بورسبورس اوراق

خریداران وکیوم باتوم عقب نشینی کردند ؛ بازگشت به قیمت پایه پس از افزایش نرخ

بیشترین حجم معاملات امروز به تالار محصولات نفتی به خصوص معاملات «وکیوم باتوم» اختصاص داشت؛ در بررسی این معاملات عقب‌نشینی خریداران قابل مشاهده است، به طوریکه قیمت آن با افت حدود ۵ درصد به طور میانگین، به قیمت پایه (پس از افزایش نرخ‌ها) نزدیک شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز شنبه (۲۶ مهرماه)، تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۷۱۵ میلیارد تومان داشتند که در ۱۸۳ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۵۶۸ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار فرآورده های نفتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۵۲۴ میلیارد تومان به خود اختصاص داد. شایان ذکر است، در این روز تالار صنعتی شاهد عرضه و معامله ای نبود.  

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به محصول وکیوم باتوم «پالایش نفت اصفهان» به میزان حدودی ۳۶۴ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول که برای مشتریان خاص عرضه شده بود، با قیمت پایه کیلویی ۲۹۱۲ تومان و ۱۲۵۰۰۰ تن فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود ۳.۳۵ درصد کاهش قیمت داشت.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، امروز میزبان دادوستد ۱۶۴ هزار و ۴۰۰ تن وکیوم باتوم بود. طی این روز و در تالار مذکور دو هزار و ۳۲۱ تن مواد پلیمری، یک هزار و ۳۹۷مواد شیمیایی، ۳۰۰ تن گوگرد و ۱۱ هزار و ۹۷ تن قیر نیز معامله شد.

پر‌ارزشترین معامله این تالار به محصول وکیوم باتوم «پالایش نفت اصفهان» به میزان حدودی ۳۶۴ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول که برای مشتریان خاص عرضه شده بود، با قیمت پایه کیلویی ۲۹۱۲ تومان و ۱۲۵۰۰۰ تن فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در ۲۲ آبان، ۳.۳۵ درصد کاهش قیمت داشت.

گفتنی است، وکیوم باتوم «پالایش نفت تهران» نیز در این روز جزو معاملات پر ارزش (حدود ۶۲ میلیارد تومان) بود. این محصول با قیمت کیلویی ۳۰۶۴ تومان در حجم ۲۰ هزار تن داد و ستد شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در ۲۲ آبان، تغییر قیمتی نداشت.

امروز «وکیوم باتوم» طی دو عرضه عمومی هم با رقابت به فروش رسید. وکیوم باتوم «پالایش نفت بندر عباس» با قیمت میانگین کیلویی ۳۰۵۸ تومان و ۰.۰۳ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه معامله شد که نسبت به معاله قبلی خود در ۲۳ آبان، شاهد ۵ درصد افت بود.

همچنین، وکیوم باتوم «پالایش نفت تبریز» نیز در عرضه عمومی امروز به قیمت کیلویی ۲۹۱۲ تومان و حجم ۴۳۰۰ تن داد و ستد شد و نسبت به معامله قبلی خود، ۶ درصد کاهش قیمت داشت.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «قیر ۶۰۷۰» شرکت نفت پاسارگاد اراک، به ارزش حدود ۶۹ میلیون تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت پایه کیلویی ۳۴۵۳ تومان در حجم ۲۰ تن فروخته شد.

این گزارش حاکی است، ۳۹ هزار و ۸۰۰ تن قیر و ۷۲۰ تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران به فروش رسید.

تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران در این روز داد و ستد ۹ هزار و ۶۰۰ تن گندم خوراکی را تجربه کرد.

بیشترین ارزش معاملات این تالار به «گندم خوراکی» کردستان به میزان حدود چهار میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم ۴۰۰۰ تن نقدی فروخته شد و قیمت آن با ۱۰ درصد افزایش قیمت، کیلویی ۹۹۲ تومان معامله شد.

کمترین ارزش معاملات تالار کشاورزی هم به «گندم خوراکی» مرکزی به میزان حدود ۹۹۲ میلیون تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت کیلویی ۹۹۲ تومان و ۱۰ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم ۱۰۰۰ تن فروخته شد. عرضه‌کننده این محصولات «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» بود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا