بورسبورس اوراق

ابهام و ناامیدی بر بورس سایه افکند/ بازار در انتظار گزارش عملکرد آبان و صورت‌های مالی ۹ ماهه

صنایع پیشرو بازار در ماه‌های اخیر عمدتا با ابهاماتی مانند مشکلات نقل و انتقال پول و محدودیت‌های حمل و نقل مواجه شده‌اند و کاهش قیمت ارز و نفت هم افزون بر آن٬ ریزش بازار را تشدید کرد. اکنون باید منتظر گزارش عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها و همچنین صورت‌های مالی ۹ ماهه بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از رشد دو روزه ۲۵۴۴ واحدی شاخص کل بورس در ۲۱ و ۲۲ آبان ماه٬ این نماگر از ۲۳ آبان ماه دوباره روند ریزشی را از سر گرفت و طی سه روز ۹۶۵۴ واحد ریزش را به ثبت رساند. با مرور ارزیابی کارشناسان از ریزش‌های قبلی و ریزش سه روز اخیر بازار می‌توان ابهام و سردرگمی را به وضوح مشاهده کرد. با شروع دور دوم تحریم‌ها و کاهش در قیمت دلار و نفت و ابهام در روند معاملات شرکت‌های صادرات‌محور٬ نشانه‌های ناامیدی و ترس فعالان بازار با توجه به روند معاملات کاملا مشخص است و عده‌ای هم دلیل قانع‌کننده‌ای برای این میزان از ریزش پیدا نمی‌کنند و آن را منطقی نمی‌دانند. آنچه اکنون امید بازار به آن بسته است٬ گزارش عملکرد آبان ماه به عنوان نزدیکترین گزارش پیش رو و همچنین صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌ها در پایان آذر ماه است که براساس آن روند آتی شرکت‌ها و صنایع روشن‌تر خواهد شد.

باید منتظر گزارش عملکرد آبان ماه شرکت‌ها باشیم

سید مصطفی صفاری٬ مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با بیان اینکه در حال حاضر بازار دچار رخوت اطلاعاتی است٬ توضیح داد: این رخوت تا پایان آبان ماه که گزارش‌های ماهانه منتشر می‌شود٬ ادامه خواهد داشت. ۱۳ آبان دور دوم تحریم‌ها آغاز شد و مردم منتظر هستند تا اثرات این تحریم‌ها را بر شرکت‌ها ببینند.

همچنین بخوانید

او ادامه داد: کانال انتقال پول به اروپا هم موضوعی است که باید تعیین تکلیف شود و مردم منتظر این مساله هم هستند. بنابراین از آنجا که اطلاعات وجود ندارد٬ به نظر می‌رسد این وضعیت تا ۳۰ آبان ماه ادامه داشته باشد. البته باید توجه داشت که اکنون اصلاح قیمت‌ها برای خرید مجدد هم در حال رخ دادن است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پیش‌بینی آینده بورس گفت: پایان آذر ماه همزمان با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه و صورت سود و زیان شرکت‌ها می‌توان قضاوت کرد که کدام شرکت‌ها رشد خواهند داشت. به نظر می‌رسد سه ماهه پایان سال برای بازار مثبت و زمان رشد باشد.

بازار  سردرگم است

محمد وطن‌پور٬ عضو موظف هیات مدیره شرکت تامین سرمایه سپهر در رابطه با روند اخیر بورس گفت: بازار سرمایه دیرتر و شدیدتر از دلار واکنش نشان می‌دهد و دیرتر از دلار هم برمی‌گردد.

او نسبت به آینده بازار اظهار امیدواری قطعی نکرد و توضیح داد: تعداد سرمایه‌گذاران و مدیران پرتفوی کم‌تجربه در بازار زیاد است و به همین دلیل زمانی که بازار روند منفی را در پیش می‌گیرد٬ به راحتی برنمی‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ریزش امروز بازار بیان کرد: زمانی که بازار منفی می‌شود٬ همه می‌خواهند کل سهام خود را بفروشند. ممکن است تحلیل بازار این باشد که اکنون دیگر زمان آغاز تحریم‌های ترامپ گذشته و دولت دیگر به لحاظ سیاسی نیاز به حمایت بازار ندارد و آن را رها می‌کند چون پیش از آن تصور می‌شد که شاید دولت به خاطر مسائل سیاسی از بازار حمایت کند تا ریزش نداشته باشد اما اکنون این دلیل دیگر وجود ندارد.

جولان ابهام در بازار

وحید حسن‌پور٬ مدیرعامل شرکت کارگزاری صباجهاد روند این روزهای بورس را متاثر از متغیرهای اصلی اقتصاد دانست و گفت: شرایط بازار سرمایه همواره متاثر از متغیرهای اصلی اقتصاد همچون نرخ ارز بوده که در حال حاضر روند کاهشی این متغیر منجر به تغییر انتظار سرمایه‌گذاران در ارزیابی خود از شرکت‌های مختلف حاضر در بورس‌ها شده است.

او ادامه داد: از طرفی٬ صنایع پیشرو بازار در ماه‌های اخیر که عمدتا شرکت‌های با فروش صادرات‌محور را در بر می‌گیرد، عمدتا با ابهاماتی مانند مشکلات نقل و انتقال پول و محدودیت‌های حمل و نقل مواجه شده‌اند. افت قیمت نفت خام و در کنار آن سایر مشتقات نفتی و فلزات آهنی و غیر آهنی نیز توانسته است تاثیر منفی سایر متغیرها را تشدید کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند ورود نقدینگی به بورس گفت: به نظر می‌رسد جریان نقدینگی ورودی به بورس توسط اشخاص حقیقی جای خود را در یک هفته گذشته به سرمایه‌گذاران حقوقی با نگاه حمایتی داده که با طولانی‌تر شدن شرایط فعلی به نظر می‌رسد قدرت خریداران در این بخش نیز کاسته خواهد شد.

حسن‌پور تاکید کرد: در حال حاضر بازار منتظر اخباری مثبت چه در حوزه سیاسی همچون موضوع CFT  و چه در حوزه اقتصادی همچون موضوعات افزایش نرخ در برخی صنایع یا اخباری مبنی‌بر برنامه‌های افزایش سرمایه و اصلاح ساختار در صنایع بانکی است که می‌تواند از خروج نقدینگی از تمام صنایع در بازار سرمایه کشور جلوگیری کند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا