صنعت، معدن، تجارتمعدن

شکوفایی بخش معدن در گرو اصلاح قانون معادن

 

دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: اصلاح قانون معادن باعث شکوفایی بخش معدن خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  احمد شریفی در برنامه «بهارستان» رادیو اقتصاد افزود: قانون معادن قانون قابل قبولی بوده منتها اشکالاتی بر این قانون مترتب است که باید برطرف شود.

وی همچنین اظهارداشت: خوشبختانه پیشنهادات لازم جهت اصلاحات قانون معادن کشور از سوی انجمن ها، تشکل ها، خانه معدن و اتاق بازرگانی نهایی و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارگرفته است.

دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: بسته پیشنهادی پس از تائید وزارتخانه مربوطه جهت تصویب به هیئت دولت ارسال می شود.

وی در ادامه افزود: شرایط باید به نحوی فراهم شود که سرمایه گذاران با امنیت خاطر بیشتری به حوزه معادن ورود پیدا کند.

شریفی بیان داشت: نقش معدن در اقتصاد کشور علاوه بر افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی سهم معناداری در ایجاد فرصت های شغلی و کاهش فقر به خصوص در مناطق محروم کشور دارد.

وی گفت: شناسایی ظرفیت های معدنی کشور و همینطور تهیه نقشه های زمین شناسی بر مبنای معیارهای یک صد هزار و حتی کمتر برعهده دولت و در برابر اکتشاف باید به وسیله بخش خصوصی انجام شود.

دبیرکل انجمن سنگ ایران افزود: اکتشاف یک کار پر هزینه و پر ریسکی است بنابراین باید دولت در این زمینه از معدنکاران حمایت جدی داشته باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه فعالیت های اکتشافی باید زیرپوشش چتر حمایتی دولت قرار گیرد، اظهارداشت: صندوق بیمه سرمایه گذاری و فعالیت های معدنی در حال حاضر هزینه های مربوط به اکتشاف معادن را بیمه می کند.

شریفی افزود: ایران در دنیا به لحاظ ذخایر معدنی رتبه بسیار بالای دارد بنابراین دولتمردان باید به این بخش توجه ویژه داشته باشند.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی و سیاست گذاری در کشور باید به نحوی باشد که بستر جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش معدن به بهترین وجه ممکن فراهم شودچرا که ایران در این بخش دارای مزیت است.

دبیرکل انجمن سنگ ایران در ادامه مزیت نسبی در بخش معدن را بسیار بالا توصیف کرد و یادآور شد: سرمایه گذاران زیادی به خصوص خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش معدن هستند ولی شرایط اقتصادی و سیاسی مملکت ایجاب نمی کند که سرمایه گذاران در این حوزه وارد شوند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا