم با عرضه های اولیه جذب نقدینگی را افزایش دهیم. از سوی دیگر دولت نیز باید با هوشیاری در تصمیمات، در روند شرکت ها ابهام ایجاد نکند. زیرا این موضوع می تواند ریسک سرمایه گذاری را افزایش دهد.

تقی خان تجریشی سرنوشت صنایع تا پایان سال را در دو سناریو این چنین مطرح کرد: شرایط صنایع نیز تا زمان انتشار گزارش ها مشخص می شود. اگر صادرات محورها بتوانند مانند قبل از تحریم ها به صادرات خود ادامه دهند و فروش مناسبی داشته باشند این شرکت ها مجددا با اقبال سهامداران همراه می شود. اما اگر این اتفاق نیفتد، شرکت های تولید محور با توجه به رشد نرخ تورم میتوانند با اقبال خوبی همراه باشند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش ثبات بازار سرمایه را منوط بر توسعه صندوق ها و فرهنگ سازی دانست و گفت: مردم باید آموزش های لازم را دریافت کنند تا برای ورود به بورس به سمت صندوق های سرمایه گذاری بروند. خوشبختانه این صندوق ها از تنوع خوبی برخوردارند و می توانند سود دهی خوبی برای سرمایه گذاران داشته باشند.

وی در پایان گفت: در بخش دیگر نهاد ناظر نیز باید شرایط معامله را در بورس تسهیل بخشد. حذف دامنه نوسان و توجه به توسعه معاملات الگوریتمی از جمله مواردی است که میتواند سرمایه گذاران زیادی را به بورس جذب کند.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا