امور زیربناییراه و ساختمان

افزایش دستمزد تاکنون جوابگو نبوده است/ سازمان برنامه و بودجه هنوز منابع پرداخت وام نوسازی بافت‌های فرسوده را پرداخت نکرده است

مشاور رئیس جمهور گفت: با این گرانی‌هایی که اتفاق افتاده است، افزایش دستمزد تاکنون جوابگو نبوده است. این جهش جدید قیمتی نیازمند اصلاح سیستم است، به طوری که گروه‌های فقیر جامعه تحت حمایت قرار بگیرند.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اکبر ترکان در حاشیه دوازدهمین کنگره بین‌المللی مدیریت استراتژیک در جمع خبرنگاران با اشاره به بافت‌های فرسوده شهری گفت: سازمان مسئول این مساله سازمان بازآفرینی است و به کار خود در این زمینه مشغول است اما سرعتش متناسب با نیاز کشور نیست، چون در بافت‌های فرسوده جمعیت زیادی زندگی می‌کنند و ما اگر بخواهیم در کوتاه‌مدت راه حلی پیدا کنیم، باید سرعتمان خیلی بیش از این باشد.

وی ادامه داد: یک بخشی را باید صرف نوسازی ساخت و سازها و یک بخشی را هم باید صرف مقاوم‌سازی سازه‌ها بکنیم. مقاوم‌سازی هم راه‌حلی است که می‌تواند کمک کند برای اینکه این برهه زیاد طولانی نشود.

ترکان در پاسخ، به این سوال که برنامه‌ریزی دولت به طور مشخص برای هر استان و شهرستان به چه شکل است، گفت: بنده دیروز با آقای عشایری معاون وزارت راه و شهرسازی صحبت می‌کردم که می‌گفت شصت و شش هزار واحد را مجموعا برای ساخت و ساز درنظر گرفته که برای سی هزار واحد آن متقاضیان بخش خصوصی پروانه گرفته‌اند و سی و شش هزار هم زمین‌ها و عرصه‌هایی است که سازمان‌های بازارهای نوشهری برای این کار درنظر گرفته‌اند.

مشاور رئیس‌جمهور در مورد وام‌هایی که وزارت راه برای نوسازی بافت‌های فرسوده درنظر گرفته است، گفت: سه نوع وام وجود دارد؛ یکی وام برای مصرف‌کننده است که شش درصد است و به آن صندوق پس انداز یکم می‌گویند. در این وام مثلا شخصی بیست میلیون می‌گذارد و ظرف دوسال می‌تواند هشتاد میلیون وام با بهره شش درصد بگیرد، این وام برای مصرف‌کننده است.

وی افزود: وام دومی وجود دارد برای پیمان‌کاران است که وام دوران ساخت نام دارد که پیمان‌کار از زمانی که شروع می‌کند تا زمانی که به فروش برساند تسهیلاتی می‌خواهد که نرخ این تسهیلات هجده درصد نیست، بلکه نه درصد آن را دولت و نه درصد مابقی را خود پیمان کار می‌دهد.

ترکان تصریح کرد: وام سومی هم وجود دارد که برای این است که افراد جایی را رهن کنند تا خانه‌شان ساخته شود که این قرض الحسنه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تامین مالی این وام‌ها اتفاق افتاده است؟ اظهار کرد: روی کاغذ بله ولی سازمان برنامه و بودجه هنوز پرداخت نکرده است.

ترکان در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم توزیع ثروت بین دهک‌های مختلف جامعه گفت: الان فقر پدیده‌ای بسیار مهم در جامعه ماست و تنها دو دهک جامعه فقیر نیستند شاید نیاز باشد چهار دهک جامعه را حمایت کنیم البته نوع حمایت هرکدام از آنها فرق می‌کند و با این گرانی‌هایی که اتفاق افتاده است، افزایش دستمزد تاکنون جوابگو نبوده است. این جهش جدید قیمتی نیازمند اصلاح سیستم است، به طوری که گروه‌های فقیر جامعه تحت حمایت قرار بگیرند.

مشاور رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید افزایش حقوق کارمندان سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: درباره افزایش حقوق پایان سال تصمیم می‌گیرند و الان در بودجه ابزارهای حمایتی را دولت برای این کار پیش‌بینی کرده است. پایان سال حداقل دستمزد را برای سال بعد برآورد می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مسکن اجتماعی گفت: این مسکن اجتماعی پدیده‌ای است که خیلی از کشورها روی آن تجربه دارند وزرای ما هم به این بحث ابراز تمایل کردند که مقدمات آن فراهم شود اما اجرای آن باید در شهرداری‌ها اتفاق بیافتد که معادل یک درصد جمعیت شهری، مسکن اجتماعی ایجاد شود و طرحی است که وزیر جدید باید به دولت ابلاغ کند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا