ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تعیین یک ضرب‌الاجل؛ کارت سوخت برمی‌گردد

یکی از اخبار مهم حوزه اقتصادی امروز این بود که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که از زمان فراهم شدن امکان تحویل سوخت با کارت برای عموم دارندگان خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، بنزین صرفا با ارائه کارت به خودروها و موتورسیکلت‌ها تحویل خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر این اساس، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای مالکان خودرو و موتور سیکلتی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند از سوم آذرماه ضرب‌الاجل ۲۱ روزه برای ثبت درخواست دریافت کارت سوخت جدید تعیین کرده است. این تصمیم به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین بویژه با تشدید قاچاق از مرزها، اخذ شده که تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها، صرفاً با استفاده از کارت سوخت انجام شود.

بنابراین مالکان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتیبی که در رسانه‌ها توضیح داده خواهد شد، از تاریخ شنبه ۳ آذرماه، حداکثر تا شنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند.

همچنین بخوانید

جزئیاتی از دریافت پول نفت ایران از مشتریان

امروز هم‌چنین در حوزه انرژی خبرهای مهم دیگری هم اعلام شد از جمله این‌که معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل توضیحاتی را درباره دریافت پول نفت از مشتریان ارایه کرد.

امیرحسین زمانی‌نیا با تاکید بر این‌که جزئیات معافیتی که آمریکا به هشت مشتری نفت ایران داده است هنوز روشن نیست، اظهار کرد: آمریکایی‌ها صحبت زیادی در مورد این معافیت نکرده‌اند، اما اخباری می‌شنویم مبنی بر این‌که پول‌ها با یکسری محدودیت‌های هزینه برای مصارف غیرتحریمی مواجه است، اما به طور کلی جزئیات هنوز روشن نیست و مسائل نهایی نشده است.

وی در مورد پیشنهاد عراق مبنی بر این‌که پول گاز ایران را با دینار پرداخت کند، گفت: شرکت ملی گاز با این پیشنهاد موافق نیست و مذاکرات در جریان است. طبق قرارداد عراقی‌ها باید پول گاز را با یورو پرداخت کنند. به طور کلی این مساله‌ی مهمی نیست و حل می‌شود.

ادامه مذاکرات برای ایجاد کانال پرداخت بانکی بین اروپا و ایران

معاون وزیر نفت هم‌چنین با اشاره به ایجاد کانال پرداختی بین ایران و اروپا، گفت: احتمالا این کانال در فرانسه تشکیل شود و در مرحله اول، برای اقلام غیرتحریمی و از اواسط سال سال ۲۰۱۹ برای اقلامی که شامل تحریم می‌شود هم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که در ملاقات‌های خصوصی تاکید شده که منافع استراتژیک اروپا اقتضا می‌کند برجام را حفظ کند، تصریح کرد: مذاکرات کارشناسی برای ایجاد یک کانال پرداخت بانکی بین یک یا دو بانک ایرانی و چند بانک کوچک اروپایی که تعامل کمتری با آمریکا دارند، در جریان است. این کانال در مرحله‌ی اول برای اقلام غیرتحریمی است و از اواسط سال ۲۰۱۹ توسعه یافته و اقلام تحریم‌ شده را هم شامل می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل ادامه داد: قرار است کانال بانکی مذکور در اروپا تاسیس شود، اما فعلا کسی موافقت نکرده است اما به نظر من این کانال بالاخره در فرانسه تاسیس می‌شود. مذاکرات کارشناسی در جریان است و امیدواریم تا چند هفته آینده به نتیجه برسد.

تصمیمات جدید ارزی برای صادرکنندگان

در حوزه اقتصاد کلان اما بانک مرکزی در بخشنامه‌ای نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادی کشور را ابلاغ کرد که طبق آن تمام صادرکنندگان مکلف به ارایه تعهد برگشت ارز هستند و بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تامین ارز کند که نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی مطابق ساختار تعیین شده در دستورالعمل این بانک باشد.

بنابراین کلیه صادرکنندگان کالا و خدمات مکلف به ارائه تعهد بابت برگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور می‌باشند و بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تخصیص و تأمین ارز نماید که نحوه بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی کشور مطابق ساختار ذیل مشخص باشد. جزئیات این موضوع در این لینک قابل مشاهده است.
 

اصلاح نظام بانکی استارت خورد

از سوی دیگر با روی کار آمدن فرهاد دژپسند به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌جمهور یکی از مهم‌ترین تکالیف وی را اصلاح نظام بانکی عنوان کرد و دژپسند نیز این موضوع را به عنوان نخستین هدف خود به عنوان وزیر اقتصاد خواند؛ این در حالی است که بانک مرکزی نیز امسال را سال اصلاح نظام بانکی برشمرده بود.

اکنون وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده که اصلاح نظام بانکی از دو هفته پیش آغاز شده و این کار مرحله به مرحله پیش خواهد رفت و  با بیان این‌که بانک‌ها از بابت بالا بودن میزان مطالبات‌شان دچار مشکلند، اظهار کرد: در اعداد و ارقامی که به عنوان مطالبات بانک‌ها اعلام می‌شود، تأمل و براساس تعاریف، آن‌ها را بررسی می‌کنم.

وی با بیان این‌که بدهی دولت به نظام بانکی ادعایی است که بانک‌ها آن را مطرح می‌کنند و ما نمی‌توانیم تا زمانی که این ادعا حسابرسی نشده باشد آن را بپذیریم، ادامه داد: باید با مردم صادق باشیم و مباحث را شفاف بگوییم، چراکه شفافیت راهکار مبارزه با فساد است و از کسی که افشاگری آن منتهی به صدور حکم می‌شود باید قدردانی کرد.

طبق آن چیزی که بانک مرکزی ایران در سال ۱۳۹۵ به عنوان برنامه دولت برای اصلاح نظام بانکی اعلام کرده است، نخستین گام این اقدام، تقویت نقش نظارتی این نهاد است که بتواند به عنوان سیاست‌گذار و ناظر، نقش قدرت‌مند خود را در جهت اصلاح سازوکار بانکی ایفا کند که شاید تنها بخشی که تاکنون از برنامه اصلاح نظام بانکی ایران اجرا شده این مرحله باشد.

بازار معاملات نقدی و حواله ارز راه‌اندازی می‌شود

خبر دیگر حوزه اقتصاد کلان این بود که رئیس‌کل بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی در آینده نزدیک خبر داد.

به گفته عبدالناصر همتی این بازار مبتنی بر سازوکار حراج و با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تامین نیازهای خدماتی و خرد مردم و با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین گفته است که با آغاز فعالیت این بازار صادرکنندگان نیز می‌توانند بر اساس مقرراتی که اعلام خواهد شد بخشی از ارز صادراتی خود را در این بازار عرضه کنند.

تمدید مهلت نسخه‌های فارسی تلگرام تا آذرماه

اما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به ادامه‌دار شدن فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام گفت: در دوره گذار از تلگرام پیام‌رسان‌های داخلی، ما به نسخه‌های فارسی تلگرام تا شهریورماه مهلت داده بودیم اما به‌دلیل شرایط موجود این مهلت تا پایان آذرماه تمدید شد.

سیدابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد: طرح ما حمایت از پنج پیام‌رسان داخلی بود که اسامی آن‌ها مشخص شده بود.کاهش تعرفه،‌ اختصاص دیتاسنتر، اینترنت رایگان و وام پنج میلیارد تومانی از جمله این حمایت‌ها بود. این حمایت‌ها برای طرح پیام‌رسان‌های داخلی محیا بود البته بعضی نخواستند از آن استفاده کنند و یا استطاعت مالی داشتند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان این‌که به دلایل زیادی امروز شاهدیم که پیام‌رسان‌های داخلی نتوانسته‌اند به خوبی عمل کنند، افزود: در کنار این موضوعات، بحثی مطرح شد که نسخه‌های فارسی تلگرام به‌صورت موقت فعالیت کنند، زیرا کوچ سه میلیون کاربر از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی امکانات وسیعی می‌خواست به همین دلیل برای دوران گذار تا شهریور فرصت داریم که نسخه‌های فارسی که ویژگی‌های بیش‌تری داشتند و از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسب بودند، فعالیت کنند.

فیروزآبادی با اشاره به هاتگرام و طلاگرام به‌عنوان نسخه‌های فارسی تلگرام که اجازه فعالیت دارند، گفت: به‌دلیل شرایط تحریم و استدلال‌هایی که نسخه‌های فارسی مطرح کردند، مهلت آن‌ها را تا پایان آذرماه تمدید کرده و امیدواریم تا آن زمان بتوانند مستقل از شبکه فعالیت کنند. طبق گزارش‌ها این پیام‌رسان‌ها ادعا دارند به‌صورت آزمایشگاهی استقلالشان عملی شده اما شاید در پیاده‌سازی نیاز به سرور، دیتاسنتر و امکانات خاص باشد که در حال تهیه آن هستیم.

کارآفرینان از دولت حمایت می‌خواهند

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی هم با اشاره به بهبود رتبه کارآفرینی ایران در شاخص‌های جهانی به جوانان پیشنهاد کرد که در حوزه های مدیریتی وارد شوند و سنگر انتخابات آینده مجلس را به دست گیرند.

 محمد شریعتمداری اظهار کرد که استقلال ایران بزرگ در گروی حضور جوانان و فکر و اندیشه نو آنها است و باید در تمام حوزه ها و عرصه هایی که این کشور در حوزه دموکراسی باز کرده و تسیر را فراهم کرده حضور یابند حتی انتخابات آینده مجلس را رها نکنند و هدف اولشان را گرفتن این سنگر بگذارند.

وی افزود امروز کارآفرینان از دولت حمایت و تسهیل گری می خواهند و باید فضا برای رشد و توسعه و حضور بیشتر کارآفرینان را فراهم کنیم.
 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا