صنعتصنعت، معدن، تجارت

قدردانی از عملکرد گذشته، امید به برنامه آینده

روز گذشته آیین قدردانی و تشکر از منصور معظمی، رئیس هیات‌عامل پیشین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معارفه شهریار طاهرپور به عنوان سرپرست ایدرو در محل این سازمان با حضور فرشاد مقیمی‌ معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت‌، محسن صالحی‌نیا‌ سرپرست سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران‌، افشار فتح‌الهی‌‌ مدیرکل دفتر وزارتی و مدیران و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایدرو در محل این سازمان برگزار شد.

در این آیین منصور معظمی، رئیس پیشین هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور نداشتند. بر این اساس، مقرر شد در زمان دیگری آیین عمومی تقدیر و تشکر از مدیرعامل پیشین این سازمان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود. فتح‌الهی با ارائه پیام رحمانی دلیل این موضوع را مشغله‌های بسیار زیاد این وزارتخانه اعلام کرد.

همچنین بخوانید

فعالیت‌های هماهنگ
به گزارش خبرنگار «گسترش صنعت» در آغاز این آیین، محسن صالحی‌نیا که پیش از این با عنوان معاون امور صنایع شناخته می‌شد و به‌تازگی به سمت سرپرست سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران منصوب شده با تشکر از زحمات منصور معظمی و آرزوی موفقیت برای مدیرعامل جدید سازمان ایدرو گفت: قانون منع بکارگیری بازنشستگان باعث شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت دچار تغییرات گسترده‌ای شود.
در این تغییرات یکی از موضوعاتی که مطرح شد، بازنشستگی مدیرعامل پیشین سازمان ایدرو بود. بر این مبنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت با احتساب توانمندی‌های جناب طاهرپور وی را به عنوان سرپرست این سازمان معرفی کنند.
صالحی‌نیا‌ افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به نوعی متولی صنایع بزرگ و سنگین در کشور است. عمده صنایعی که در زیرمجموعه این سازمان مدیریت می‌شوند، در دسته صنایعی هستند که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در آنها تمایلی نشان نمی‌دهد. بر این مبنا، یکی از مهم‌ترین وظایف این سازمان ایجاد توازن صنعتی با راه‌اندازی صنایع در مناطق کم‌برخوردار است.
وی توضیح داد: خوشبختانه از آغاز دولت یازدهم تاکنون مدیران عامل این سازمان با همفکری کامل توانسته‌اند سیاست‌های تعیین‌شده را اجرا کنند. یکی از سیاست‌هایی که اکنون ایدرو باید در پیش بگیرد، موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در کشور است. با توجه به جلسه سال گذشته با رئیس‌جمهوری مقرر شد مسئولیت اجرا و هماهنگی‌های این سیاست با ایدرو باشد. این وظیفه با احتساب توان ایدرو در هماهنگی و پوشش‌دهی حوزه‌های زیر‌دست در نظر گرفته شد.
سرپرست سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه ایدرو بازوی توانمند اجرای سیاست‌های کلان کشور است، توضیح داد: این سازمان با توجه به دستاوردهایی که تا‌کنون داشته و توانی که در مدیریت پروژه‌ها دارد، می‌تواند بهترین مجری سیاست‌های کلان حوزه صنایع در کشور باشد. امیدواریم همان‌طور که تا‌کنون این مسیر طی شده از این پس نیز ادامه یابد.

توسعه مناطق محروم
در ادامه این آیین، افشار فتح‌الهی، مدیرکل دفتر وزارتی با اشاره به نقش منصور معظمی در پیشبرد اهداف این سازمان گفت: در فاصله‌ای که ایشان مسئولیت سازمان را بر‌عهده داشت مجموعه فعالیت‌هایی که تعیین شده بود در یکی از پیچیده‌ترین شرایط کشور اجرایی شد. دستاوردهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مدت نشان می‌دهد که این سازمان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و مدیریت مناسب می‌تواند این ظرفیت‌ها را فعال کند.
با توجه به تصمیم وزیر صنعت، معدن و تجارت بر‌ای انتخاب سرپرست این سازمان به نظر می‌رسد در آینده نیز شاهد رشد و توسعه فعالیت‌های صنعتی و مدیریتی این سازمان خواهیم بود.
فتح‌الهی ادامه داد: از مهم‌ترین برنامه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این سازمان در نظر گرفته، توسعه متوازن صنایع و راه‌اندازی صنایع در مناطق کم‌برخوردار و محروم است. در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات منابع آبی در کشور ظرفیت کشاورزی در بخش‌های بسیاری از بین رفته است.
شرایط کنونی منابع آبی کشور به گونه‌ای است که کشاورزان بسیاری دیگر نمی‌توانند در زمین‌های خود به کشت بپردازند. بر این اساس، ظرفیت اشتغال در مناطق روستایی تا حد قابل توجهی آسیب دیده است. در این شرایط ایدرو وظیفه دارد توسعه متوازن و اشتغالزایی برای مردم این مناطق را بر‌عهده بگیرد.
وی افزود: در این زمینه کارخانه لاستیک زابل یکی از فعالیت‌های در حال اجراست. لاستیک زابل با حجم اشتغالزایی مستقیم برای ۱۰۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم برای هزاران نفر می‌تواند اقتصاد منطقه را رونق بخشد و مشکل بیکاری را تا حد قابل توجهی برطرف کند. وی با اشاره به اینکه واردات بیش از ۱۳۰۰ قلم کالا در شرایط کنونی ممنوع شده است، توضیح داد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید از این فرصت استفاده کند تا صنایع داخلی بتوانند سهم مناسبی در تولید این محصولات داشته باشند.
یکی از مهم‌ترین وظایف این سازمان هدایت واحدهای صنعتی و بخش خصوصی به سمتی است که در سیاست‌گذاری کلان کشور در نظر گرفته می‌شود.
دولت باید بستر مناسبی برای رشد بخش خصوصی ایجاد کند و بخش قابل توجهی از این وظیفه بر‌عهده بخش خصوصی است.

امید به آینده
شهریار طاهرپور، سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تشکر از مدیرعامل پیشین این سازمان توضیح داد: بر اساس یک تحقیق گسترده در مجموعه هاروارد ۵۰۰ شاخص به عنوان ویژگی‌های اصلی مدیران موفق اعلام شد. در تحلیل این شاخص‌ها ۴ شاخص به عنوان اصلی‌ترین‌ها در نظر گرفته ‌شد که شامل دلسوزی، مسئولیت‌پذیری، صداقت و بخشندگی می‌شود. همکاری با منصور معظمی در سال‌های گذشته و دستاوردهای ایدرو در این ایام نشان می‌دهد که او در تمام این شاخص‌ها فعال بوده است.
وی افزود: امروزه مشکلات پیچیده‌ای در کشور وجود دارد که برای حل آنها باید در تمام حوزه‌ها بتوانیم کشور را تقویت کنیم. یکی از موضوعاتی که امروزه می‌تواند برای حل مشکلات به کشور کمک کند، امید به آینده است. باید با نگاهی تخصصی به مشکلات آنها را برطرف کرد و همچنین باید به رفع آنها امیدوار بود.

منبع : گسترش صنعت

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا