انرژی

کلنگ‌زنی یک مجموعه پتروشیمی در قشم با سرمایه‌گذاری ۷.۴ میلیارد دلار

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم از کلنگ‌زنی یک مجموعه بزرگ پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۷.۴ میلیارد دلار برای تولید شش میلیون تن محصول خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا مومنی در همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت و انرژی که امروز برگزار شد، با تاکید بر این‌که مسیر توسعه اقتصاد ملی در حوزه نفت و انرژی بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: قشم دارای دو دوره منفک اقتصادی است؛ یکی از این دوره‌ها قبل از ایجاد منطقه آزاد که فقط کشاورزی، شیلات و تجارت بود که در این دوره برای برندسازی و تولید و تامین نیاز کشور حرکت نشد. بعد از سال ۱۳۷۲ بر اساس مصوبه مجلس مبنی بر منطقه آزاد تجاری شدن قشم، دوره دوم شکل گرفت که این جزیره به عنوان هاب نفت و انرژی تعیین و در آن سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان این‌که اسناد بالادستی و مشاوران خارجی به ویژگی این منطقه و قابلیت‌های آن در اقتصاد دریامحور باور داشتند افزود: ۱۷ میدان هیدروکربنی در داخل و اطراف منطقه قشم وجود دارد و هم‌چنین میادین نفتی و گازی سلخ، گورزین و هنگام در این منطقه قرار دارند. دسترسی به خوراک ۲۵ میلیون مترمکعب که با سرمایه‌گذاری یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا، ۲۶ میلیون تن نیز به آن اضافه شده است، یکی دیگر از ویژگی‌های این منطقه است. به عبارت دیگر در این منطقه در تامین خوراک مشکلی وجود ندارد.

 رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه از تاسیس یک مجموعه پتروشیمی در قشم خبر داد و گفت: به زودی یک مجموعه بزرگ پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۷.۴ میلیارد دلار برای تولید شش میلیون تن محصول کلنگ خواهد خورد.

مومنی در ادامه با تاکید بر این‌که بانکرینگ و ذخیره‌سازی از فرصت‌های دیگر سرمایه‌گذاری در قشم محسوب می‌شوند، تاکید کرد: در حال حاضر ذخیره‌سازی ۶.۴ میلیون بشکه در حال احداث است. هم‌چنین اولین نیروگاه خورشیدی با ۱۰ مگاوات ظرفیت در حال بهره‌برداری است و ظرفیت تامین برق تا ۲۰ میلیون مگاوات نیز وجود دارد.

وی در پایان با بیان این‌که وظیفه داریم در زمینه سرمایه‌گذاری تامین منابع مالی را قطعی و شرایط پرداخت و زمان اجرای پروژه را تامین کنیم، افزود: دستگاه حاکمیتی مرکز امور را بر عهده خواهد گرفت و سازمان منطقه آزاد قشم، نقش هماهنگ‌کنندگی را بر عهده خواهد داشت و در بخش زیرساخت امکانات فراهم خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا