خودروصنعت، معدن، تجارت

افزایش سه برابری قیمت مواد اولیه تولید/ نفس قطعه‌سازان خودرو به شماره افتاد

یک کارشناس قطعه‌سازی با اشاره به وضعیت نامساعد این صنعت، گفت: نفس صنعت قطعه‌سازی به شماره افتاده و اگر تدبیری نیندیشند تا یکی دو هفته آینده این صنعت نابود خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا رضایی با بیان این که وضعیت صنعت قطعه‌سازی روز به روز آشفته‌تر می‌شود، افزود: قطعه‌سازان طی چند سال گذشته علاوه بر این که نتوانستند از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و به لحاظ کیفیت و کمیت و قیمت تمام شده خودشان را به روز کنند، تواناییشان نیز به مرور تحلیل رفته است.

وی با اشاره به نامه قطعه‌سازان به رییس جمهور بیان کرد: به هرکجا مراجعه کردیم به نتیجه نرسیدیم و وزرای صنعت از نعمت‌زاده گرفته تا شریعتمداری به مطالباتمان توجهی نداشتند به همین خاطر دست به دامان این نامه شده‌ایم، بارها گفته‌ایم اگر نمی‌توانید برایمان کاری کنید حداقل پایمان را نگیرید.

همچنین بخوانید

این کارشناس صنعت قطعه به خودتحریمی قبل از شروع تحریم آمریکا اشاره کرد و گفت: قیمت مواد اولیه تولید از بهمن سال قبل روند افزایش را در پیش گرفت و ما پیش از تحریم آمریکا به پیشواز آن رفتیم به طوری که تهیه مواد اولیه داخلی، که هیچ ربطی به عوامل خارجی ندارد برای ما مشکل‌ساز شد.

رضایی با بیان این که قطعه‌سازی ۱۰درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود، ادامه داد: ایجاد شغل پایدار، رفاه عمومی و راه‌اندازی کارخانه‌ها توسط این صنعت انجام می‌شود به همین خاطر در همه کشور‌ها  برای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی اهمیت ویژه‌ای قائل‌اند اما در ایران نه تنها به این دو صنعت مهم کمکی نمی‌کنند بلکه به آن پشت پا هم می‌زنند.

وی به افزایش حدود سه برابری قیمت مواد اولیه تولید اشاره کرد و گفت: قیمت فولاد و آلومینیوم از سال گذشته تا کنون افزایش دو تا سه برابری داشته و علاوه بر این مشکل، قطعه‌سازان باید مالیات، حق بیمه، ارزش افزوده حقوق کارکنان خود را به موقع پرداخت کنند و هر چقدر به مسئولان گفتیم که حداقل یک سال از ما بیمه و مالیات دریافت نکنند قبول نکردند.

این کارشناس صنعت قطعه‌ ادامه داد: از طرفی خودروسازان نیز به بهانه افزایش نیافتن قیمت خودرو در کارخانه نمی‌گذارند ما افزایش قیمت داشته باشیم، بنابراین آزادسازی قیمت هم به نفع خودروسازان است و هم قطعه‌سازان چرا که با این کار هم خودروسازان بدهی‌شان را پرداخت می‌کنند و هم ما قادر به افزایش قیمت تمام شده خود خواهیم بود.

رضایی درباره وضعیت خودرو‌های پیش‌ فروش شده گفت: خودرو‌های پیش فروش شده ممکن است دیرتر از موعد تحویل داده شوند اما عدم تحویل آن‌ها غیر ممکن است.

او با تاکید بر این که نفس صنعت قطعه‌سازی کشور به شمار افتاده است، تصریح کرد: با ادامه این روند تا یکی دو هفته آینده، قطعه‌سازان تک تک زمین خواهند خورد و این موضوع در صنعت خودروسازی نیز تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

 

منبع
اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا